AnonymBruker Skrevet 24. august 2011 #1 Skrevet 24. august 2011 Sønnen vår på snart to år stortrives i barnehagen. Likevel prøver vi å levere relativt sent og hente tidlig for å få mest mulig tid med han. Når jeg kommer og henter han i 15-15.30-tiden sier han gjerne "hei" til meg, og så løper han av gårde og fortsetter med det han holdt på med. Han virker ikke interessert i å være med meg hjem, og har av og til blitt sur når jeg har løftet han opp for å få han med meg... Liten gjensynsglede fra hans side, med andre ord. Når vi først har kommet av gårde er alt ok igjen, og vel hjemme er han blid og fornøyd. Det er jo bra at han trives i barnehagen, men er det noe feil med oss når han ikke virker interessert i å være med hjem? Er dette normalt??
Gjest pysepusen Skrevet 24. august 2011 #2 Skrevet 24. august 2011 Høres helt normalt ut Tenk så bra da å vite at han har det såååå kjekt i barnehagen! 5
Gjest Purple Haze Skrevet 24. august 2011 #3 Skrevet 24. august 2011 Ja, det er helt normalt, og betyr ikke at dere er dårlige foreldre. (Dere kan jo selvfølgelig være det, det kan ikke jeg bedømme, men bare det at du skriver dette innlegget viser at du bryr deg ) Vær glad for at barnet ditt trives og har det fint i barnehagen.
AnonymBruker Skrevet 24. august 2011 #4 Skrevet 24. august 2011 Sønnen min var på samme viset. Hyggelig å se meg, men nå lekte han altså, så det så. Jeg pleide å ta meg god tid under henting slik at han fikk avsluttet leken på en skikkelig måte, om det var å kjøre bilen i garasjen for natta, legge bamsene til å sove eller hva det nå var. Så var han klar for å gå. 3
Gjest linn Skrevet 25. august 2011 #5 Skrevet 25. august 2011 helt vanlig.. mange som hylgriner når de må reise fra barnehagen.. selv om de har fantastiske foreldre! er jo bra barna trives hverfall.. tenk så kjipt hvis sønnen dinne hadde grått når du satt han fra deg i barnehagen 1
Honeydew Skrevet 25. august 2011 #6 Skrevet 25. august 2011 (endret) Ikke bekymre deg Jobbet selv en høst i barnehage mellom videregående og studier, og dette var noe vi så hver eneste dag - og heller hos de barna som generelt var trygge og hadde det bra enn de som ikke hadde det like bra! Det er bare et godt tegn at han vil fortsette leken - ikke bare viser det at han koser seg, men også antakeligvis at han kommer godt overens med de andre barna Bare gi ham litt tid til å avslutte leken sin, og sett deg gjerne ned og snakk litt med ham om hva det er han driver med, la ham fortelle og vise litt, og avslutt det slik. Jeg har sett utallige episoder hvor foreldrene "røsker" med seg barna hjem fordi de er stresset/har dårlig tid/ikke tenker så langt, og det blir det nesten alltid gråting av. Eneste unntaket er hvis barna vet at de har et eller annet å glede seg til når de kommer hjem (en godtepose, besøk av besteforeldre/venner, noe gøy på TV), men dette er din sønn for ung til. 2-åringer lever veldig i nuet og tenker ikke så langt, så det at han er mer interessert i å fortsette leken enn å kle på seg og dra hjem er egentlig akkurat samme situasjon som at han er mer interessert i å fortsette leken enn å kle på seg og sette seg i bilen når dere er hjemme! Endret 25. august 2011 av Honeydew
Jannu Skrevet 25. august 2011 #7 Skrevet 25. august 2011 Det er positivt, det betyr at han har det bra og gøy i barnehagen Jeg vet ikke hvor mange ganger jeg har hørt "ååååh, hvorfor kommer DU nå" i et passe nebbete toneleie. Jeg tar det hele med et smil, jeg "ødelegger moroa" for han og det er det han blir "irritert" for, ikke for å se meg! 1
AnonymBruker Skrevet 25. august 2011 #8 Skrevet 25. august 2011 TS her. Godt å høre at det er flere i samme situasjon Skal passe på å gi han nok tid til å avslutte leken skikkelig, sånn at han slipper å forlate et halvferdig "prosjekt", kan jo forstå at det er litt frustrerende.
Skylight Skrevet 25. august 2011 #9 Skrevet 25. august 2011 Ettersom du både henter han og leverer han så tidlig og så sent som mulig, så betyr jo bare dette at i motsetning til mange andre barn har han fortsatt energi igjen og ikke utslitt av hverdagens stress og mas. Så i utifra dette er du jo supermamma :-) Jeg har det helt motsatt med en som gråter når jeg leverer han om morgenen og som løper i ekspressfart og klamrer seg til meg når jeg kommer og til vi er trygt inne i bilen igjen. Jeg føler ikke meg som noen bedre mamma av den grunn, fordi han åpenbart liksom liker meg, men heller litt verre ettersom jeg tenker at jeg skulle selvfølgelig hatt mye mer tid sammen med han hver dag... Det jeg mener egentlig er, jeg tror vi alle forsøker å være den beste mammaen vi kan være, men at de fleste aldri føler vi er bra nok, selv om vi helt sikkert er mer enn bra nok! vi bekymrer oss rett og slett unødig fordi våre lille gir motsatte signaler enn det vi egnetlig ønsker, uten at disse egentlig er negative...
Leanne Skrevet 26. august 2011 #10 Skrevet 26. august 2011 Jeg jobber i barnehage og ser mange barn hver dag som ikke vil hjem når foreldrene kommer. De skal bare huske litt, sykle litt etc.. Typisk for 2åringer er at de ikke har tidsbegrepet inne, og barnet er ikke klar for å bli hentet når du kommer. Hvis barnet ser at per og pål blir hentet først vil det etterhvert koble at mamma kommer også snart. Eller lager en kobling på at nå er det frukt og da kommer mamma snart. Før de begynner å tenke på denne måten kommer du jo "som lyn fra klar himmel". Og da vil barnet reagere med at det ikke vil.. 1
ferdig Skrevet 26. august 2011 #11 Skrevet 26. august 2011 som det sies her, la barnet avslutte, gjør det gjerne sammen med barnet du også. men, om du har bestemmt at nå skal vi gå, så gå, dets lengre du drøyer og lar barnet styre dets værre blir det fremover, har faktisk opplevd foreldre som sitter og ser på barnet leke i sandkassa, husken osv når jeg har stengt barnehagen, gi barnet lit tid men vær også klar på at nå må dere gå. du kan jo si at "nå må vi snart gå så du kan leke mens jeg henter tingene dinne, ok?" så henter du de, går inn til barnet og sier at nå må du avslutte for nå skal vi gå. da har barnet hatt tid til og tenke avslutning og du gir barnet lit tid til selve avslutningen.
AnonymBruker Skrevet 26. august 2011 #12 Skrevet 26. august 2011 Er dette normalt?? Selvsagt er det normalt! Barn er slik.
skruf Skrevet 26. august 2011 #13 Skrevet 26. august 2011 Jeg glemmer ikke den gangen jeg hentet dattera mi og hun hang etter akebrettet og hylte "JEG VIL IKKE HJEEEEMMMM" igjennom hele nabolaget......følte meg som verdens verste mor
Darkannie Skrevet 27. august 2011 #14 Skrevet 27. august 2011 (endret) Sånn er min 20 mnd'ing også, han trives veldig i barnehagen, og skal vise meg alt og er absolutt ikke ferdig med å leke når jeg kommer for å hente han. Jeg lar han ta seg tid til å avslutte leken og dagen, men ofte må jeg bære han i bilen for å få han med meg, mens han hyler og vil leke videre. Men når vi først er kommet i bilen er det greit. Jeg syns det er fantastisk at han trives så godt i barnehagen at han ikke vil dra, det letter en stor bør fra skuldrene mine at jeg vet han storkoser seg! Du er ikke en dårlig mor av denne grunnen ihvertfall, du er en av de heldige! Endret 27. august 2011 av Darkannie
AnonymBruker Skrevet 27. august 2011 #15 Skrevet 27. august 2011 Jeg glemmer ikke den gangen jeg hentet dattera mi og hun hang etter akebrettet og hylte "JEG VIL IKKE HJEEEEMMMM" igjennom hele nabolaget......følte meg som verdens verste mor Ser det for meg!
skruf Skrevet 27. august 2011 #16 Skrevet 27. august 2011 Ser det for meg! Var litt av et syn ja..... :gjeiper:
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå