AnonymBruker Skrevet 25. august 2011 #1 Skrevet 25. august 2011 Jeg går et fag der det er lagt opp til en del gruppearbeid. Det er greit nok det, men dette arbeidet skal telle på karakteren i faget. Eksamenskarakteren teller 60% og gruppearbeidet 40%. Jeg synes dette opplegget er helt idiotisk. Det er sikkert greit for de som får E på eksamen, og får karakteren trukket oppover pga gruppearbeidet, men for meg som alltid sikter på en A så kan jeg risikere å få en mye dårligere karakter.. Hadde vi fått godkjent/ikke godkjent så hadde det vært greit, men i og med at vi får karakter på gruppearbeidet så må det jo være skikkelig bra. Alle må jo kunne levere inn et arbeid som de står for, og siden mine standarder er høyere enn i resten av gruppa (mange vil bare bestå) så blir det vel jeg som må kritisere de andres arbeid pg ta rollen som den pirkete viktigperen. Jeg har kommet på en gruppe jeg ikke trives i i det hele tatt. Alle på gruppa kommer rett fra videregående og er dermed ca 6 år yngre enn meg selv. Er det flere som synes at gruppearbeid som teller på eksamen er idiotisk? Eller burde jeg gå inn i rollen som "lærer" for de andre på gruppa med den største selvfølgelighet? Eller bare innfinne meg med at jeg aldri vil kunne få en A i dette faget her? 1
AnonymBruker Skrevet 25. august 2011 #2 Skrevet 25. august 2011 Jeg er helt enig med deg, og hater gruppearbeid som er så tellende for den endelige karakteren som pesten. Jeg kom selv rett fra VGS i fjor, men skjønte jo fort at VGS og høyere utdanning er to vidt forskjellige ting, og at man måtte legge mye arbeid i ting for å prestere godt. Det skjønte derimot ikke mange av som jeg endte opp med å jobbe på gruppe sammen med. Du kan jo prøve å få en annen gruppe? Bare forklar dem det sånn så det er, og prøv å finn noen "på ditt nivå". Hvis det ikke går an, så hadde jeg tatt rollen som "lærer" og sjef med en eneste gang. Det har jeg gjort i mange år, noe som har ført til at folk som nesten ikke har gjort en dritt har fått toppkarakterer kun på grunn av meg. Surt? Ja, men i det minste måtte ikke jeg ta til takke med en karakter jeg visste jeg kunne toppe. Hvis mange på gruppa di ikke arbeider, kan du også sladre til læreren i faget. Det kan kanskje variere litt, men mange av mine lærere har sagt klart ifra at hvis de hører om noen på ei gruppe som ikke jobber, så blir de kastet ut. Om du har en sånn lærer, så hadde jeg brukt det for alt det er verdt. 1
Green Lady Skrevet 25. august 2011 #3 Skrevet 25. august 2011 Jeg synes det faktisk er veldig greit, at store oppgaver teller inn på karakteren. Men da må det være mulig å velge gruppe selv. I et gruppearbeid jobber man med en konkret problemstilling, man får øvelse i å formulere seg, søke opp eksterne kilder og linke teori til praksis. Det er det du møter på arbeidslivet. Det er ingen som kommer til å be deg om å huske "den modellen" og forklare hvordan den fungerer når du kommer ut i jobb. Der støtter man seg på literatur. Eksamener blir fort veldig teoretiske, og dersom det er noe du ikke har lest så godt på/ikke forstår/blander sammen emner eller artikler/ikke husker (klart man glemmer noe når 500 sider skal pugges,og du har fire eksamener til om veldig kort tid, også de har 500 sider som skal pugges), så drar det karakteren fort ned. Kanskje du har en dårlig dag, eller kanskje du er syk på eksamensdagen? Da synes jeg det er mye bedre å fordele karakteren over på innleveringsoppgaver gjennom semesteret, fremfor at tre timer på en dag skal avgjøre hvor god du er i faget. Jeg får som regel B på skriftlige eksamener, men jeg brant meg litt på to eksamener i våres. Hadde det ikke vært for innleveringsoppgavene vi fikk A på, hadde jeg ikke endt opp med B som totalkarakter.
AnonymBruker Skrevet 25. august 2011 #4 Skrevet 25. august 2011 Dersom gruppa fungerer godt synes jeg det er en super arbeidsmåte. Dessverre har jeg med ett unntak bare hatt grupper som har fungert dårlig, med skjev arbeidsinnsats og -fordeling. Heldigvis har jeg bare hatt tre gruppearbeid på universitetet (alle kun bestått, ikke bestått, men det var ille likevel), men har fått inntrykk av at det er ganske vanlig på høyskole. Gruppearbeid i grunnskolen og vgs var alltid et mareritt. :S
MissStiles Skrevet 25. august 2011 #5 Skrevet 25. august 2011 Jeg var i en sånn gruppe hvor det var en som fikk bedre sluttkarakter fordi vi gjorde det bra på gruppeoppgaven men hun gjorde det dårlig på skriftlig eksamen. Det tok litt tid før jeg skjønte det fordi hun kom alltid med unnskyldninger hvorfor hun ikke hadde gjort det hun skulle til en oppgave. Til slutt ble jeg lei. Jeg sa ifra til den ene personen. Vi ble enig om å ha et møte om dette. Snakket vel litt om det. Hun sa at hun skulle skjerpe seg men det skjedde aldri. Det gikk bare en uke før alt var det samme igjen. Etter hvert så skjønte jeg at han kom til å velge henne fremover meg på gruppa så da bytta jeg gruppe. Jeg fant en mye bedre gruppe hvor alle jobbet like mye for å få et bra resultatet. Faktisk så hørte jeg på slutten av skoleåret at de hadde jobbet sammen på bacheloroppgaven og. Hun skrev kanskje 5-10% av oppgaven mens han gjorde resten. De fikk B. Den fortjente hun ikke.
AnonymBruker Skrevet 25. august 2011 #6 Skrevet 25. august 2011 Hater gruppearbeid! Har heldigvis kun hatt bestått/ikke bestått, men ille det og. Jeg havner alltid med folk under mitt nivå og det siste året her har vi hatt tilfeldige kollokviegrupper (foreleseren delte inn etter klasselisten, brukte null skjønn i fordelingen). Hele året med samme gruppen! Hun ene vrir seg alltid unna og er veldig dårlig. Skriver kanskje 10% av oppgaven, også må jeg ta ansvar for resten. Hun driter i om vi stryker fordi hun pleier det... Det lille hun skriver er så dårlig at det er flaut å levere inn. Også hater jeg sånne som alltid skal møtes hele tiden. Helst 8 på morgenen på "fridager". Også sitter de der og jabber om helt andre ting, før de blir enige om å gå hjem å tenke igjen. Liker best folk som evner å jobbe effektivt når vi møtes, forstår at vi av og til må dele oppgaven litt opp og skrive hver for seg. Jobba også med en som skulle analysere hver setning på en fagtekst på 10 sider (uten karakter!). Det blir for mye... Mange folk legger kreftene på helt feil steder. Jeg gidder ikke bruke hver dag i 3 uker på en tekst som kun skal bestås... Nei, kun negative erfaringer med gruppearbeid her. Ekstremt ineffektiv og irriterende måte å jobbe på. Vil heller gjøre hele oppgaven alene enn å gjøre den sammen med 3 andre.
AnonymBruker Skrevet 25. august 2011 #7 Skrevet 25. august 2011 TS her. Jeg ser vi er flere som irriterer oss. Bra det ikke er bare meg. Jeg skjønner jo innmari godt at vi skal lære å samarbeide, at det er derfor vi har gruppearbeid. Men hvorfor må vi på død og liv få karakter på det? Var tidligere på gruppe med en som ikke klarte å søke opp noe på google en gang. Han brukte også en halvtime på å skrive et par linjer, så når han var ferdig med en side var jeg ferdig med 10.. Og han skrev ikke den sida alene heller. Nei, jeg måtte si hva han skulle skrive mens jeg jobbet med mitt eget. Det var omtrent sånn: Han: "Hva skal jeg skrive da?" Jeg: "Jeg vet ikke jeg, men du må jo ha med ..." Han: "Ok" Så sitter han 10 minutter foran dataen uten å skrive noe. Jeg: "Hvordan går det?" Han: "Jeg vet ikke helt hvordan jeg skal skrive det." Jeg: "Hva med ...?" Han: "Ja, kan du si det en gang til?" Jeg: "Eh.. Du kan jo formulere det selv da, jeg sa bare noe jeg." Han: "Jo, men det var bra. Hva var det du sa?" Jeg: "..." Han: "Si det litt saktere, hva sa du etter..?" Jeg: ". . ." Så sitter han 10 minutter og "tenker" Jeg: "Kommer du på noe?" Han: "Jeg vet ikke helt hva jeg skal skrive? Hva tror du?" And here we go again.. Tror vi satt i 3 timer for at han skulle skrive en tekst på en halv side..
AnonymBruker Skrevet 25. august 2011 #8 Skrevet 25. august 2011 Også hater jeg sånne som alltid skal møtes hele tiden. Helst 8 på morgenen på "fridager". Også sitter de der og jabber om helt andre ting, før de blir enige om å gå hjem å tenke igjen. Liker best folk som evner å jobbe effektivt når vi møtes, forstår at vi av og til må dele oppgaven litt opp og skrive hver for seg. [...] Tror vi satt i 3 timer for at han skulle skrive en tekst på en halv side.. DISSE to tingene er noe av det som irriterer meg aller mest. Herregud jeg blir så forbanna når dette skjer. Da er det mere fristende å gjøre hele jævla oppgaven alene.
Gjest Vettel Skrevet 25. august 2011 #9 Skrevet 25. august 2011 Kommer ann på vilket yrke det er snakk om. I visse yrker er det en del av kompetansen å kunne samarbeide med alle mulige og umulige personer. Man kan faktisk la vær å ta med navnet på noen som ikke bidrar til gruppen. Når det er sagt synes jeg veilederne/lærerene bør stille mer krav til unnasluntrene, og at de bør fungere som "sjefer" i forhold til dette. På samme måte som man ville gått til en sjef ute i arbeidslivet om en kollega ikke gjorde jobben sin.
AnonymBruker Skrevet 25. august 2011 #10 Skrevet 25. august 2011 DISSE to tingene er noe av det som irriterer meg aller mest. Herregud jeg blir så forbanna når dette skjer. Da er det mere fristende å gjøre hele jævla oppgaven alene. Enig! Mye lettere å skrive et par-tre sider selv på kveldstid, enn å møtes ørten ganger og bli enige og setning for setning. Jeg tilbyr meg ofte å gjør hele skiten selv (spesiellt ting som tar tid i gruppe; lage forside, sette sammen, lage overskrifter, kildeliste osv) for å slippe bruke 1 time i reis og bare dill-dall. Drar jeg opp på skolen på en fridag er det for å JOBBE, ikke for å snakke om fest i helgen og bare vimse... Såå glad for at masteroppgaven er individuell
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå