*Joyce* Skrevet 3. august 2012 Forfatter #2021 Del Skrevet 3. august 2012 Manduca er ikke anbefalt før de er litt større; panelet er så bredt at det er vanskelig for de minste å få rett stilling i den før beina blir litt lengre. Sånn jeg har forstått det. Vi har også en Manduca, men bruker den ikke foreløpig. Det sagt - det blir gjerne litt hyling når man bytter "bæremåte" også, men så lenge det ikke vedvarer oppi bæretøyet når de er ferdig knytt/klipset på, er det noe som gjerne tar tre-fire runder, og så er det vant med det. Sånn fra frosk til å ha beina ut, f.eks. Du kan jo f.eks. sjekke Tettinntils kjøp&salg-side, vil tro du kan finne en allright meitai der til en ok pris, om du er interessert i det. Evt Finn.no, men da ville jeg gått for en av et kjent merke, litt skeptisk til mye av det som selges der. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Selma_ Skrevet 4. august 2012 #2022 Del Skrevet 4. august 2012 Når vi snakker om bæring..; Har fått angelpack i posten nå, og tror jeg vil bli veldig fornøyd med den! Men er det noen som vet om hun kan sitte med bena ut i den nå, eller om vi fremdeles bør bruke froskestilling? Er så redd for at det blir feil press på beina/føttene hennes av froskestilling, da det føles sånn ut når jeg bruker sjalet (muligens fordi hun spenner seg litt i sjalet, har liksom ikke fått helt dreisen på det).. Tenker i såfall å binde et bånd rundt angelpacken så den blir litt smalere for henne der hvor man sitter.. Hun er nå 1 mnd gammel, og litt over 4 kg. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Schadenfreude Skrevet 4. august 2012 #2023 Del Skrevet 4. august 2012 Småen sitter fremdeles i froskestilling i sjalet. Han ligger ofte som frosk når han slapper av,og i hvertfall på stellebordet (veldig lett å få av bleia når han tviholder på den med føttene, ja). Jeg ville kanskje ventet med å la frøkna sitte med beina utover hvis hun fremdeles krøller seg mye sammen, sånn som småen. Men dette kan Joyce garantert svare bedre på I dag har småen knapt sovet på dagtid, utover et par lurer med puppen som pute.. prosjekt mme-avvenning er igang, sikkert derfor han er urolig. Han har så å si hengt i puppen hele dagen, og. jeg kan vel forvente mye av det samme i morgen.. men så bør puppen begynne å ta hintet. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
*Joyce* Skrevet 4. august 2012 Forfatter #2024 Del Skrevet 4. august 2012 F***! Hadde akkurat skrevet en del om dette med frosk vs beina ut, og så kræsja hele Firefox og alt ble borte. Vel, kortversjonen - beina ut er bedre for hofte og rygg (frosk frarådes f.eks. til hoftedysplasibarn), så om hun godtar det, ville jeg definitivt gått for beina ut fremfor frosk. Lurt å snurpe panelet! Pass på at det dekker fra knehase til knehase, og at hun har rumpa lavere enn knærne. Jeg knyter på, og tar deretter tak under knærne og "løfter" dem opp sånn at rumpa synker ned, på en måte. Snorkfrøken spente også fra i frosk den siste tiden vi bar sånn, og det ble litt håpløst å holde på med. Nå trives hun godt med beina ut, selv om det var litt klaging akkurat mens jeg knøt henne på de første gangene. Schaden, lykke til med MME-avvenning, håper puppene tar hintet raskt og greit! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Selma_ Skrevet 5. august 2012 #2025 Del Skrevet 5. august 2012 Åh, takk for svar joyce! Da skal vi definitivt prøve med beina ut i dag ( gjelder det samme for elastisk sjal?). Synes uansett frøkna ligger ganske utstrakt til vanlig, så føles ikke mye naturlig med frosk. Og så har hun litt umodne hofter i følge ul for et par uker siden. Skal på ny sjekk neste uke Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Schadenfreude Skrevet 5. august 2012 #2026 Del Skrevet 5. august 2012 Noen måtte tydeligvis ta igjen manglende søvn på dagtid i går. I natt sov småen først fire timer, så to timer våken for ni-spising, så fem timer til med søvn, avbrutt av 15 minutter pupp midt i. Det er jo nesten så man føler seg uthvilt! Avvenninga ser ut til å gå tålelig greit, sånn bortsett fra at småen vil spise så å si konstant når han er våken. Slitsomt for mamma! For ikke å snakke om at jeg jo bekymrer meg om han får nok mat. Men det er ikke så mye grining, bare mye.. våkenhet. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
