Gå til innhold

Skravletråd mai/juni 2012

*Joyce*

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Så gøy, Stinelin! Jeg gleder meg til småen skal få teste nye smaker. Enn så lenge har han jo bare testet morsmelk (nam), tran (alt kom ut igjen), d-vitamindråper (akseptabelt) og sånn guffe som må smøres rundt i munnen for å få bort trøske (ikke fullt så vondt som tran, men heller ingen favoritt).

Etter å ha syntes at omtrent ingenting skjedde på evigheter, ser jeg jo nå at det er en stadig utvikling hos den lille klumpen. Plutselig gjør han helt nye ting og det er så gøy å følge med på!

Har nå anskaffet en Beco butterfly. Har vært veldig fornøyd med sjalet mens småen var nettopp.. småen.. men nå som han har grodd en del blir det fort tungt å ha ham i sjalet. Ikke syns jeg det er direkte praktisk her hjemme heller, tar jo litt tid og kløning for å knytte det på. Så da testes becoen nå. Kunne egentlig tenkt meg en mei tai også, men vet ikke om begge deler er nødvendig?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Latter er moro!! :hoppendeglad:

I dag har jeg handla D-vit-dråper og økologisk hirsegrøt. Jeg har aldri likt å gi tran, og nå er det endelig slutt på det. Hirsegrøten gikk rett ned, og småen sovna fort og har sovet lengre enn vanlig. Krysser fingrene for at mer mat skal kunne gi oss mer søvn! :sove:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ååh, jeg gleder meg så til å høre latteren til lille L!!! Den er jo så like rundt hjørnet, men han nekter å gi den skikkelig fra seg.

Jeg hatet den tranen jeg også. Fikk til og med så dårlig samvittighet at jeg tok en skje selv :fnise: Ble innkjøp av D.vitamindråper her også og det funker fett! :tommelsmil:

Gleder meg til vi kan begynne med litt annet en morsmelk også. Hvor mye grøt gir du om gangen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Prøvde ei teskje av Nestlè sin for et par uker siden, men fikk utslett og urolig mage.

Av hirsegrøten som han likte godt fikk han så mye han ville, ca 3 teskjeer. Ingen reaksjon, men sovna mye fortere på kvelden. Grøt - bad - amming - sovna godt.

(I motsetning til amming - MME - bad - mer MME - rap - mer MME - rap - amming - kanskje mer MME - sovne - våkne - enda mer MME.... :roll: )

Så får han en smak med noe annet på dagen. Har hittil spist pære og blåbær, og i fryseren venter avokado og sviskepurè. Spennende, og veldig artig med noe annet enn melk :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Husk at blåbær binder magen, mens svisker løser. Jeg pleide å blande en halv teskje sviskemos i grøten til storebror hver porsjon de første månedene for å forebygge treg mage. Men blåbær er veldig sunt da :)

Jeg føler meg sliten og lei de siste dagene. Hver dag er så lik. Og jeg har småen nesten 24/7, pappaen ordner det meste med storebror. Småen er god som gull, likevel blir det litt klamt iblandt. Imorgen må jeg komme meg ut på en god tur, prøve å finne igjen overskudd og godt humør.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Husk at blåbær binder magen, mens svisker løser. Jeg pleide å blande en halv teskje sviskemos i grøten til storebror hver porsjon de første månedene for å forebygge treg mage. Men blåbær er veldig sunt da :)

Jeg føler meg sliten og lei de siste dagene. Hver dag er så lik. Og jeg har småen nesten 24/7, pappaen ordner det meste med storebror. Småen er god som gull, likevel blir det litt klamt iblandt. Imorgen må jeg komme meg ut på en god tur, prøve å finne igjen overskudd og godt humør.

En ordentlig tur i det fri kan nok gjøre susen ViljaH! :jepp: håper du fikk kommet deg ut en tur da.. :klemmer:

-----

Noen som har tips om gode nettbutikker med babytøy? Med god kvalitet, gjerne en del ull, men som ikke er så altfor dyrt allikevel..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I går lærte jeg å ikke bøye meg over badebalja for å sjekke om navlen er vasket ren. Heldigvis hadde jeg linser på, men kan melde at det å bli tissa i øyet er mindre ille enn å få sjampo i øyet. Spesielt når ungen gliser fra øre til øre, som om han var dritfornøyd med egen innsats. :fnise:

Har antagelig spist alt for dårlig i helgen. Puppene er plutselig dumme og produserer ikke like mye... Prøver å ikke bli panisk av det, men heller spise godt i dag og ta det helt piano. Legge småen til oftere og sånn.

Alle Viasat-filmkanalene var jo gratis i helgen, så her er PVR-en full av filmer nå. Med det drittværet som er ute, passer det fint å ta et par dager på sofaen.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

En ordentlig tur i det fri kan nok gjøre susen ViljaH! :jepp: håper du fikk kommet deg ut en tur da.. :klemmer:

-----

Noen som har tips om gode nettbutikker med babytøy? Med god kvalitet, gjerne en del ull, men som ikke er så altfor dyrt allikevel..

Har du sett på vidunderbarn.no? Der selger de ManyMonths, som da passer lenge :fnise: litt dyrere i innkjøp enn f.eks. Cubus-ull, men du trenger jo ikke så mange plaggene når de varer i 3-6 størrelser.

Jeg har så lyst til å kjøpe alt de har i bringebærrødt, men mannen min nekter meg å kle gutten vår i den fargen :fnise:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Prøvde ei teskje av Nestlè sin for et par uker siden, men fikk utslett og urolig mage.

Av hirsegrøten som han likte godt fikk han så mye han ville, ca 3 teskjeer. Ingen reaksjon, men sovna mye fortere på kvelden. Grøt - bad - amming - sovna godt.

(I motsetning til amming - MME - bad - mer MME - rap - mer MME - rap - amming - kanskje mer MME - sovne - våkne - enda mer MME.... :roll: )

Så får han en smak med noe annet på dagen. Har hittil spist pære og blåbær, og i fryseren venter avokado og sviskepurè. Spennende, og veldig artig med noe annet enn melk :)

Ok!

Jeg tor ikke jeg kommer til å prøve Nestlè sin for den kom dårligst ut i test..Inneholder mye sukker... Men skal bli gøy å prøve grøt snart!

Håper du kommer deg ut snart og at det hjelper litt for kropp og sjel!

I går lo endelig lille gutten min!! :hoppendeglad: Det var så gøy!! :ler2: Han lo bittelitt i dag også men er fortsatt litt sparsom!

I morgen skal jeg innom helsestasjonen og veie. Tror nok han har gått opp men er greit å sjekke, for vi skal ikke dit før 5mnd kontrollen og jeg har jo vært litt urolig for om melken min er bra nok ettersom han våkner så ofte for mat om natten og sånn.. :) Blir nok bra når vi kan begynne med grøt. Virker som at mange får mye roligere netter da.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ok!

Jeg tor ikke jeg kommer til å prøve Nestlè sin for den kom dårligst ut i test..Inneholder mye sukker... Men skal bli gøy å prøve grøt snart!

Håper du kommer deg ut snart og at det hjelper litt for kropp og sjel!

I går lo endelig lille gutten min!! :hoppendeglad: Det var så gøy!! :ler2: Han lo bittelitt i dag også men er fortsatt litt sparsom!

I morgen skal jeg innom helsestasjonen og veie. Tror nok han har gått opp men er greit å sjekke, for vi skal ikke dit før 5mnd kontrollen og jeg har jo vært litt urolig for om melken min er bra nok ettersom han våkner så ofte for mat om natten og sånn.. :) Blir nok bra når vi kan begynne med grøt. Virker som at mange får mye roligere netter da.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg ble så inspirert av denne bloggen, og har laget opp masse ulik mat i isbitformer i fryser'n. Småen spiser alt, jeg har ikke vært så flink til å vente noen dager mellom hver ny matvare. Han gomler i seg og strekker seg etter skjea om jeg er for treg til å gi. Lager grøt av hirseflak og tilsetter aprikos for å få mer jern.

Veldig gøy at han spiser, men må spørre på helsestasjonen hvor mye han egentlig kan få på denne alderen. Han vil spise mye, men jeg vet ikke helt hvor bra det er?

Og ikke minst hvordan det er med drikke til maten. Når begynner de med vann til mat egentlig?

ViljaH: Håper du får deg en tur ut, ikke godt å ha det slik.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har lest at babyer kan få vann fra de er helt nyfødt...Så du kan sikkert gi litt vann til måltidene. Men du kan jo spørre om det på helsestasjonen også! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hurra for latter, Ara! :duskedame:

Småen syns ikke noe om drittværet ute i dag. Vi småslumret i senga til halv ti! Og selv da var han såpass lite interessert i å stå opp at han måtte vekkes. Virker egentlig mest som om han har snudd litt på døgnet sitt, for de siste dagene har han sovet ganske greit på dagtid (og sovet til åtte-ni på morgenen), men er lys våken hele kvelden og nekter å sove før klokka er nærmere tolv-ett. Gjør jo forsåvidt ikke så mye for min del, men mannen syns det blir sene kvelder i blant...

Passende nok kom månedens bok fra Babyglede i posten i dag, "Sove hele natten". Kanskje det er noen tips å få der. :ler:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Den boka hadde fint lite søvntips for barn under 6 mnd, gitt... Nå som jeg faktisk kunne ha trengt det.

I natt var småen rekord-teit. Virker virkelig som om han har snudd på døgnet, for han nektet å sovne skikkelig før klokka tre på natta. Før det var det en halvtimes dupp, så våken i halvannen time (til tross for samsoving!), før en ny halvtimes dupp. Vi var i utgangspunktet i seng halv elleve...men den gang ei.

Men ja, klokka tre sovna han endelig skikkelig og sov i tre timer. Så var det mating, før nye tre timer med søvn. Og fullstendig uinteressert i å våkne før klokka ti.

Noen andre som har noen gode tips? Jeg tåler jo forsåvidt å leke B-menneske noen uker, jeg, men det er så himla upraktisk når vi faktisk må avgårde noe sted. Sånn som i går... vekte ungen klokka åtte, men da var han så snoozy at han ikke klarte å spise skikkelig uten å sovne, med påfølgende hylekonsert underveis fordi han ikke var mett og derfor ikke ville sovne skikkelig igjen... :vetikke:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det høres skikkelig slitsomt ut, schaden! Har dessverre ingen tips å komme med, men krysser fingrene for at det snart er over :klem:

I dag har vi hatt første vellykkede trille/sovetur noengang! Første gang E ikke har klaget på å ligge der, har sovnet og sovet over en time! De siste 30 minuttene av turen endte bare som små runder rundt i nabolaget, for jeg turte ikke tro at han kom til å sove så lenge i det hele tatt.

Det er altså andre gang på ei uke at han har sovet i over 1 time uten kontinuerlig amming! (og med det har han sovet 2x3 timer også ;) ) så kanskje ting har løsnet her :hoppendeglad:

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Slår et slag for "The no-cry sleep solution", den har tips som kan brukes fra de er ganske små, mener jeg. Kan stikke opp og kikke litt i den senere. Du kan evt låne den av meg, Schaden. (Er den hun Misvær som har skrevet den du har? Synes hun er så fæl... :fnise:)

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...