Gå til innhold

slettet


himalayasalt

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Betaler du virkelig på huslånet hans??? Det blir jo helt feil hvis du ikke står som medeier. At du skal betale for og bo der er jo greit men 6000 kr pr mnd når du har lite fra før. Høres om som veldig skjev fordeling. Betaler han 18 000 kr pr måned på lånet sitt? Dere burde virkelig ha en alvorsprat sammen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lille-pus

Kjære deg TS, her er det noe som er riv ruskende galt.

- og før noen kaster seg i strupen på meg; jeg ville aldr latt noen betale på hverken mine renter eller mine avdrag til mitt hus. De løpende utgiftene som henger reelt sammen med antall personer i husholdningen (strøm og renovasjon) skulle vedkommende med glede fått lov til å dele med meg;) Men et bosted jeg har kjøpt selv (sammen med banken), utifra egen økonomi og egne behov ville jeg ikke drømme om å begynne å "kreve" inn såkalt "leie" for !

Leier man så har man en del av et hus eller en leilighet, eget privatliv, styrer eget forbruk. Det har ikke mye med det å bo sammen å gjøre.

Så, det var det; og så var det selve saken her: Jeg synes faktisk han er gnien, Utifra det du forteller så har han en inntekt på i overkant av 1 mill (blåser i om det er brutto- eller netto inntekt nå). Han har selv bestemt seg for å kjøpe det stedet han bor (og hvor du nå har flyttet inn). Det er ham som er ansvarlig for å betjene de renter og avdrag som påløper på hans huslån. Det er ham som står oppført i kraftselskapets register, i kommunens oversikt over husholdninger (renovasjonsavgift), hos Lisesnkontoret osv, osv.

Dette er utgifter han var klar over da han mente han hadde økonomi til å kjøpe det stedet han (og du) bor.

Den situasjonen du beskriver er (unnskyld litt store ord her nå), det er ren (ikke bare økonomisk) utnytting av deg.

Du har kommet som ekstra penger (sparte utgifter), sex og hushjelp for ham.

Be ham vokse opp.

Vis så gjerne detet innlegget til ham.

Endret av Lille-pus
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, han er helt klart gjerrig! Det er urimelig av han å forvente at du skal betale like mye som han, når han eier bolig og har mye høyere inntekt enn deg.

Det bør ta en gjennomgang av økonomien deres, og bli enige om en rettferdig økonomisk fordeling.

Det kan være lurt å opprette felleskonto som skal dekke utgifter til mat og andre dagligvarer, der dere setter inn et fast beløp hver måned. I og med at han tjener mer enn deg, er det rimelig at han betaler inn 2/3 og du 1/3 feks.

Dersom lånet står på din samboer, er det ikke riktig at du betaler på avdragene hans. Finn ut hvor mye som går til renter, evt husleie til borettslag, og bli enige om hvordan dere skal dele dette beløpet.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er 6000 bare 1/3 av huslånet hans?? Hvor mye lån har han egentlig??

Jeg hadde aldri orket å leve sammen med en sånn mann. Mannen min får utbetalt kanskje dobbelt så mye som meg, og ofte mer enn det, hver måned. Men vi har HELT felles økonomi. Felles konto - vi har begge kort til denne kontoen osv. Vi er jo "familien as" og da er det jo viktig for oss alle at familien går rundt, og at alle har det bra.

Du spiser sikkert mindre enn ham - ergo skal du betale for mindre mat.

Du har ingen rettigheter på leiligheten hans - ergo skal du ikke betale ned lånet for ham.

Hadde det vært meg hadde jeg informert ham om at jeg var i gang med å lete etter et sted å bo, fordi å bo med ham er for dyrt (husleie/mat) så kanskje det kan få opp øynene hans litt...

Ellers hadde jeg insistert på at vi handlet inn og spiste vår egen mat....

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dersom du føler han er gjerrig så er det et problem.

Har du forsøkt si at dere kan betale %vis i forhold til inntekt for at dette skal være likt for dere begge?

