Gå til innhold

Skravletråd mai/juni 2012

*Joyce*

Anbefalte innlegg

Ååh. Hvorfor gnåler folk så inmari om "Sover babyen?" ?? Med en gang man møter på noen, så er DET det første de spør om. Får så inmari lyst til å svare "Nei, han er nå på det fjortende døgnet våken, er han ikke pigg og rask syns du?"

Bedre blir det jo ikke når jeg sier at jo, han sover fint på natta, spiser bare en gang i løpet av natta og så en gang på morgenkvisten. Da er det visst ikke måte på hvor viktig det er at han må sove natta igjennom. For ikke å snakke om når jeg sier at han legger seg samtidig med oss. Det er visst tilnærmet en dødssynd, jeg må jo være HARD med ungen og bare slenge han i seng, må vite. For de har jo lagt ungen klokka seks hver kveld siden uke 27 i graviditeten... *mumlemumle*

Neste gang noen spør så JUGER jeg. :angry:

(Når det er sagt så har vi faktisk dager nå hvor småen i det minste sover veldig fint på dagtid. Han ser ut til å like å sove ute, da blir det stadig oftere to timer i slengen han sover. Så får vi heller prøve igjen med tidligere natta om en uke eller to.)

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Alabama

Schaden: Helt enig!! Ingenting som irriterer meg mer. Skjønner ikke hvorfor de på død og liv skal spørre om det? :balltre:

Heldigvis har jeg kunnet svare at han sover godt om natta, men fy f... så lei jeg er!!

Må forresten si at det er nesten like dritt å få spørsmål om man ammer også. Herregud, hvorfor lurer folk på det? Det er f... meg noe av det første folk spør om!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ah, ja, det er så mange idiotspørsmål ute og går... Jeg får stadig "Men er hun snill, da?" Der inngår underforstått 1) Sover hun hele natta? 2) Dier hun når det passer deg? 3) Gråter hun? Hun er 5,5 mnd gammel! Hun er hverken snill eller slem, hun er en baby som sier fra ved å gråte når hun har behov som må dekkes. Hun fullammes fremdeles, så selvfølgelig får hun pupp på natta. Så det så!

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Åja, om de er snille, ja. Der er et annet spørsmål som irriterer meg grenseløst. Som om babyene gråter for å være slemme og ekle, lissom. :balltre:

Egentlig, bare sånn for å ha sagt det, er jeg litt snurt fordi alle bekjente jeg treffer på, bare snakker om babyen. Selv forsøk fra min side på å pense samtalen over på noe annet, sklir ut i sånn tøvete sove/snill/amme-prat.

Misforstå meg rett, jeg kan godt snakke i timesvis om ungen min hvis jeg først er i humør til det, men når jeg først tar turen ut i sivilisasjonen og treffer andre ikke-babymammaer setter jeg stor pris på å snakke om andre ting enn søvn, bleier og amming. Har dessuten litt på følelsen at de spør for høflighets skyld, jeg får meg ikke til å tro at de kan synes det er spennende å høre om sånt. Jeg syntes i hvertfall ikke det før :fnise:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ah, folk spør jammen meg om mye rart :dry:

Nå skal jeg spørre dere om noe rart:

Sover babyene deres på skinn om natten?(Lammeskinn e.l)?

L har nemlig sovet på skinn en periode nå, da vi har det ganske kjølig på soverommet. Men så kom jeg pluselig over en diskusjon der de sier at sånne skinn øker faren for krybbedød fordi barna plutselig kan snu seg rundt og havne med munn og nese ned i skinnet og ikke få puste...

Hva tenker dere om dette?

Jeg ble litt skremt, så i kveld rullet jeg opp skinnet å hver side slik at han ikke har mulighet til å rulle seg rundt..Virket som han likte å bli "pakket inn" litt for han sovnet på et blunk..

Ellers gikk kontrollen og sprøyter bra i dag og han er blitt 7400g og 69,5 cm lang! Langt over kurven på lengde, men super på vekt!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men jeg fikk beskjed av kirurgen om at jeg måtte vente 18 mnd før jeg evt ble gravid igjen etter keisersnitt fordi livmora kan revne. ?

Jordmora som skrev oss ut sa at noen anbefaler å vente, men det er mange som blir gravide tidligere uten at det er noe problem.

I morgen skal vi på 5mnd kontroll med L. Gruer meg til sprøyter. Hater å se at han har det vondt. Men det går jo så fort da!! :)

Pleier dere å ha med mennene på sånne kontroller?

Mannen har vært med på èn, men fikk ikke vaksine da. De siste vaksinene var ikke så vonde, fikk bare litt sur munn, ingen skriking. :)

Jeg er ikke helt sikker på hva jeg syntes om soveboka.. Fant ut at jeg ikke plages av nattammingen, så ingen vits i å avvenne enda. Og synes oppskriftene var litt intetsigende..

Nå har jeg tråla halve boka, og liker den godt foreløpig. Synes forfatteren skriver det jeg har tenkt hele tiden, men foreslår løsninger på utfordringene våre. Har skjønt at den største utfordringen vår går på at søvnassossiasjonen hans på natta har blitt melk, slik at han er helt avhengig av det for å sovne igjen. Nå skal vi jobbe med å få han til å sovne av seg selv om han våkner, om han ikke er sulten da.

Målet er å gå fra 4-5 oppvåkninger til ca 2.

Nå skal jeg spørre dere om noe rart:

Sover babyene deres på skinn om natten?(Lammeskinn e.l)?

L har nemlig sovet på skinn en periode nå, da vi har det ganske kjølig på soverommet. Men så kom jeg pluselig over en diskusjon der de sier at sånne skinn øker faren for krybbedød fordi barna plutselig kan snu seg rundt og havne med munn og nese ned i skinnet og ikke få puste...

Hva tenker dere om dette?

Jeg ble litt skremt, så i kveld rullet jeg opp skinnet å hver side slik at han ikke har mulighet til å rulle seg rundt..Virket som han likte å bli "pakket inn" litt for han sovnet på et blunk..

Lille har sovet på skinn fra første dag, både i vogn, vugge og seng. Om han skulle havne på magen er mitt inntrykk at skinnet er mer luftig enn det meste annet. men han her snur seg ikke rundt fra rygg til mage enda, må kanskje vurdere det etterhvert.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ah, ja, det er så mange idiotspørsmål ute og går... Jeg får stadig "Men er hun snill, da?" Der inngår underforstått 1) Sover hun hele natta? 2) Dier hun når det passer deg? 3) Gråter hun? Hun er 5,5 mnd gammel! Hun er hverken snill eller slem, hun er en baby som sier fra ved å gråte når hun har behov som må dekkes. Hun fullammes fremdeles, så selvfølgelig får hun pupp på natta. Så det så!

Så enig! "Er han snill?" :murvegg:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jordmora som skrev oss ut sa at noen anbefaler å vente, men det er mange som blir gravide tidligere uten at det er noe problem.

Da er det jo sikkert greit da :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ara: har også hørt det, og prøvd å lese litt om det. Så vidt jeg kan skjønne så er faren mer overoppheting enn kvelning. Så at lammeskinn er temperaturregulerende må nok tas med en klype salt ;)

Men hvis du er i tvil om du skal beholde skinnet i senga, så kan du velge å heller legge det under lakenet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Alabama

Nå har jeg tråla halve boka, og liker den godt foreløpig. Synes forfatteren skriver det jeg har tenkt hele tiden, men foreslår løsninger på utfordringene våre. Har skjønt at den største utfordringen vår går på at søvnassossiasjonen hans på natta har blitt melk, slik at han er helt avhengig av det for å sovne igjen. Nå skal vi jobbe med å få han til å sovne av seg selv om han våkner, om han ikke er sulten da.

Målet er å gå fra 4-5 oppvåkninger til ca 2.

Lillemann våkner stort sett bare to ganger, og det er jeg egentlig fornøyd med. Kanskje jeg kan lese den igjen om et par måneder hvis vi må nattavvenne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå for tiden starter vi dagen med rulleøvelser i senga. Når småen ligger på noe mykt (senga, sofaen) klarer han nemlig å rulle fra rygg til mage. Han har forsåvidt rullet andre veien også, men det var bare ved én anledning (flere ganger etterhverandre), så jeg tror han har glemt det.

Uansett er det visst stor stas å rulle, særlig når jeg heier på'n. :rodmer:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hehe, jeg skjønner jeg er heldig som har en baby som ligger bom stille når hun sover! Hun flytter virkelig ikke på seg i søvne, annet enn å vri hodet dit puppen lokker. Turnerose var akkurat lik. Men i våken tilstand ruller hun overalt, og hun forflytter seg over halve stua...

Vi har forøvrig ikke lammeskinn i senga, der ligger hun på ammemadrass og strikketeppe.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Vi har korthåret soveskinn i senga, brukte det i vogna også mens jeg brukte dyne der. Det er langhåret skinn som gir risiko for hår i munnen. Vårt er fra nøstebarn, kortklippet merinoull.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå for tiden starter vi dagen med rulleøvelser i senga. Når småen ligger på noe mykt (senga, sofaen) klarer han nemlig å rulle fra rygg til mage. Han har forsåvidt rullet andre veien også, men det var bare ved én anledning (flere ganger etterhverandre), så jeg tror han har glemt det.

Uansett er det visst stor stas å rulle, særlig når jeg heier på'n. :rodmer:

Småtten gjorde det samme, rullet et par ganger fra mage til rygg, så glemte han det. Er vel snart en måned siden han gjorde det. Merkelig :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Egentlig, bare sånn for å ha sagt det, er jeg litt snurt fordi alle bekjente jeg treffer på, bare snakker om babyen. Selv forsøk fra min side på å pense samtalen over på noe annet, sklir ut i sånn tøvete sove/snill/amme-prat.

Misforstå meg rett, jeg kan godt snakke i timesvis om ungen min hvis jeg først er i humør til det, men når jeg først tar turen ut i sivilisasjonen og treffer andre ikke-babymammaer setter jeg stor pris på å snakke om andre ting enn søvn, bleier og amming. Har dessuten litt på følelsen at de spør for høflighets skyld, jeg får meg ikke til å tro at de kan synes det er spennende å høre om sånt. Jeg syntes i hvertfall ikke det før :fnise:

Kjenner denne! Har heldigvis noen venninner "fra mitt forrige liv" som fortsatt snakker om våre felles interesser uten barn. Føler det er veldig sunt for psyken min å tenke på noe annet av og til. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har lest det meste av boka og vi har begynt å kjempe mot leggerutinene til frøkna, for hun skal absolutt bysses i søvn. Greit å bysse litt, men når vi bysser og hun slår øynene opp så fort hun legges ned i vugga/senga vår så vi må gjenta opp-ned-opp-ned x antall ganger med litt skriking attpåtil så blir det litt ganske slitsomt i lengden. Er ved godt mot nå, og krysser fingrene for at det fungerer...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har korthåret soveskinn i senga, brukte det i vogna også mens jeg brukte dyne der. Det er langhåret skinn som gir risiko for hår i munnen. Vårt er fra nøstebarn, kortklippet merinoull.

Jeg har langhåret skinn.......

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har flere korthårete skinn, blant annet fra Europris til 399,-. Prøver å holde meg til norsk, men det blir fort dyrt når man skal ha flere. Europris sine var fra Mongolia.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...