Gå til innhold

Hvordan bestemme seg for en stil?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg og min kjære har akkurat kjøpt et hus, og i den forbindelse trenger jeg litt hjelp til stilvalg.

Huset er større enn noe vi har bodd i før, så vi trenger en del nye møbler, dessuten har huset et visst oppussingsbehov, så vi kan tillate oss et stilskifte.

Men jeg lurer veldig på hva slags stil vi skal ha... jeg er så splittet (jeg skriver jeg, for sambo har gitt meg denne "heldige" oppgaven...)!

Jeg har tenkt mye på en "nordisk stil", som det visst kalles. Altså en stil med mye duse naturfarger (brunt, grått, bege og velig duse "tåkete" farger) med mye bruk av naturmaterialer (tre, skinn, bein, lin o.l). Lite bruk av plastikk og "falske" tekstiler (type akryl etc.). Men ikke nødvendigvis minimalistisk, "hyttete" eller rustikk slik den nordiske stilen kan være.

Jeg har også sett på en romantisk bestemorstil (men ikke chabby chick/fransk landstil, stilen jeg tenker på er mer "bestemoraktig" enn chabby). Med mye hvitt og lyse farger, prikker, ruter, bonder, lag på lag-tekstiler, mye puter, duker og blomstrete. Ikke minimalistisk. Litt innslag av typisk engelsk interiør på sitt beste.

Så har jeg vurdert en litt mer "etnisk" stil. Med mye bruk av burgunder, brunt, gull og andre tunge farger og store mønstre. Tunge tekstiler, mye nips og "greier". Tenk indiska og bohem.

Jeg har prøvd å finne bilder av hva slags jeg stil jeg tenker meg, og har funnet tre som passer sånn noenlunde. Merk deg at jeg kommer til å dempe stilen jeg velger i forhold til bildene (jeg kommer f.eks ikke til å tapetsere kåken i skinnfeller). Bildene er bare så dere skal få en viss idé om hvordan jeg tenker meg det.

Link til "naturstilen"

Romantisk/engelsk/bestemor se også her

Etnisk

Som sagt vil jeg nok ha en tyisk "norsk" skeiar/bohus-stil med innslag av den stilarten jeg har valgt. Bildene jeg har lagt ved er ikke nødvendigvis helt like det jeg tenker, men mer en pekepinn.

Jeg syntes det er vanskelig å velge. Jeg er redd for at den nordiske naturstilen skal bli for kald, jeg er redd for å fort bli lei den romantiske stilen, og jeg er redd for at den etniske skal bli for tung og litt "for mye".

Kan noen hjelpe meg med noen for- og bakdeler? Hva tenker dere? :)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hvis den "norske" stilen fra Skeidar skal ligge i bunn er det jo muligheter for å variere tilbehøret etterhvert som du vil prøve noe nytt.

Hvis du er veldig i tvil og like gjerne kan velge hvilken som helst av de tre du lister opp, så ville jeg gått for den mest klassiske, fordi det er minst sannsynlig å gå lei av den etter kort tid.

I tillegg vil det bli lettest å følge opp denne over tid med tanke på utvalg i butikk osv.

Stemmer derfor på alternativ 2, bestemorstil med innslag av tradisjonell engelsk;)

• Liker 1
Skrevet

Enig at nr 2 virket mest praktisk - og denne lar seg også kombinere med innslag av natur osv (hvis jeg ikke tar helt feil).

Så kan du evt leke med en av de andre stilene på soverommet? :)

Skrevet

Tusen takk for nye tanker!

Når jeg er alene om det blir det så lett å kjøre seg fast, så det er godt med litt input :)

Skrevet

Jeg er litt enig i at å gå for det litt anonyme klassiske som grunntone er smart. Så kan du ha tilbehør til etnisk kanskje om høsten, nordisk om vintern og romantisk om sommern osv.

Min stil er dog en miks av alt dette + antikviteter. Av en eller annen grunn har jeg brått fått skikkelig dilla på gamle ting.

Jeg har høyglans kjøkkenbenk, gamle treski hengende over benken, en flott gammel hagebenk ved eike bordet og trendy lamper samt en gammel sort klokke som går fra gulv til tak og som tikker fantastisk sakte. Tekstiler er Lexington og jeg har mye sølv, ittala og alessi pjus. Med andre ord, ikke en stil, men alle! :)

Det føles veldig personlig og langt fra de litt stramme kjedelige Bonyttstilen :)

Jeg håper du finner din mix og at du tør å gå din vei og ikke følge det andre synes! :)

Lykke til!

Skrevet

Det høres veldig fint ut hos deg, Blomst!

Jeg er nok dessverre ikke av ditt kaliber, derfor vil jeg gjerne velge ut én stil. Jeg er redd jeg ikke vil kunne "pull it off" å dra tre stilarter (pluss den nordiske nøytrale!) samtidig.

Dere som kan litt... hvordan bytter jeg stilart etter årstidene? Jeg tenker å gjøre litt mer ut av den enn gardiner og kubbelys fra Nille.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...