Og - siden du betaler på lånet regner jeg med boligen er begge to sin? Hvis ikke ville jeg så absolutt satt meg litt på bakbena her og forhandlet frem en annen ordning.

(18 000 pr mnd i boliglån er ikke overdrevent mye dersom man har 2 mill i boliglån og kort nedbetaling for eksempel...)

Endret av Carrot
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

(18 000 pr mnd i boliglån er ikke overdrevent mye dersom man har 2 mill i boliglån og kort nedbetaling for eksempel...)

Men i mine øyne blir det litt feil at en student skal lide for at samboeren har valgt kort nedbetalingstid for sitt lån :forvirret:

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er enig i at fordelingen virker urimelig "brukernavn" men så er det slik da at jeg ikke kjenner hele historien og kun kan svare ut fra det TS skriver.. Kanskje han har vært tydelig på dette hele tiden og hun har akseptert det - da kan man kanskje ikke si han er urimelig nå når dette har pågått hele tiden, han var kanskje urimelig fra dag en men hun aksepterte det (hvis du forstår..?)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jaha, så han tjener 110 000 i måneden altså?

Max stipend/lån er vel i snitt på litt over 9000 pr mnd som student og ikke 11000 som TS viser til???? - men altså, om hun har 11000 og han tjener 9-10 ganger mer regner jeg med hun snakker FØR skatt noe som ikke er urimelig om man for eksempel har en lederstilling eller jobber offshore etc... Mange har jobber med høye lønninger, om DET var alt du reagerte på i denne tråden ligger kanskje fokuset litt feil??...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er han gjerrig? Kanskje. Men hva har dere avtalt før du flyttet inn da? Det er viktig å ha slike ting skikkelig klarert før man flytter sammen, spesielt med så ulike økonomier og arbeidsmessig situasjon.

Du sier du betaler 6000 på lånet. Dersom dette er alt du betaler (utenom mat), er det litt feil fremstilling. For da betaler du ikke noe i forsikringer på f.eks. innbo (som også du har), du betaler ikke oppvarming, offentlige avgifter, telefon-bredbånd-TV eller noe annet. Kanskje har han også bil som du får bruke? Du betaler en andel av kostnadene ved å bo.

Og når du vurderer om du syns det er riktig, bør du ikke vurdere opp mot hans penger alene - og at du burde slippe fordi han tjener så mye. Du bør vurdere det opp mot hva det ville koste deg å bo et annet sted. Og avhengig av hvor i landet du bor, selvsagt, ville det å bo inkl. alle tilleggskostnadene kanskje beløpt seg til omtrent dette?

Når det gjelder maten, syns jeg dere bør ha en prat om delingen av denne. Dersom du blakker deg fordi han vil ha gåselever (NB - bevisst overdrivelse), bør dere gjøre en annen fordeling på dette. Tenk ut hva du ville brukt på mat og hushold en måned - legg på 500 kroner fordi du tross alt spiser godt, og foreslå at det er ditt bidrag til maten.

Men i motsetning til flere andre her, mener jeg altså ikke mannen din er en gnien ufyselig type som utnytter deg for penger og sex.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Max stipend/lån er vel i snitt på litt over 9000 pr mnd som student og ikke 11000 som TS viser til???? - men altså, om hun har 11000 og han tjener 9-10 ganger mer regner jeg med hun snakker FØR skatt noe som ikke er urimelig om man for eksempel har en lederstilling eller jobber offshore etc... Mange har jobber med høye lønninger, om DET var alt du reagerte på i denne tråden ligger kanskje fokuset litt feil??...

Nei, jeg fikk med meg at det var en skjev fordeling.

Men det burde TS sagt fra om på forhånd dersom hun ikke hadde planer om å godta det.. blir litt tafatt å komme med sånt lenge etterpå, når hun allerede har betalt ganske mange tusen på HANS huslån uten å si et ord..

Det er faktisk bare å sette foten ned, eller flytte ut.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...