AnonymBruker Skrevet 27. august 2011 #41 Skrevet 27. august 2011 Jeg er selv elev på St.Andrews og det du sier om krav til snitt fra norsk skole er ikke slik du fremstiller det. På St.Andrews hjemmesider står det at det kreves 5,1 i snitt fra norsk vgs (altså 36 i IB-poeng) for å komme inn på Psykologi. Selv fikk jeg tilbud og hadde 4,6 i snitt fra norsk vgs! Dette var heller ikke unikt, flere jeg kjenner hadde 4,5-5,0 i snitt og kom inn på studier som etter St.Andrews hjemmeside krever godt over 5 i snitt. Så det du skriver om at TS ikke vil komme inn fordi hun har 3 poeng under minimumskravet stemmer ikke, man kan godt komme inn med flere poeng under minimumskravet, det har jeg mange eksempler på. Min konklusjon (som er basert på erfaring fra St.Andrews) er at trådstarter antageligvis kan komme inn på St.Andrews på en mindre populær linje uten å forbedre karakter, snittet er nok bra nok for det, men akkurat psykologi tviler jeg på er mulig. Det må bli en linje som er mindre attraktiv. Hun har tre poeng under minimumskravet til den graden som krever aller dårligst poengsum (altså den minst attraktive linjen). Hun ligger nærmere ti poeng under kravet til majoriteten av gradene. Det er derfor jeg mener at hun nok vil få problemer til de fleste av gradene, fordi det som oftest ligger et minimumskrav her fra universitetets side på hva slags studenter man vil ha, og det nok vil være mange, mange som har bedre karakterer enn henne. Og som jeg skrev, baserer jeg det på min erfaring fra andre som har blitt nektet opptak fordi de har karakterer på TS' nivå, som altså er like relevant som din erfaring. 2
AnonymBruker Skrevet 27. august 2011 #42 Skrevet 27. august 2011 Jeg er selv elev på St.Andrews og det du sier om krav til snitt fra norsk skole er ikke slik du fremstiller det. På St.Andrews hjemmesider står det at det kreves 5,1 i snitt fra norsk vgs (altså 36 i IB-poeng) for å komme inn på Psykologi. Selv fikk jeg tilbud og hadde 4,6 i snitt fra norsk vgs! Dette var heller ikke unikt, flere jeg kjenner hadde 4,5-5,0 i snitt og kom inn på studier som etter St.Andrews hjemmeside krever godt over 5 i snitt. Så det du skriver om at TS ikke vil komme inn fordi hun har 3 poeng under minimumskravet stemmer ikke, man kan godt komme inn med flere poeng under minimumskravet, det har jeg mange eksempler på. Min konklusjon (som er basert på erfaring fra St.Andrews) er at trådstarter antageligvis kan komme inn på St.Andrews på en mindre populær linje uten å forbedre karakter, snittet er nok bra nok for det, men akkurat psykologi tviler jeg på er mulig. Det må bli en linje som er mindre attraktiv. Takk for ditt svar! Var faktisk dette jeg hadde inntrykk av og, men folk er fryktelig opptatt av å argumentere imot meg. Innlegget ditt var konstruktivt. Har hørt lignende om andre i forhold til St.Andrews før.
AnonymBruker Skrevet 27. august 2011 #43 Skrevet 27. august 2011 Jeg blir helt oppgitt av enkelte svar her. Kun på Kvinneguiden... Jeg håper du oppnår drømmen din, TS.
AnonymBruker Skrevet 27. august 2011 #44 Skrevet 27. august 2011 Hun har tre poeng under minimumskravet til den graden som krever aller dårligst poengsum (altså den minst attraktive linjen). Hun ligger nærmere ti poeng under kravet til majoriteten av gradene. Det er derfor jeg mener at hun nok vil få problemer til de fleste av gradene, fordi det som oftest ligger et minimumskrav her fra universitetets side på hva slags studenter man vil ha, og det nok vil være mange, mange som har bedre karakterer enn henne. Og som jeg skrev, baserer jeg det på min erfaring fra andre som har blitt nektet opptak fordi de har karakterer på TS' nivå, som altså er like relevant som din erfaring. Poenget mitt er at hun godt kan komme inn selv om hun ligger 3 poeng under minimumskravet (forferdelig mye du) når jeg kom inn med 5 poeng under minimumskravet på mitt studium, og det samme gjorde flere jeg kjenner og studerer sammen med. Kan godt hende at hun vil få problemer med de fleste gradene ja, men det er uinteressant for TS spør ikke etter de fleste gradene, hun spør etter de med lavest inntakskrav. Og der har hun etter min erfaring en god sjans. Hvis 5,1 på mitt studium var et absolutt krav fra universitetets side og det var mange, mange som var bedre enn meg ville jeg aldri ha kommet inn.
Gjest MorAase Skrevet 27. august 2011 #45 Skrevet 27. august 2011 TS, du virker mer opptatt av St. Andrews enn å bli noe du virkelig vil bli. Ergo er du ute og seiler på livets karrierestige. Slutt å tenk på skole, men tenk heller på hva du kan bli som vil glede deg og tjene samfunnet. 5
AnonymBruker Skrevet 27. august 2011 #46 Skrevet 27. august 2011 Drømmen din blir ikke knust før du har søkt og fått avslag. Så selv om det sies at du ikke har sjangs til å komme inn. Hvorfor ikke bare søke å se. Kanskje du er heldig og kommer inn allikvel. Du sier jo at du har flere gode karakterer. Hver gang jeg har noe jeg vil prøve og folk sier at jeg har ikke sjangs til å kunne gjøre det eller sjangs til å få det til, så prøver jeg allikevel. Ikke alltid de har rett. Bare søk du, drømmen blir ikke knust før du har søkt og fått avslag.
AnonymBruker Skrevet 27. august 2011 #47 Skrevet 27. august 2011 Poenget mitt er at hun godt kan komme inn selv om hun ligger 3 poeng under minimumskravet (forferdelig mye du) når jeg kom inn med 5 poeng under minimumskravet på mitt studium, og det samme gjorde flere jeg kjenner og studerer sammen med. Kan godt hende at hun vil få problemer med de fleste gradene ja, men det er uinteressant for TS spør ikke etter de fleste gradene, hun spør etter de med lavest inntakskrav. Og der har hun etter min erfaring en god sjans. Hvis 5,1 på mitt studium var et absolutt krav fra universitetets side og det var mange, mange som var bedre enn meg ville jeg aldri ha kommet inn. Det kan fortsatt være minimumskrav for å komme inn på universitetet i det hele tatt. Altså at de uansett ikke vurderer noen under en gitt poengsum, uavhengig av hvor langt unna de ligger inntakskravet eller ikke. Det er faktisk ganske vanlig, og er blant annet ment å sikre at man ikke får studenter som ikke kan henge med eller ikke har det nødvendige kunnskapsnivået i forkant. Det er det jeg påpekte, ikke at minimumskravet per studium var absolutt. Men altså, jeg skjønner ikke hvorfor TS engang har spurt her, jeg. Hun kan da bare søke på gradene som bare krever 32 poeng? Det har hun tydeligvis uansett tenkt å gjøre, og hun trenger ikke spørre om hvilke grader det er, for det står jo veldig klart på nettsidene. Hverken du eller jeg vet hva svaret blir, vi har ulike erfaringer med hvilke karakterer man kan komme inn med. Det eneste hun kan gjøre er å prøve. 1
AnonymBruker Skrevet 27. august 2011 #48 Skrevet 27. august 2011 En bachelor i Skottland tar 4 år, mens du får tatt bachelorgraden på 3 år i de andre britiske landene. Grunn nok i seg selv til å styre unna Skottland da en ender opp med ett år ekstra skolepenger + kostnader for leve. Med en treåring bachelor kommer en ett år tidligere ut i arbeidslivet og istedenfor å låne minst 100 000 kan en tjene det 3 dobbelte på det ene året.
AnonymBruker Skrevet 27. august 2011 #49 Skrevet 27. august 2011 (endret) Er ikke opptaket i Skottland avsluttet for i år? Har du søkt? Har du fått avslag? Skal du søke til neste år? Har du vært i kontakt med veiledere hos universitetet (altså ikke norske veiledere) og fått råd fra dem? Endret 28. august 2011 av Kråkesaks 1
AnonymBruker Skrevet 27. august 2011 #50 Skrevet 27. august 2011 (endret) Er ikke opptaket i Skottland avsluttet for i år? Har du søkt? Har du fått avslag? Skal du søke til neste år? Har du vært i kontakt med veiledere hos universitetet (altså ikke norske veiledere) og fått råd fra dem? Jeg tror egentlig ikke TS vil ha svar på det hun spør om, og at det er derfor hun ikke svarer på noe spørsmål. Hun vil bare ha bekreftet at hun kan komme inn trass middelmådige karakterer, og så halshugger hun alle som ikke gir den tilbakemeldingen. Skjønner ikke hvorfor hun bare ikke spør universitetet selv om hun har noen mulighet med de karakterene. Endret 28. august 2011 av Kråkesaks 4
AnonymBruker Skrevet 28. august 2011 #51 Skrevet 28. august 2011 Det kan fortsatt være minimumskrav for å komme inn på universitetet i det hele tatt. Altså at de uansett ikke vurderer noen under en gitt poengsum, uavhengig av hvor langt unna de ligger inntakskravet eller ikke. Det er faktisk ganske vanlig, og er blant annet ment å sikre at man ikke får studenter som ikke kan henge med eller ikke har det nødvendige kunnskapsnivået i forkant. Det er det jeg påpekte, ikke at minimumskravet per studium var absolutt. Men altså, jeg skjønner ikke hvorfor TS engang har spurt her, jeg. Hun kan da bare søke på gradene som bare krever 32 poeng? Det har hun tydeligvis uansett tenkt å gjøre, og hun trenger ikke spørre om hvilke grader det er, for det står jo veldig klart på nettsidene. Hverken du eller jeg vet hva svaret blir, vi har ulike erfaringer med hvilke karakterer man kan komme inn med. Det eneste hun kan gjøre er å prøve. Ja naturligvis kan det være minimumskrav for å komme inn på universitetet i det hele tatt, men min erfaring med St.Andrews tilsier at det minimumskravet i såfall er lavere enn TS sine karakterer. Det virker ihvertfall sånn etter snittet til noen av de jeg går sammen med. "sikre at man ikke får studenter som ikke kan henge med" Jeg tror også helt ærlig talt at en med TS sine karakterer (majoritet av firere, en toer og noen femmere og seksere) ikke vil ha noen problemer med å "henge med", så dårlig er ikke karaktersnittet, og de ser på hele personen (essay+erfaringer) og en med 4,2 i snitt kan i aller høyeste grad være like oppegående som en med 5 i snitt, bare at man foreksempel ikke har hjerne for det realfaglige. Men når det er sagt tror jeg akkurat det vil telle mye for psykologiinntaket (hvor det kreves at du er god på realfag) og dermed ikke helt aktuelt for TS. Men tror fortsatt hun kan ha sjangs på et annet studie. Men uansett, vi er enige om en ting: vi har ulike erfaringer og da like rett og hun er den eneste som får vite det når hun får svaret! =)
Kråkesaks Skrevet 28. august 2011 #52 Skrevet 28. august 2011 Tråden er ryddet for spekulasjoner og avsporinger. Kråkesaks, moderator.