ViljaH Skrevet 5. august 2012 #2027 Del Skrevet 5. august 2012 (endret) joyce- jeg har en manduca etter storebror. Sjekket instruksheftet for ulike bærestillinger, og de har da spedbarnsinnlegg i den? Hvor baby kan sitte i frosk ( de kaller det M-stilling). Hvorfor er da manduca anbefalt først ved 3-4 mnd? Endret 5. august 2012 av ViljaH Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
*Joyce* Skrevet 5. august 2012 Forfatter #2028 Del Skrevet 5. august 2012 joyce- jeg har en manduca etter storebror. Sjekket instruksheftet for ulike bærestillinger, og de har da spedbarnsinnlegg i den? Hvor baby kan sitte i frosk ( de kaller det M-stilling). Hvorfor er da manduca anbefalt først ved 3-4 mnd? Greia er at det er vanskeligere å få rett stilling på barnet med støtte til hele ryggen i Manduca enn i andre bæreseler. Det lar seg gjøre, altså, men det tar litt lengre tid å få det rett. Så derfor er det en del forhandlere som anbefaler å gå for noe annet enn Manduca til babyer under 4-5-6 mnd. Men når du har den fra før og da vel også har bæreerfaring fra før, vil jeg nok tro det går fint, altså. Bare vær litt obs på at du får rett stilling på ham oppi der. Har lest at en del åpner glidelåsen på panelet for å få det litt lenger, da er det visst litt enklere å få det rett. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Haley Skrevet 6. august 2012 #2029 Del Skrevet 6. august 2012 Joyce: Har du noe erfaring med/hørt noe om Beco Butterfly II? Hadde egentlig bestemt meg for Angelpack, men så er jeg redd for at den skal bli for kort for fort.. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
ViljaH Skrevet 6. august 2012 #2030 Del Skrevet 6. august 2012 Jeg kjøpte manducaen da storebror var rundt 18 mnd. Er ikke utslitt mao, men kjekk å ha på tur. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Unknown Skrevet 8. august 2012 #2031 Del Skrevet 8. august 2012 Da er sommerferien over og ut for i år. Mann på jobb og M i barnehagen Litt rart og stille her, men samtidig veldig deilig I dag skal jeg sove middagshvil! Haley: Jeg har beco, og er veldig fornøyd Er for det meste den vi bruker nå, bare av og til jeg bærer han i sjalet. Veldig enkel og grei. Eneste jeg har vært litt misfornøyd med er at jeg føler den har lite støtte til hodet, den blir litt slakk på den måte (kan hende det var noe som kunne strammes!). Men nå når han holder hodet så godt selv, så er det ingen problem Er så rart å ha en baby som kan bevege seg! Hver gang han gjør noe nytt, så tror jeg han er kjempetidlig ute, men så må jeg bare innse at det er helt normalt Storesøster var jo "fanget" i puten første halvåret, så vi har nok gått glipp av noe der. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Schadenfreude Skrevet 8. august 2012 #2032 Del Skrevet 8. august 2012 Sommerferien er over her også og jeg er alene med småen på dagtid. Jeg har forresten "fullammet" (han får det jeg pumper av det dumme brystet på flaske) i noen dager nå. Ulempen er at han omtrent henger i puppen konstant på dagtid (puppen er treig i oppfattelsen, men det kommer seg), så dagene kan være litt slitsomme. Men jeg gir det noen dager til. Og der våkna han igjen, ja. Burde jo visst det, siden jeg har hentet frem PC-en og greier. 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Haley Skrevet 8. august 2012 #2033 Del Skrevet 8. august 2012 Haley: Jeg har beco, og er veldig fornøyd Er for det meste den vi bruker nå, bare av og til jeg bærer han i sjalet. Veldig enkel og grei. Eneste jeg har vært litt misfornøyd med er at jeg føler den har lite støtte til hodet, den blir litt slakk på den måte (kan hende det var noe som kunne strammes!). Men nå når han holder hodet så godt selv, så er det ingen problem Så kjekt å høre at du har god erfaring med den! Jeg har bestilt og venter spent! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Stinelin Skrevet 8. august 2012 #2034 Del Skrevet 8. august 2012 Sommerferien er over her også og jeg er alene med småen på dagtid. Jeg har forresten "fullammet" (han får det jeg pumper av det dumme brystet på flaske) i noen dager nå. Ulempen er at han omtrent henger i puppen konstant på dagtid (puppen er treig i oppfattelsen, men det kommer seg), så dagene kan være litt slitsomme. Men jeg gir det noen dager til. Og der våkna han igjen, ja. Burde jo visst det, siden jeg har hentet frem PC-en og greier. Så bra! Men det er slitsomt med mye amming ja. Får håpe det er på vei til å ordne seg Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Stinelin Skrevet 8. august 2012 #2035 Del Skrevet 8. august 2012 Her har lillegutt plutselig hatt to netter hvor han har måttet få flaske etter amming ved 3-tida. veldig lite praktisk og veldig lite ønskelig å måtte stå opp å blande og varme flaske da. den melkeproduksjonen min er ikke noe å skryte av, og jeg sliter med matlysta også. Spiser dere mer enn normalt, og evt. mye mer? Jeg klarer ikke få i meg mer mat enn vanlig, heller litt mindre. Blir fort mett, og har sjelden lyst på mat. Noen som har råd for slikt? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Nektarin Skrevet 8. august 2012 #2036 Del Skrevet 8. august 2012 Sommerferien er over her også og jeg er alene med småen på dagtid. Jeg har forresten "fullammet" (han får det jeg pumper av det dumme brystet på flaske) i noen dager nå. Ulempen er at han omtrent henger i puppen konstant på dagtid (puppen er treig i oppfattelsen, men det kommer seg), så dagene kan være litt slitsomme. Men jeg gir det noen dager til. Og der våkna han igjen, ja. Burde jo visst det, siden jeg har hentet frem PC-en og greier. Så bra!!! Det kommer seg snart, og i mellomtiden kan du huske på at jo mindre melk som er i puppen, jo mer fett er det i melka ihvertfall står det det på ammehjelpen.no Jeg har brukt den siste uka på å finne ut av lillegutts søvn, og har funnet ut at en av de få tingene som fungerer nesten helt, er å amme ham i søvn liggende, og så la han sove på siden. Da er spesielt venstre side å foretrekke for hans del, men han kan jo ikke sove slik alltid, da blir han vel skeiv? Mamma mente det ihvertfall. Så nå sover han på høyre ved siden av meg, oppstøttet av ei dyne. Han velter nemlig bare over på ryggen ellers, og da våkner han nesten alltid. Men, jeg tror hovedproblemet kan være dårlig lukkemuskel (reflux). Han har de fleste symptomene, gulper opp mye fordøyd mat, sover dårlig og har hatt en del sprutbrekninger. Han legger godt på seg, ellers hadde jeg ringt hs for lenge siden pga gulpingen. Har ikke fått spurt henne om dette enda, jeg har nemlig bare klart å ringe når hun har vært ute Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Selma_ Skrevet 8. august 2012 #2037 Del Skrevet 8. august 2012 Her har lillegutt plutselig hatt to netter hvor han har måttet få flaske etter amming ved 3-tida. veldig lite praktisk og veldig lite ønskelig å måtte stå opp å blande og varme flaske da. den melkeproduksjonen min er ikke noe å skryte av, og jeg sliter med matlysta også. Spiser dere mer enn normalt, og evt. mye mer? Jeg klarer ikke få i meg mer mat enn vanlig, heller litt mindre. Blir fort mett, og har sjelden lyst på mat. Noen som har råd for slikt? Jeg hadde ikke matlyst de 2-3 første ukene etter fødselen.. Orket ikke tanken på mat, og ingenting fristet. Det som hjalp her var rett og slett å drikke masse sukkerholdig saft (for å få litt energi/væske) og spise boller, kjeks eller annen lettvint (usunn) mat. Jeg måtte rett og slett tvinge meg selv til å spise, for melkeproduksjonen (og lillemor) sin del.. Ha ett eller annet stående på bordet som du liker, så blir det ikke så vanskelig å spise det. Jeg har fått matlysten tilbake! (Men spiser ikke noe mer enn jeg gjorde før graviditeten da..) Sommerferien er over her også og jeg er alene med småen på dagtid. Jeg har forresten "fullammet" (han får det jeg pumper av det dumme brystet på flaske) i noen dager nå. Ulempen er at han omtrent henger i puppen konstant på dagtid (puppen er treig i oppfattelsen, men det kommer seg), så dagene kan være litt slitsomme. Men jeg gir det noen dager til. Og der våkna han igjen, ja. Burde jo visst det, siden jeg har hentet frem PC-en og greier. Så bra at du har fått til litt fullamming! Får håpe det tar seg opp enda mer, så du slipper flaske etterhvert..? Og der våkna frøkna! Mon tro om de har en innebygd pc-radar..!? Får bare tittet innom KG en kjapp tur i ny og ne, men hun våkner alltid når jeg skal skrive noe! (og iphonen får jeg fremdeles ikke til å logge inn her med.. ) Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Schadenfreude Skrevet 8. august 2012 #2038 Del Skrevet 8. august 2012 Stinelin: jeg hadde skikkelig ulvehunger den første tiden, eller kanskje det føltes sånn Na når jeg endelig kunne spise igjen uten å bli mett av to biter? Nå spiser jeg som før, nesten. Blir hyppigere mellommåltider i form av frukt og grove kjeks. Banan metter feks bra. (Blir litt fy-spising også.. en bolle på butikken, en ispinne på kvelden .. er litt slask akkurat nå ) Nektarin: håper det ordner seg! Så lenge du får variert liggestillingen, går det nok greit med hodet. Kan du feks rulle ham over. når han sover litt tyngre? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Haley Skrevet 8. august 2012 #2039 Del Skrevet 8. august 2012 Stinelin: Jeg er heller ikke spesielt sulten, ihvertfall ikke mer enn normalt, og får nok ikke i meg de ekstra kaloriene jeg egentlig burde, men melkeproduksjonen er grei, så jeg tvinger ikke meg selv til å spise mer enn jeg føler for hver dag. Blir som Schadenfreude sier litt hyppigere mellommåltider, kanskje. En frukt, en neve nøtter, et glass juice, en skive med pålegg. (Og så drømmer jeg om å få spise müsli med yoghurt, men er litt forsiktig med det foreløpig). --- Når tok dere første glasset med alkohol etter fødselen? Har ikke gjort det enda selv, men hadde vært godt med et glass vin en fredagskveld (Amme først slik at minst mulig alkohol går over til frøkna naturligvis, og evt. pumpe så jeg har noe på flaske) Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
*Joyce* Skrevet 8. august 2012 Forfatter #2040 Del Skrevet 8. august 2012 Jeg spiser vel også nokså normalt, men merker et økt behov for sunt fett - avocado og sånt. Trenger rett og slett mer fett for å holde meg mett. Også har jeg fortsatt et enormt sjokoladesug, da, som jeg prøver å stagge... Den største forskjellen for min del er at jeg har lyst på "alt" av mat igjen - under graviditet blir jeg rett og slett kresen. Er så mye jeg ikke orker tanken på. Nektarin: Håper dere finner ut av både liggestilling og reflux. Litt variasjon i sovestilling er sikkert lurt, men jeg tror det skal litt til for at han blir skeiv, ihvertfall så lenge dere varierer mellom sidene. Forøvrig kan de du nevner også settes i sammenheng med låsninger, har dere vært hos manuellterapeut? Det er gratis, og en sjekk hadde kanskje ikke vært så dumt? Haley - Turnerose var 10 mnd før jeg drakk alkohol, og da hadde jeg følelsen av å bli skikkelig på en snurr av et enkelt glass rødvin. Men jeg er ikke spesielt glad i alkohol, heller, og savner det egentlig ikke. Så da... Det sagt, tidligere i kveld satt jeg og tenkte på at vi har masse madeiravin i kjelleren, og fikk egentlig lyst på et glass. Agerte ikke på det, da, men det kan jo tenkes at jeg gjør det om ikke så lenge. Kjenner mange som er fornøyde med Becoen, ja! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå