AnonymBruker Skrevet 24. august 2011 #1 Skrevet 24. august 2011 Hei! Jeg er en jente på 19 år som har oppdaget at jeg har en del hvite hår. Jeg finner dem litt her og der, det virker noen ganger som det blir stadig flere av dem. I forhold til resten av håret mitt merker jeg at disse hvite hårene er "tykkere og hardere". Hva kan årsaken til det være? Jeg har naturlig svart hår og derfor legger jeg lett merke til dem. Nå er det ikke kjempemange heller, men en del i hvert fall! Jeg bruker veldig lite(egentlig ingen) produkter på håret mitt, kun shampo, balsam, håroljer - så skjønner ikke helt hva som kan forårsake dette! Ellers har jeg langt, tykt og fint hår og synes at jeg passer godt på det. Jeg har tenkt at kanskje det er arvelig, men mamma sa at hun ikke fikk noe særlig hvitt hår en god stund etter at hun var 30, samme med pappa. Jeg er jo bare 19 år, så det er skummelt! Tror at jeg faktisk la merke til det første hvite håret når jeg var 16 eller noe.. Det verste er at når jeg går med håret løst, kan man noen ganger se det! ..derfor setter jeg ofte opp håret mitt i stedet. Jeg har hørt at stress kan føre til hvitt hår, er det sant?..fordi jeg stresser en god del i enkelte perioder. Kan det ha noe med hva man spiser å gjøre, jeg spiser mye grønnsaker så det er så rart! Vet noen hva jeg kan gjøre for å hindre å få flere hvite hår? *frustrerende*
Sugerøret Skrevet 25. august 2011 #2 Skrevet 25. august 2011 (endret) kort forklart (Stamceller i hårsekken lager nytt hår. Melanocytter lager farge til håret) innimellom lager ikke hårsekken farge og håret kommer da ut uten farge Annen forklaring er hvis disse cellene ikke sender kjemiske signaler til hverandre, så stanser fargeproduksjonen. Håret blir grått.De små grå er grovere /kraftigere enn vanlige håret. Innimellom sovner disse Melanocytter,om du kan kalle det det.Da vil det oppstå noen hårstrå som er hvite/grå. Men plutselig kan disse cellene vokne igjen og produsere farge.Om jeg har forstått alt http://www.forskning.no/artikler/2011/juni/291347 http://nhi.no/livsstil-og-helse/genene-gjor-haret-gratt-34068.html Endret 25. august 2011 av Kårky
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå