Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei!

Jeg lurer på om noen kan hjelpe meg litt :)

Jeg er en 3barnsmor på 24 år, som gjerne vil begynne på sykepleien.. Har bare et problem, jeg har kun fullført 2 grunnkurs på videregående, og mangler 2 år før jeg kan få generell studiekompetanse.

Dette stopper meg veldig for å få meg en utdanning, da jeg virkelig ikke har lyst å begynne på videregående igjen :tristbla:

Er det noen "lettere" måte å få fullført de 2 resterende årene, uten å måtte begynne på VK1?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Du kan søke via realkompetanse eller 23/5-regelen.

Skrevet

Ta realkompetanse. Det kan du ta fra fylte 25 om du har jobbet sammenhengende i 3 år. Om du ikke har det, hender det de er grei og gir deg plass om det er ledig:)

Skrevet

Det kan du ta fra fylte 25 om du har jobbet sammenhengende i 3 år.

Hvor står det?

Skrevet

Takk for svar:)

Jrg jobber nå som vekter, og det har jeg gjort i litt over 1 år. Går det da an å søke jobb på sykehuset, evt jobbe der i noen år, for å så søke meg på sykepleien?

Skrevet

Jrg jobber nå som vekter, og det har jeg gjort i litt over 1 år. Går det da an å søke jobb på sykehuset, evt jobbe der i noen år, for å så søke meg på sykepleien?

De ønsker nok først og fremst sykepleiere, sykepleierstudenter, hjelpepleiere på sykehuset, men hør med et av sykehjemmene i kommunen din :) Et fint sted å begynne :)

Skrevet

Realkompetanse er jo mye mer usikkert enn å søke med studiekompetanse, du er ikke garantert opptak selv om kompetansen blir godkjent. Hvis du likevel må vente i flere år før du kan søke, er det ikke like greit å bare ta de fagene du mangler og bli ferdig med det? Så har du videregående til du evt. trenger det en annen gang. Hvis du virkelig vil ha en utdanning, biter du deg i deg at det er litt surt å holde på med videregående, og får det gjort. Om det er kjipt nå, blir det ikke mindre kjipt om fem eller ti år.

Skrevet

du kan jo bare ta fagene du mangler som privatist, du kan feks lese på det hjemme, og du bestemmer selv om du vil ta fagene til jul eller til vår eller begge deler, ellers finnes det realkompetanse opplegg.

Skrevet

Mye dårligere råd her. Det er ikke noe som heter å «ta realkompetanse». Realkompetanse betyr relevant kompetanse du har opparbeidet deg utenom studier. De nøyaktige kravene for å søke på grunnlag av realkompetanse varierer fra skole til skole, men det som går igjen er som regel at du må være over 25, kunne dokumentere minst 5 års relevant fulltids arbeidserfaring og matte/norsk/engelsk-kunnskaper på VGS-nivå. I tillegg må du skrive en utfyllende egenvurdering der du redegjør for motivasjonen din og hvorfor du tror du kan klare å gjennomføre studiet.

Det er altså ikke noe som er relevant for deg. Det mest realistiske som da gjenstår er 23/5-regelen. Hvis du er minst 23 år og kan dokumentere minst 5 års heltids yrkespraksis/utdanning (dette inkluderer VGS, alt av jobb samt omsorg for barn) trenger du «kun» ta norsk, engelsk, historie, samfunnsfag, matte og naturfag. Du kan lese mer på siden jeg lenker til.

Du kan alltids få jobb som vekter på et sykehus. Du vil ikke kunne få noen andre jobber der utover ufaglærte ting som kjøkkenassistent. Ingenting av dette har relevanse for sykepleieutdanningen og det er ingen realistisk måte du kan gå denne retningen (realkompetanse).

du kan jo bare ta fagene du mangler som privatist, du kan feks lese på det hjemme, og du bestemmer selv om du vil ta fagene til jul eller til vår eller begge deler, ellers finnes det realkompetanse opplegg.

Nå er det ikke bare bare å skulle ta opp to fulle år som privatist, inkludert kravene til språk og programfag i Kunnskapsløftet. Slik jeg ser det er 23/5-regelen den mest realistiske veien.

• Liker 1
Skrevet

Veldig enig i gjesten over meg.

For å komme inn på sykepleien ved realkompetanse så må du være hjelpepleier/omsorgsarbeider og ha jobbet i minimum 5 år. Men det er trangt om plassene så de med flest år vinner.

Søk på 23/5 regelen, jeg kom inn på den.

• Liker 1
Skrevet

Jeg kom også inn med 23/5-regelen. Det er høye krav til realkompetanse. Ei venninne som har vært hjelpepleier i hvertfall 7 år kom ikke inn i Oslo.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...