Gå til innhold

Skal låne min samboer penger ved kjøp av bolig


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg og samboer skal kjøpe vår første bolig sammen. Jeg er så heldig å ha en god del egenkapital fra før. Deler av denne skal brukes på å gi meg 60 % egenandel, og han 40 %. Vi ønsker ikke å gjøre det skjevere enn dette på grunn av at begge skal føle tilknytning til boligen. Likevel har jeg en del egenkapital i tillegg, som jeg også vil legge inn for å gi oss lavere lån, og vi er enige i at jeg låner han halvparten av disse "ekstrapengene" - cirka 300 000 kroner, altså for å ikke få en enda skjevere eierandel. Disse skal tilbakebetales dersom det blir slutt (selvfølgelig), eller han kan også betale tilbake dersom han sparer opp eller får arv/gave. Det skal imidlertid ikke knyttes noen nedbetalingsplan til pengene, og han tar det når han vil/kan. Ved salg av leiligheten vil jeg selvsagt får pengene ut.

Det vi funderer på er hvilke rentebetingelser han bør få på disse pengene. Det han måtte betalt for boliglån eller annen type lån? Den renten jeg ville fått i banken? Normrente? Ingen rente? Vil gjerne ha tilbakemelding på hva som er rimelig her. På forhånd takk :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Du bør ha samme rente som i banken, høyrente eller lignede. Samtidig bør han betale det årlig renter for ellers så skylder han deg renters rente. Dette må gjøres opp i forhold til selvangivelse også.

Husk å ha gjeldsbrev. Veldig viktig for det er juridisk holdbart i 10 år.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bare sørg for å ha det juridiske i orden med dette lånet, så om det skulle bli slutt har du en kontrakt på at det er dine penger.. Jeg vet ikke om jeg ville tatt renter siden dere ikke ønsker noen nedbetalingsplan er det kanskje like greit uten :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg sier som Sissan9, dette ville jeg aldri gjort. Da er det bedre å vente til han har mer penger, eller å kjøpe en bolig han har råd til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hvis han uansett skal betale renter til deg er det vel bedre at alle dine penger går inn i din eierandel, og så får han heller ta en større andel av lånet, slik at dere ender på 60/40?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...