AnonymBruker Skrevet 24. august 2011 #1 Skrevet 24. august 2011 I dagens samfunn skal alle ha barn, uansett om man er multihandikappet eller om man sliter maksimalt med å bli gravid. Er dette et kroppslig signal om at det er gener som ikke er bærekraftige? Gener som ikke nødvendigvis er så bra å føre videre, og som er ment til å sjaltes ut? Hva tenker dere om langsiktige bivirkninger ved prøverørs barn osv? Jeg ønsker tanker og synspunkt fra "den andre siden", så moralpreken osv kan dere spare tråden for! Ikke vondt ment. 1
Pimp Skrevet 24. august 2011 #2 Skrevet 24. august 2011 I dagens samfunn skal alle ha barn, uansett om man er multihandikappet eller om man sliter maksimalt med å bli gravid. Er dette et kroppslig signal om at det er gener som ikke er bærekraftige? Gener som ikke nødvendigvis er så bra å føre videre, og som er ment til å sjaltes ut? Hva tenker dere om langsiktige bivirkninger ved prøverørs barn osv? Jeg ønsker tanker og synspunkt fra "den andre siden", så moralpreken osv kan dere spare tråden for! Ikke vondt ment. Har aldri hørt om disse. Kan du utdype? 1
AnonymBruker Skrevet 24. august 2011 #3 Skrevet 24. august 2011 De fleste som har problemer med å få barn, har ikke problemer som ligger i genene. Men at man feks har hatt sykdommer som har skadet forplantningsorganene, slik som feks klamydia. Eller man har fått cellegift el.
Gjest Nadezhda Skrevet 24. august 2011 #4 Skrevet 24. august 2011 Jeg synes det er på sin plass at folk får hjelp til å bli gravide, om de har problemer med å få til det på egenhånd.
Sugerøret Skrevet 24. august 2011 #5 Skrevet 24. august 2011 Ingen menneskerett å få barn. De som ikke kan fra naturen sin side,mulig det er av en grunn? At nettopp disse genene IKKE skal vidre ? Tenk tanken- Men så er det andre igjen som har pga sykdom (kan være kreft eller annet) ikke har alle deler en trenger,eller annet som går galt. Ser helt klart fordeler da med assistert ,men ikke anonym donering av egg,sæd osv.Alle barn har RETT Og Krav til å få vite hvor de kommer fra,biologisk sett. Og det teller mer for meg enn ønskene fra en dame i 50årene som vil bli mamma
Gjest Corto Maltese Skrevet 24. august 2011 #6 Skrevet 24. august 2011 Det er ikke alle som burde bli foreldre.
Gjest Nadezhda Skrevet 24. august 2011 #7 Skrevet 24. august 2011 Det er ikke alle som burde bli foreldre. Men det gjelder jo de som får barn "naturlig" også.
Gjest Purple Haze Skrevet 25. august 2011 #8 Skrevet 25. august 2011 Denne debatten er egentlig et skikkelig minefelt, selv om vi er på Skråblikk. Det er ingen menneskerett å få barn, så sånn sett mener jeg at de som ønsker behandling for å bli gravide skal betale for det selv. Når det er sagt, så er livet forferdelig urettferdig. De som ønsker seg barn av hele sitt hjerte, som ville blitt fantastiske foreldre og som har masse å gi et barn, får kanskje ikke barn. Mange som aldri i livet burde hatt barn får et helt kull. Det er et paradoks som sikkert føles forferdelig for de som ønsker seg barn, men ikke får. Heldigvis er det sånn at de som virkelig ønsker barn gjerne er de mer ressurssterke som faktisk har økonomi, psyke og nettverk til å realisere drømmen om barn. 1
AnonymBruker Skrevet 25. august 2011 #9 Skrevet 25. august 2011 Det er ingen menneskerett å ha barn! Enig i det! At mennesker som sliter med graviditet får hjelp synes jeg generellt er flott. Men ppå den andre siden så begynner jeg å se feil i samfunnet vårt. Nå venter alle med å få barn til man er 30+, de som har barn i 20 årsalderen er helt tåpelige. Så klager å gråter de fordi de ikke klarer å bli gravid. Synes det er på tide at folk forstår det at å bli gravid når man er over 30 ikke alltid er så lett. Noen er heldig, veldig mange er ikke. Tenker at dersom du ønsker deg barn så bør man prøve å få barn når kroppen er i rett alder. jeg kjenner 6 stk som har hatt problemer med å bli gravid og mange av dem har nå fått hjelp, noen med noen uten hell. Samtlige var 30 eller eldre da de begynnte å prøve. 1
Gjest HunterLady Skrevet 25. august 2011 #10 Skrevet 25. august 2011 At noen har vanskeligheter med å bli gravid har ingenting med dårlige gener å gjøre. Ditt skråblikk i denne sammenhengen er totalt ugyldig siden det ikke har noen rot i fakta.
AnonymBruker Skrevet 25. august 2011 #11 Skrevet 25. august 2011 Lurer litt på tva TS mener med multihandikappet? Er det snakk om mange diagnoser eller hva?
Gjest HunterLady Skrevet 26. august 2011 #12 Skrevet 26. august 2011 Lurer litt på tva TS mener med multihandikappet? Er det snakk om mange diagnoser eller hva? Multihandikappet vil si at du ikke bare mangler én funksjon, men flere. F.eks om du er blind, døv og lam.
Capricorn Skrevet 26. august 2011 #13 Skrevet 26. august 2011 Det er ikke alle som burde bli foreldre. Nei, det er det ikke. Problemet er at mange av dem får barn på den naturlige måten og da kan ingen stoppe dem. 1
Sequax Skrevet 26. august 2011 #14 Skrevet 26. august 2011 Jeg tror ikke det har noe med at genene til de ufrivillig barnløse er noe dårligere enn andres; det finnes da nok av folk med forskjellige arvelige sykdommer som får barn. Genavvik forekommer blant alle slags mennesker. Det at man ikke kan få barn naturlig kan skyldes en kroppslig bagatell. Ellers er jeg helt enig med Purple Haze, som nok en gang kommer med klokt innspill!
Sunee Skrevet 26. august 2011 #15 Skrevet 26. august 2011 Jeg er litt i tvil om det er riktig at denne tråden ligger under Skråblikk, men for å svare på spørsmålet, så synes jeg at hjelp til assistert befruktning er helt greit. Jeg har stor forståelse for at ufrivillig barnløse velger alternativer når de finnes. Debatten om gener synes jeg ikke er en del av det hele, da det finnes så mange ulike grunner til at mennesker ikke kan få barn ved egen hjelp. Hvilke langsiktige bivirkninger når det gjelder prøverør sikter du til? Vi må huske på at ufrivillig barnløse er mennesker som virkelig av hele sitt hjerte ønsker seg barn. Hvem som helst som er i stand til det kan få barn ellers, og da er det ingen som kan kontrollere egnethet før det i en del tilfeller er for sent. Det er mange som ikke burde blitt foreldre, så at de som virkelig ønsker barn men ikke selv kan klare det uten hjelp får hjelp til å bli foreldre, det synes jeg er en flott mulighet.
AnonymBruker Skrevet 27. august 2011 #16 Skrevet 27. august 2011 Jeg tror ikke på at det å ikke kunne få barn betyr at kroppen sier fra at genene ikke kan føres videre. Det er sjelden problem for døve, blinde, psykisk utviklingshemmede etc. å kunne få barn. Jeg synes ikke det er riktig med assistert befruktning. Det er enormt ressurskrevende og er etter min mening en fullstendig uriktig bruk av helsevesenets midler. I tillegg er ikke prosedyrene ufarlige verken for mor eller barn. Norge er på mange måter et idyllhelvete hvor "alle" skal ha egne barn etter en hvis tid. Det er ikke noe bedre her enn i enkelte katolske land hvor kvinner blir mast på så det står etter.
Gjest gnækvåg Skrevet 27. august 2011 #17 Skrevet 27. august 2011 Hva tenker dere om langsiktige bivirkninger ved prøverørs barn osv? Barns velvære og helse er førsteprioritet. Om så mange har manglende evne til å skape liv så burde kulturen bli mer fruktbar. Barn er heller ikke et underholdningsprodukt for voksne sin selvhevdelse og det burde bli mindre skambelagt, spesiellt for kvinner, å være uten barn. Noen har smale hofter, noen har god omsorgsevne, noen er flink til å beskytte...menn og kvinner har flerfoldige andre funksjoner utover det å lage barn.
Gjest Regza Skrevet 27. august 2011 #18 Skrevet 27. august 2011 Det er ikke alle som burde bli foreldre. Enig, burde egentlig innføres ett system hvor du må søke om å få barn.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå