Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg vil be min arbeidsgiver om lønnsforhandling på særskilt grunnlag, fordi jeg både har tatt på meg nye oppgaver og over lengre tid har gjort innsats ut over det som kan forventes i min stilling.

Men - er det en frist for å be om drøfting på særskilt grunnlag? Det kan se ut som i hvert fall enkelte organisasjoner har det, men kan ikke se i KS' hovedtariffavtale at det er fastsatte tider for å komme med sånne krav.

Er det noen som vet?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det er såkalte 4.2-forhandlinger du sikter til? Det er ingen spesifikk frist, men det bør jo i utgangspunktet være knyttet til tidspunktet du faktisk fikk utvidet ansvar eller ny utdanning - det fremstår litt merkelig å fremme krav for eksempel to år etter endringene.

Men: Vær OBS på at du selv overhodet ikke har rettigheter etter disse bestemmelsene - det er din fagforening som må fremme krav på vegne av deg selv.

Gjest Spinell
Skrevet (endret)

Det man skal be om forhandlinger etter er vel kap 5.3 i hovedtariffavtalen. Uansett gjelder akkurat det samme som Glitnir sier: det er ingen datobestemt tidsfrist og det er arbeidstakerorganisasjonene og arbeidsgiver som er parter i avtalen, ikke den enkelte ansatte. Derfor må kravet fremmes gjennom fagforeningen din.

Arbeidsgivere responderer selvsagt ikke 100% likt på fremming av slike krav, men jeg mener det er blitt sagt at hvis stillingen er mer enn 50% endret, så er det grunnlag for forhandlinger.

Endret av Spinell
Skrevet

Det man skal be om forhandlinger etter er vel kap 5.3 i hovedtariffavtalen.

5.3 gjelder der det er ren lokallønnsdannelse (altså ikke innplassering i lønnsgruppe/ansiennitet). Dersom man er innplassert i lønnsgrupper (som er det vanligste) er det 4.2 som gjelder.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...