Gå til innhold

Proteinshake, noe for meg?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei! :goodbye:

Lurer på om proteinshake er noe for meg!

Jeg trener aktivt, og har en hektisk hverdag der jeg er stort sett aktiv hele dagen og løper opp og ned trappene. Trener styrke, går turer som varer 1 time osv. Kostholdet mitt baserer seg på frukt, grønnsaker, noe kjøtt, nøtter, tørket frukt, knekkebrød, ost ect. Men jeg er ikke noe særlig glad i kjøtt, og spiser ikke så ofte egg. Og i og med at jeg er såpass aktiv som jeg er lurer jeg på om det er smart å ta proteinshake til treningsøktene? Regnte også ut at jeg har for lite kaloriinntak i forhold til det jeg burde ha, men vil ikke stappe i meg tomme kalorier (merker at kroppen min ikke liker det).

Er proteinshake noe for meg? Noen som har peiling? Er btw ikke på slankeren, men trener bare for å se strammere ut.. og for å se fin ut naken :lur:

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Går du ned i vekt uten at du vil det, så ja...ta en shake :-)

Skrevet (endret)

om du er ute etter å få en muskuløs kropp kan du ta det, men ellers ser jeg ikke nytten i det.. Å spise mat som er proteinrik og mat med lite usunt fett er mye bedre. Ellers ville jeg hatt mye fisk i kostholdet ditt, som har omegafett og masse proteiner.. Elsker selv tunfisk i olje, med løk, brokkoli og sopp som wokes i 5min

Så i mine øyne blir proteinpulver kun nødvendig om du vil bygge muskler. Du får mer enn nok næring i nøtter og vanlig sunn mat.

Endret av spee
Skrevet

Hei! :goodbye:

Lurer på om proteinshake er noe for meg!

Jeg trener aktivt, og har en hektisk hverdag der jeg er stort sett aktiv hele dagen og løper opp og ned trappene. Trener styrke, går turer som varer 1 time osv. Kostholdet mitt baserer seg på frukt, grønnsaker, noe kjøtt, nøtter, tørket frukt, knekkebrød, ost ect. Men jeg er ikke noe særlig glad i kjøtt, og spiser ikke så ofte egg. Og i og med at jeg er såpass aktiv som jeg er lurer jeg på om det er smart å ta proteinshake til treningsøktene? Regnte også ut at jeg har for lite kaloriinntak i forhold til det jeg burde ha, men vil ikke stappe i meg tomme kalorier (merker at kroppen min ikke liker det).

Er proteinshake noe for meg? Noen som har peiling? Er btw ikke på slankeren, men trener bare for å se strammere ut.. og for å se fin ut naken :lur:

Proteinpulver kan være en fin løsning. Proteinpulver av "whey", myse på norsk, tas hurtig opp av kroppen og er derfor gunstig etter trening.

Etter trening kan det være greit med en smoothie med frukt, og litt proteinpulver. Rosiner er også meget gunstig etter trening og anbefales på det sterkeste.

Du sier du har regnet hvor mange kcal du spiser ila en dag. Prøv å regne ut hvor mye protein du får i deg. I gram. For aktive utholdenhetsutøvere anbefales det ikke noe særlig mer enn i overkant av 1 gram per kg kroppsmasse. For veldig aktive styrkeløftere kan man gjerne øke til nærmere 1,8g per kg kroppsmasse. Alt over dette er egentlig bortkastet. Hvis du spiser nok proteiner (mellom de tallene jeg nevnte) så er egentlig ikke tilskudd nødvendig. Mister du muskelmasse kan jo du se litt på sammensetningen av proteiner. Bønner, linser og korn inneholder sjeldent alle de essensielle aminosyrene og er derfor ikke de beste typene protein å få i seg. Kjøtt og fisk er bedre.

Ihvertfall, dersom du allerede får i deg nok protein ville jeg økt energi-inntaket med mer fett. Fordi det er lett å øke energi-inntaket med relativt lite fett ift vekt. Gjerne som nøtter eller linfrø/olivenolje.

Du kan jo selvsagt også øke inntaket av karbohydrater, men dette er sjeldent den sunne veien å gå.

Før konkurranse bør du øke andelen karbohydrater i kosten.

Skrevet

Selv trener jeg 5 dager i uken, og har hektiske hverdager. Dette gjør at jeg ikke alltid har tid til å få i meg noe ordentlig mat rett etter trening, og da er en proteinshake midt i blinken! Har prøvd flere forskjellige, men har blitt veldig glad i Sprek fra Tech Nutrition. Naturlig høyt innhold av kalsium og antioksidanter, og proteiner da selvfølgelig :-) Drikker ikke etter hver trening selvfølgelig, det føler jeg blir litt mye igjen... Men 1-2 ganger i uken, prøver å spre det litt. Skikkelig godt, og godt å drikke etter trening! Anbefales altså :-)

Men også som supraspinatus sier over her, så er en smoothie etter trening flotte greier! Spesielt hvis du har laget en smoothie på forhånd med gode bær og god frukt, litt nøtter og diverse, så kan du putte litt proteinpulveri den, akkurat som nevnt over :-) Lag den kvelden før og legg den i fryseren, så kan du ta den med deg neste dag når du drar på trening. Da tiner den til du er ferdig, og vips! Forfriskende og restituerende!

Skrevet

Det viktigste du trenger etter trening er karbohydrater. Om du bare drikker proteiner etter trening vil antageligvis mye av dette brukes til å omgjøres til karbohydrat som igjen går til å fylle opp glykogenlagrene. Det er bortkastede penger.

Spiser du karbohydrater og proteiner etter trening får du den gode effekten av begge deler.

Det idelle blandingsforholdet er 4:1 karbohydrat:protein.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...