AnonymBruker Skrevet 12. november 2011 #53 Skrevet 12. november 2011 Hvordan går det, TS? Funnet ut noe mer? 1
AnonymBruker Skrevet 12. november 2011 #54 Skrevet 12. november 2011 En bachelor i Skottland tar 4 år, mens du får tatt bachelorgraden på 3 år i de andre britiske landene. Grunn nok i seg selv til å styre unna Skottland da en ender opp med ett år ekstra skolepenger + kostnader for leve. Med en treåring bachelor kommer en ett år tidligere ut i arbeidslivet og istedenfor å låne minst 100 000 kan en tjene det 3 dobbelte på det ene året. 4 år gir ikke en bachelorgrad, men en honours degree. Også kjent som en undergraduate master.
AnonymBruker Skrevet 15. mai 2019 #55 Skrevet 15. mai 2019 På 24.8.2011 den 22.29, AnonymBruker skrev: Hei. Jeg har lenge drømt om å studere psykologi på et universitet som heter St.Andrews i Skottland. Har snitt på 42,6. Fikk i dag beskjed om at jeg med mitt snitt ikke har sjans til å komme inn på psykologilinjen på St.Andrews. Har egentlig et bra vitnemål med flere 5`ere og 6`ere, men bl.a 2 i matte fra vgs (var helt elendig, selv om jeg jobbet mye med det) og den 2`eren er mye av grunnen. Det er visstnok svært mye statistikk etc. i psykologistudiet i Storbritannia og derfor ser de på mattekarakteren. Nok sutring fra min side, nå kommer jeg til poenget: Er det noen som har kjennskap til St.Andrews og deres opptakskrav og vet om jeg kan komme inn på noe som helst der med mitt snitt og 2 i matte? Drømmer sånn om å studere på St.Andrews, har hørt så mye bra om lærerne og jeg har ellers svært allsige interesser. Hvis jeg søker fag som Ancient History, Biblical Studies, Film Studies, Social Anthropology etc etc. er det da noe jeg kan klare å komme inn på? Noen som vet? Eller er jeg 100 prosent sjanseløs? Blir (som dere sikkert skjønner) svært glad for svar og tips! Nysgjerrig på hvordan det gikk med TS? Ble det St. Andrews og evt. hvordan har det formet livet i årene etter? Anonymkode: fb919...d4f
AnonymBruker Skrevet 15. mai 2019 #56 Skrevet 15. mai 2019 12 timer siden, AnonymBruker skrev: Nysgjerrig på hvordan det gikk med TS? Ble det St. Andrews og evt. hvordan har det formet livet i årene etter? Anonymkode: fb919...d4f Jeg vil tippe at det ikke gikk helt bra for TS, gitt. Men enda mer interessant er det å oppdatere litt hva dagens situasjon er i forhold til 2011 - hvor mye verre situasjonen er blitt på absolutt alle måter i Storbritannia. Det ble nevnt at 4 år kostet var det 400.000 eller 600.000 totalt i 2011? Vel, nå er kostnaden for 4 år følgende: 1) International / Overseas tuition fees: 22,350 Pund per år = 250,000 kroner x 4 = 1,000,000 kroner brutto. 2) Levekostnader: 120,000 kroner x 4 = 480.000 kroner brutto. Så over til nettoberegning som kun slår til hvis man fullfører alt riktig og til normert tid. I og med at St.Andrews ikke er på tilleggsstipendlista, så er nettokostnaden hva gjelder skolepenger ca 215,000 kr netto per år, i og med at man får kun 50% stipend av de første ca 68.000 kroner av totalt 250.000 kroner i skolepenger. Det betyr ca 34,000 kr i stipend. Ikke nok med det, beløpet man får fra Lånekassen strekker ikke til (maks 232,000 kr ca), så man må punge ut selv ca 18.000 kroner per år til skolepenger. Så for å beregne dette nå: 4 år x 215,000 = 860,000 kroner netto i skolepenger for totalt 4 år. Levekostnader: Her er 40% av ca 120,000 kr per år stipend om man får en grad til slutt (nye regler som gjelder fra høsten 2019), og det betyr at man får ca 50,000 i stipend og 70,000 kr blir lån. Nettokostnad for alle 4 år (leve- og bokostnader) 4 år x 70,000 kr = 280,000 kroner netto for totalt 4 år. TOTAL nettokostnad for 4 år, inkludert alt: 860,000 + 280,000 = 1,140,000 kroner. Så man må altså punge ut 1,140,000 kroner for 4 år ved St.Andrews slik at man ender opp med å få en jobb i Storbritannia som kanskje starter på 28,000 Pund (Ca 310,000 kroner). Forøvrig skal det skattes 20% av det beløpet, ifølge reglene i Storbritannia. Tenker man å komme tilbake til Norge (slik de fleste utenlandske studenter gjør etter fullført utdanning), så får man ikke noe "overtak" på det norske arb.markedet med en grad fra St.Andrews eller whatever. Dette har vi også diskutert tidligere i flere tråder for ikke så altfor lenge siden. Det lønner seg rett og slett ikke å studere for en "vanlig" nordmann i utlandet i de aller fleste tilfellene. Det lønnet seg knapt nok i 2011, og det lønner seg enda mindre i 2019 og utover. For ikke å nevne Brexit - det er en helt annen situasjon idag i forhold til 2011. Nå er det politisk kaos i landet, så de rettighetene med tanke på bevegelsesfrihet som var til stede tidligere er nå i ferd med å forsvinne om ganske kort tid - altså nå til høsten 2019. Selv om rettighetene om bevegelsesfrihet hadde fortsatt vært til stede, så er det altså et lån på 1,140,000 kroner man måtte forholde seg til, mens man desperat jakter etter jobb i Storbritannia som kanskje starter på rett over 300,000 kroner som man skal skatte 20% av. Et lån hos Lånekassen som utgjør 1,140,000 kroner idag gir en regning på ca 6,100 kroner per måned med dagens renter. Det er jo a"gøy" (eller, not so funny actually) når man må betale over 6,000 kroner på lånet når man sitter knapt nok med 20,000 kroner utbetalt per måned, så da har man ca 14,000 kroner å leve av som man skal betale strøm, leie, mat, klær, hygieniske artikler, transport ++ med. Det går ikke an å leve av dette beløpet på en verdig måte noe sted. Dette er et beløp (ca 14,000 per måned) som er minimumsatsen på AAP og det går knapt nok å leve av det når man skal punge ut for transport, husleie og strøm på flere tusen kroner ++ mange andre ting som koster, spesielt mat og diverse artikler. Så for å oppsummere - har man lyst å sitte igjen med minimumsatsen til AAP å "leve av" (når man trekker ifra 6,100 kroner pga lånet) + jobbe 100% fulltid, så får man et slikt liv ved å studere i Storbritannia i 4 år, for det lånet man sitter igjen med, knekker enhver, "vanlig" person i etableringsfasen økonomisk. Ønsker man likevel å studere i Skottland, så bør man helst holde seg til 1-års studier (mastergrad som varer i ca 12 måneder) og da ikke nødvendigvis ved St.Andews, fordi det er Edinburgh som er "kongen" i Skottland nå - ikke at St.Andrews er dårlig, men St.Andrews er ikke lenger på tilleggsstipendlista, mens Edinburgh er det og den stipendet utgjør ca 73,000 kroner, noe som er greit å få med seg. Anonymkode: cd181...909 6
AnonymBruker Skrevet 16. mai 2019 #57 Skrevet 16. mai 2019 Helt enig. Med mindre man svømmer i penger, er det helt crazy å ta en hel grad i et land som krever hundretusenvis av kroner i skolepenger. Anonymkode: ca187...cb0 3
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå