skandale Skrevet 24. august 2011 #1 Skrevet 24. august 2011 Er ganske fersk på løping, og nå har jeg plutselig fått så veldig vondt under kneskålene. Har god demping i joggeskoene. Merka det plutselig da jeg skulle jogge i går, men knærne sviktet og jeg måtte gå isteden - selv det merka jeg ganske godt. Har ikke gått over i dag heller. Er jeg for fersk? For tung? Er det mulig å løpe helt feil?
Gjest *Maja* Skrevet 24. august 2011 #2 Skrevet 24. august 2011 Er ganske fersk på løping, og nå har jeg plutselig fått så veldig vondt under kneskålene. Har god demping i joggeskoene. Merka det plutselig da jeg skulle jogge i går, men knærne sviktet og jeg måtte gå isteden - selv det merka jeg ganske godt. Har ikke gått over i dag heller. Er jeg for fersk? For tung? Er det mulig å løpe helt feil? Løpeteknikk kan ha noe å si...er skoene tilpasset om du tråkker innover eller utover når du løper? Hva underlag løper du på? Hvor lenge har du jogget?
skandale Skrevet 25. august 2011 Forfatter #3 Skrevet 25. august 2011 1 uke, asfalt. Nei, det er vanlige nike trail. Vet ikke om jeg løper innover eller utover.
Grønt blad Skrevet 25. august 2011 #4 Skrevet 25. august 2011 1 uke, asfalt. Nei, det er vanlige nike trail. Vet ikke om jeg løper innover eller utover. Asfalt er fryktelig hardt å jogge på, du har ikke lysløype eller grusvei i nærheten? Tredemølle er også bedre enn asfalt. Prøvd å trene styrke, spesielt utfall. Da trener du opp stabilitet og musklene rundt kneet. Jeg får vondt noen ganger i knærne hvis det er veldig lenge siden jeg har trent styrke. Hvor ofte jogger du? Har du jogget noe før? Kanskje knærne har fått sjokkstart? Jogging er tungt for kroppen, spesielt knærne. Ved "vanlig" jogging, der man setter hælen i bakken først, er kraften i støten når du treffer bakken 3-4 ganger egen kroppsvekt. Når du lander med hælen først kommer støtet i løpet av svært kort tid, det fordeles ikke slik som når du lander på forfoten og er en stor påkjenning for ledd, sener, muskelfester og skjelett. Gode joggesko demper støtet, men det er fortsatt en belastning på knærne. Løplabbet har mye informasjon om løping, anbefaler å lese der. Se http://www.loplabbet.no Om løpeskader: http://loplabbet.no/lopeskader Om trening for løpere, blant annet løpeteknikk: http://loplabbet.no/trening-for-lopere
skandale Skrevet 25. august 2011 Forfatter #5 Skrevet 25. august 2011 Sjokkstart er veldig mulig. Annenhver dag. Aldri gjort det før. Skal prøve å trene litt styrke i tillegg! Bor midt i byen og har ikke tilgang på annet enn asfalt, skal jeg ha noe mykere, bruker jeg den tiden jeg har til trening på tbanen/bussen isteden - og da er jeg like langt, for da blir det ikke mye tid igjen til løping.
AnonymBruker Skrevet 25. august 2011 #6 Skrevet 25. august 2011 variasjon er vel cluet her knærne dine er ikke vant til dette og blir da raskere slitne. prøv med andre sko evt, det kan vere feil sko for din fot.
Spøkelse Skrevet 25. august 2011 #7 Skrevet 25. august 2011 Bygg opp gradvis, istedet for å ta "så langt du klarer" hver eneste tur. Virker som mange som vil starte med løping bare kjører på så mye de klarer uten å bygge opp, og da får man gjerne problemer med knærne, dessverre.
AnonymBruker Skrevet 25. august 2011 #8 Skrevet 25. august 2011 Hei! Jeg hadde samme problemet som deg, bare at jeg løp på tredemølle. Hos meg er problemet at jeg har feilstillinger i fotbladene, så selv om jeg brukte gode sko gjorde det vondt. Uansett, et tips: jeg trener også styrke, og i starten tok jeg også kneløft m/frivekter, og når jeg sluttet med det, avtok smertene i knærne. Bare sånn i tilfelle du tenker på å begynne med styrke i tillegg
AnonymBruker Skrevet 26. august 2011 #9 Skrevet 26. august 2011 Hei! Jeg hadde samme problemet som deg, bare at jeg løp på tredemølle. Hos meg er problemet at jeg har feilstillinger i fotbladene, så selv om jeg brukte gode sko gjorde det vondt. Uansett, et tips: jeg trener også styrke, og i starten tok jeg også kneløft m/frivekter, og når jeg sluttet med det, avtok smertene i knærne. Bare sånn i tilfelle du tenker på å begynne med styrke i tillegg Beklager, skrev litt feil igår. Jeg trente knebøy, ikke kneløft.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå