Gå til innhold

Skravletråd mai/juni 2012

Fremhevede innlegg

Skrevet

sorry skrivefeil.. jeg er håpløs til å skrive via mobil...

vi skal prøve medisin i en mnd også samtidig går vi på vektkontroll hver uke fordi han hyler ved spising og har tydligvis vondt så han ikke får i seg nok. så selv om jeg har nok melk prøver vi nå med erstatning og ser om litt av det hjelper på vekta.

Flere som bæsjer mye altså :) her har det vært tynt og masse, og maaaange bleie og klesskift!

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Usj Molly, det høres ikke så greit ut for verken mor eller baby. Håper det bedrer seg snart!

Høres ikke så moro ut med en hobbybæsjer heller, Vilja..

Mitt forsøkt på økedøgn ser ikke ut til å hjulpet voldsomt. Har kuttet tillegg med rundt 100ml, men om det er pga mer melk eller at småen får i seg mindre er ikke greit å si. Men vi er til jevnlig veiing, så det finner jeg vel ut på neste veiing.

Skrevet

Molly: :troest: Håper det kommer seg fremover! Høres ut som en særdeles tøff start for dere alle. :klemmer:

Skrevet

Molly: det høres ikke greit ut, håper det kommer seg snart!

Vi har mer og mer problemer med dagsovingen for tiden... Det første er at han ikkefår sovnet av seg selv på dagtid. Bæring, byssing og amming fungerer, men så våkner han igjen etter et par minutter hvis jeg flytter ham. Selv nårjeg lar ham ligge akkurat der han sovner, så våkner han etter maks 30 min. Det er så tydelig at det ikke er nok, han er overtrøtt og grinete størstedelen avdagen... Om natta går det kjempegreit, det hender da at han sovner alene i senga (gjorde dei går kveld), og han sover nå 4-6 timer i første bolken.

Jeg er tom for ideer nå, jeg aner ikke hva jeg skal gjøre for å få ham til å sove bedre på dagen. Trilling fungerer heller ikke, han sovner ikke av det, og om jeg legger ham i sovende våkner han etter like lang tid.. Samme med bilkjøring.

Jeg vet at lydnivået må være lavt for at han skal ha en sjanse til å sove greit, men det er det eneste jeg har funnet ut til nå :(

Hvis dere har forslag til ting som kan prøves blir jeg kjempeglad!

Skrevet

Har du prøvd bæretøy, Nektarin? Snorkfrøken sover veldig godt på magen min... Jeg synes det er helt greit, særlig hvis jeg kombinerer det med en gåtur. Da sover hun også lenger i slengen, siden jeg er i konstant bevegelse.

Skrevet

Nektarin: bæresjal? Småen blir helt umulig å få til å sove iblant,veldig likt det du beskriver. Men de siste gangene har jeg klart å "nullstille" ham hvis. jeg lar ham sove i sjalet. Da sovner han mye lettere neste gang også . Generelt virker det som om søvn avler søvn her. Enkelte dager er. han vak nesten hele dagen, andre dager er en snoozefest uten like.

Ellers..sliter mer og mer med ammingen. Nå virker det som jeg har fått enda mindre melk og jeg har måttet gi mer tillegg igjen. Begynner å bli bra sliten av å ikke se noen bedring, særlig når det ser ut til å gå motsatt vei... :( Har bestilt legetime nå, for å sjekke om det kan ligge medisinske grunner bak. Har jo gjort alt etter boka nå, og det burde jo ha funket..

Skrevet

Taste med skjeiva på mobilen.. usj.

Skrevet

Har du vært i kontakt med Ammehjelpen, Schaden?

Skrevet

Ja, jeg har ringslynge og har brukt den mye. Men den siste uken har han ikke villet roe seg i det hele tatt i den, blir bare mer oppkavet virker det som.

Nå har jeg bært i søvn, gynget for å holde ham der, gynget litt til da han begynte å våkne, fått ham til å sove litt til, så ammet med en gang han begynte å våkne neste gang og så flyttet ham og puta jeg pleier å ha ham liggende på under amming bort i vogna... Og heldigvis kan mannen ta neste runde :)

Skrevet

Hvordan bærer du ham i slynga? I froskestilling eller liggestilling? Jeg ville muligens forsøkt med sjal eller meitai med sjalstropper, tror jeg...

Skrevet

Froskestilling. Synes ikke liggestilling ser trygt ut, selv om det sikkert er det.

Meitai kan jeg gjerne prøve, hvilke nettbutikker er best på dem? Jeg vet du har skrevet side opp og side ned om dette før, joyce, men jeg orker ikke å lete gjennom 100 sider med ipaden... :)

Skrevet

Joyce: har ni-lest alt som står hos Ammehjelpen, samt trålet uendelig mange forumtråder. Men har sendt dem en epost nå. Lurer også på om jeg kan ha fått sopp på puppene, siden det de siste dagene har vært ganske ubehagelig å amme, og at det stikker når jeg er ferdig... Småen har et hvitt belegg på tunga, men kan det komme av melka i seg selv, eller er hvitt belegg ensbetydene med trøske, tro?

Skrevet

Froskestilling. Synes ikke liggestilling ser trygt ut, selv om det sikkert er det.

Meitai kan jeg gjerne prøve, hvilke nettbutikker er best på dem? Jeg vet du har skrevet side opp og side ned om dette før, joyce, men jeg orker ikke å lete gjennom 100 sider med ipaden... :)

Ikke noe problem å skrive på nytt. :) Liggestilling er ikke jeg noe glad i heller! Men jeg vil tro at det kan være fint for ham å sitte med beina ut nå, og da er det enklere med sjal/MT. Husker ikke hvor i landet du bor, men i Oslo har du Bæreglede (fysisk + nettbutikk), der kan man få god hjelp. Ellers kan du få sydd hos f.eks. Beredilla. Ferdigsydde hos Bebinær, Taitasi, Lotusbarn. (Orker ikke linke til alle, skriver med en hånd.)

Joyce: har ni-lest alt som står hos Ammehjelpen, samt trålet uendelig mange forumtråder. Men har sendt dem en epost nå. Lurer også på om jeg kan ha fått sopp på puppene, siden det de siste dagene har vært ganske ubehagelig å amme, og at det stikker når jeg er ferdig... Småen har et hvitt belegg på tunga, men kan det komme av melka i seg selv, eller er hvitt belegg ensbetydene med trøske, tro?

Jeg kjenner litt til Astrid Helgesen som står oppført på Oslo her, hun er allright og flink (hun som driver Bæreglede, faktisk). Ville kanskje tatt en telefon til henne... Kan dessverre (eller heldigvis...) lite om sopp, trøske og melkeproduksjon selv.

Skrevet

Tusen takk Joyce! Skal se på det senere når jeg ikke er på mobilen :)

Schaden: jeg har ikke erfaring med sopp, men jeg opplevde også at det plutselig var vondt og stakk en del etter amming. Så også litt hvitt belegg, og bekymret meg for sopp. Men plutselig var det over, og jeg tror kanskje det var melkegangene det skjedde noe med. Etter det har melka rent som en foss ihvertfall. Vet ikke om det er det samme som skjer med deg, men det kan jo hende :)

Skrevet

Schaden: Det kan være sopp. Tror jeg fikk fortalt at sopp også er vondt mellom ammingene, mens bakterieinfeksjon kun er vondt under amming. Jeg hadde samme symptomer, men det viste seg å være en bakterieinfeksjon som ble påvist ved bakterieprøve. Lillegutt var litt hvit på tunga, men det var nok melkebelegg. Ble mye mye bedre etter ei uke med Bacimycinsalve. Jeg fikk mye hjelp på helsestasjonen, som konfererte med kompetansesenter for amming på Ullevål(?).

Vi har jo alltid valget om å avslutte, men ihvertfall jeg synes det er surt. Min melkeproduksjon går nedover i takt med matlyst og vekt. Klarer rett og slett ikke å spise nok. Håper du klarer å fortsette om du vil.

Nektarin: Slitsomt med sovetrøbbel! Høres ut som du har prøvd det meste også. Har du prøvd å legge deg sammen med han? Min sovner lettere når jeg ligger inntil han. Mange av forsøkene på søvn fungerer dårlig i lengden, men om man bare kan få "nullstilt" dem av og til kan det hjelpe mye. Enig i det med å prøve annet bæretøy. Vi har ErgoBaby, liker den godt.

Molly: Uff, hørtes slitsomt ut, lykke til videre :)

Skrevet

hadde ikke overlevd uten moby rap jeg. Har vært den som har gitt han søvn. Han har nekta vogn, men nå i det siste har det gått bedre. Håper det betyr at refluksmed. funker..

prøvd å la babyen ligge på magen om dagen? aelvsagt under oppsyn. min eldste sov lengre da. Hørt om andre som gjør dwt sånn

Skrevet

går og bysser nå så sikkert mange skriveleifer.

Skrevet

Jeg har fått litt råd og vink fra ammehjelpen nå, blant annet om å amme mer i senga på natta. Testet det i natt, og jaggu har ikke småen klart seg helt uten flaske i natt! :D Vektoppgangen hittil tyder på at han har fått litt.. vel mye tillegg, så han burde egentlig ikke sulte hvis jeg trapper ned tillegget :rodmer:

De sa også at babyene venner seg til større matmengder, og at de derfor ikke vil nøye seg med normale mengder etterpå. Jo før jeg får trappet ned, dess bedre er det, mao. Men om ikke annet var det veldig betryggende å høre at det ikke er noen grunn til at jeg ikke skal kunne fullamme. Ga litt sårt tiltrengt ny motivasjon, bare det.

Takk for spark bak, Joyce! :ler:

Stinelin, kanskje de har noen gode tips til deg også?

Skrevet

Så bra at du har fått ny motivasjon, schaden! Håper det funker, og at du kan slippe alt tillegget!

Molly: mageleie har jeg ikke prøvd utenom når han sover oppå meg. Skal prøve å legge ham på magen neste gang han sovner!

Stinelin: ja, jeg har prøvd det også mange ganger. Fungerer til en viss grad om jeg ammer han og så lar ham ligge akkurat der han sovner, men selv med innpakking i mammas singlet, på mammas plass i senga, så våkner han som regel kjapt. Så, mammalukt er heller ikke nok.

Angående annet bæretøy, så minnet mannen meg på at vi faktisk har en manduca liggende til når han blir stor nok. Ammetåka har visst fått meg til å glemme den ;) så vi testet den i går (med nyfødtinnlegget) og han hyyyyylte! Vet ikke om det tyder på at han er for liten enda? Uansett, den prøver vi ikkeigjen på en stund. Vil heller gjøre flere forsøk med ringslynga.

Uansett så er jeg kjempeglad for alle tips :) om ingenting skulle fungere så er ihvertfall ingenting uprøvd, og gutten bare er slik. Han sover jo heldigvis godt nok om natta til at mor får hentet seg inn igjen. Nå i natt var det faktisk nok med 2 måltider, så der har jeg ingenting å klage over ;)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...