AnonymBruker Skrevet 24. august 2011 #1 Del Skrevet 24. august 2011 Jeg har lagt merke til et utbredt fenomen på finn.no. Flere selger vanlige blandingskattunger som "Skogkattunger"! Det er fint at huskatter også selges istedet for å gis bort, men hvorfor kalle kattungene for skogkatter når de er (ofte korthårede) huskatter? Såvidt jeg kan se kaller de kattungene for skogkatt fordi de er fjøskatter og har levd en del ute, men vet de ikke at skogkatt er et rasenavn? Skogkatt er jo en godkjent rase med sine spesielle kjennetegn, og da er det helt latterlig å selge fjøskattene sine som "Skogkatter". Ja jeg er sikkert et skikkelig petimeter, men jeg synes det er juks og bedrageri å selge huskatter under rasenavn. 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 24. august 2011 #2 Del Skrevet 24. august 2011 Der jeg kommer fra kalles løskatter og fjøskatter for skogkatter. At det var en egen rase visste jeg ikke før jeg leste det på KG. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
karolinn Skrevet 24. august 2011 #3 Del Skrevet 24. august 2011 Jeg er så enig med deg. Norsk skogkatt har vært egen rase siden 1977, men rart hva folk ikke får med seg når det er utenfor deres interessefelt... Regner med at folk som faktisk er villige til å kjøpe rasekatt undersøker, og har kunnskap nok til å ikke kjøpe "katta i sekken" 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Rayanne Skrevet 24. august 2011 #4 Del Skrevet 24. august 2011 "Skogkatt" er den folkelige betegnelsen på en langhåret huskatt, og har vært det veldig lenge. Og i 1977 brukte man disse kattene som basis da man lagde rasen "Norsk Skogkatt" (NFO) Men dette gav ikke rasekattene monopol på ordet "skogkatt". Dette er mao to forskjellige navn, og ikke grunn til å beskylde noen for svindel. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mynona Skrevet 24. august 2011 #5 Del Skrevet 24. august 2011 Jeg visste heller ikke at skogkatt var en egen rase. Og hvorfor skulle det være så rart at man ikke har fått med seg dette når dette ikke er i ens interesseområde? Jeg trodde rett og slett skogkatt var en langhåret mix. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 24. august 2011 #6 Del Skrevet 24. august 2011 Word, ser noen som prøver å gi bort to huskatter og to skogskatter. Jeg har ikke noe spesiell interesse i rasekatter, men har allikevel fått med meg at skogskatt er en rase. Nydelig en sådan. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
MissMas Skrevet 24. august 2011 #7 Del Skrevet 24. august 2011 Jeg aner ikke om folk veit at det er en rase og prøver å lure folk (noen gjør sikkert det) eller om de bare bruker det som et ord på katt? Uansett er det mange som selger dyr for noe de ikke er. F.eks kaninblandinger som skal være "hermelin" osv, men så ser du tydelig at det ikke er det. Kanskje den har en liten manke som tyder på at den er en løvehodeblanding istedet? Det alle burde huske på er at om man kjøper et dyr som liksom skal være renraset, må man sørge for å få med stamtavle og se foreldredyrene (og deres stamtavle). Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Nio Skrevet 24. august 2011 #8 Del Skrevet 24. august 2011 (endret) For en stund så jeg noen som solgte renrasa skipskatter for flere tusen kr.. Etter en mnd eller noe gikk prisen ned til noen hundrelapper, det er jo huskatter med noen ekstra tær. Ser veldig ofte folk som selger kattunger av ''halv rase'' til halv pris, det er i bunn og grunn en veldig dyr huskatt. Huskatter er blandingskatter, samme hva de er blanding av. Dersom noen selger 'skogskatter' til et par hundre kroner og ikke påstår at de er renraset ser jeg ikke noe stort problem med det (om man ser bort fra kull på huskatter) men når de tar flere tusen og/eller påstår at de er renrasa er det bare teit. Uansett skal man være passe dum for å kjøper en ''renraset'' katt uten stamtavle. Det er riktig som MissMas sier at der er noe av samme greia med kaniner. Alt med hengeører er liksom renrasa dvergvedder. Endret 24. august 2011 av Nio Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 24. august 2011 #9 Del Skrevet 24. august 2011 Skipskatter er vel ikke en egen rase? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 24. august 2011 #10 Del Skrevet 24. august 2011 Ja det er mange "Ekte skipskatter" eller som "har mye skipskatt i seg" på finn.no også... :gjeiper: En ting er at folk tror alle langhårede katter er skogskatter, men flere av "skogskattene" på finn.no er jo korthårede huskatter! Jeg mener man ikke trenger å være spesielt interessert i katt for å vite om den norske rasen Skogkatt. Den har tross alt vært godkjent som rase i over 30 år. Selv om det ikke er bevisst juks, er det litt på trynet synes jeg. Det må jo være en grunn til at de føler for å gi kattungene betegnelsen skogkatt istedet for å bare skrive "søte kattunger til salgs!". Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 24. august 2011 #11 Del Skrevet 24. august 2011 Skipskatter er vel ikke en egen rase? Nei. skipskatter har bare ekstra tær, og finnes blant flere raser, inkludert huskatter/blandingskatter. Men det høres jo veldig fancy ut og gir kanskje lettlurte folk mer lyst til å kjøpe. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Rayanne Skrevet 25. august 2011 #12 Del Skrevet 25. august 2011 (endret) Nei. skipskatter har bare ekstra tær, og finnes blant flere raser, inkludert huskatter/blandingskatter. Men det høres jo veldig fancy ut og gir kanskje lettlurte folk mer lyst til å kjøpe. Noen har også lyst på skipskatter fordi de er litt spesielle, uten at de innbiller seg at det er en egen rase. Jeg synes det er helt greit å opplyse om at det er en skipskatt, dersom den er polydaktyl, og skrive skogkatt dersom det er en langhåret huskatt, man ønsker jo å gi mest mulig info om det man selger/gir bort, for å øke muligheten for å finne riktig eier. Å kalle katten skogkatt dersom den er korthåret er litt rart, det skal jeg være enig i. Og halvt/ekte skipskatt gir heller ingen mening, enten har katten ekstra tær, eller så har den det ikke. Endret 25. august 2011 av Rayanne 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 25. august 2011 #13 Del Skrevet 25. august 2011 Noen har også lyst på skipskatter fordi de er litt spesielle, uten at de innbiller seg at det er en egen rase. Jeg synes det er helt greit å opplyse om at det er en skipskatt, dersom den er polydaktyl, og skrive skogkatt dersom det er en langhåret huskatt, man ønsker jo å gi mest mulig info om det man selger/gir bort, for å øke muligheten for å finne riktig eier. Å kalle katten skogkatt dersom den er korthåret er litt rart, det skal jeg være enig i. Og halvt/ekte skipskatt gir heller ingen mening, enten har katten ekstra tær, eller så har den det ikke. Greit å ønske å gi mest mulig info om katten, men en langhåret blandingskatt er IKKE en Skogkatt. Da gir man feil info, noe man ikke bør gjøre når man selger katter. Det er mye mer ærlig og greit å si at man selger langhårede katter. Skipskatter er forresten stilige! Selv om de ikke er en egen rase Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Rayanne Skrevet 25. august 2011 #14 Del Skrevet 25. august 2011 Greit å ønske å gi mest mulig info om katten, men en langhåret blandingskatt er IKKE en Skogkatt. Da gir man feil info, noe man ikke bør gjøre når man selger katter. Det er mye mer ærlig og greit å si at man selger langhårede katter. Jo, langhårete huskatter er skogkatter. De har blitt kalt det på folkemunne lenge før 1977, dette er en betegnelse som finnes dokumentert tilbake til skrifter fra 1500-tallet og da blir det bare tull å mene at den skal utgå fordi noen bestemte seg for å opprette en rase med et navn som ligner. Rasekattene heter også Norsk Skogkatt, forkortes NFO og dette er et annet navn. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
MissMas Skrevet 25. august 2011 #15 Del Skrevet 25. august 2011 Jeg har hørt folk si "skogskatt" om katter. Rasen heter jo Norsk Skogkatt (uten s). Er det "skogskatt" som er betegnelsen på langhårede katter, eller sier de også skogkatt uten s til langhårede katter? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 25. august 2011 #16 Del Skrevet 25. august 2011 Jeg har hørt folk si "skogskatt" om katter. Rasen heter jo Norsk Skogkatt (uten s). Er det "skogskatt" som er betegnelsen på langhårede katter, eller sier de også skogkatt uten s til langhårede katter? Jeg oppfatter det som at begge deler brukes om en annen på finn.no. Og også både på langhårede og korthårede... Her er et eksempel på at korthårede blandingskatter går under betegnelsen Skogkatt uten s. http://www.finn.no/finn/torget/tilsalgs/annonse?finnkode=30269929 Rayanne, du må gjerne mene hva du vil, men det er forskjell på hva enkelte folk sier på folkemunne og hva man skriver i en salgsannonse på finn.no. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Rayanne Skrevet 26. august 2011 #17 Del Skrevet 26. august 2011 Som sagt, å kalle korthårete for skogkatter er litt merkelig. Men med en pris på 250 kroner er det fortsatt tydelig at man ikke mener rasekatten Norsk Skogkatt, og da er det ingen som prøver å "selge opp" produktet med betegnelsen. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 26. august 2011 #18 Del Skrevet 26. august 2011 Som sagt, å kalle korthårete for skogkatter er litt merkelig. Men med en pris på 250 kroner er det fortsatt tydelig at man ikke mener rasekatten Norsk Skogkatt, og da er det ingen som prøver å "selge opp" produktet med betegnelsen. Da synes jeg det er verre med den annonsen som sto for noen måneder siden. Norsk Skogkattunger, uten stamtavle, pris 3500,-! Jeg sendte mail og lurte på om ungene var vaksinert og chippa til den prisen, men neida, de hadde bare fått en markkur... Sendte ny mail, og kunne opplyse om at det samtidig lå en annonse ute med Norsk Skogkattunger MED stamtavle, chippa, vaksinert og med helseattest for 2500,-. Disse hadde riktignok fylt fem måneder, sikkert derfor de var så billige. Fikk ikke svar på den mailen... NFO har noen raserelaterte sykdommer. Og selv om begge foreldrekattene til et BYB-kull (Back Yard Breeders om noen lurer) er ekte NFO, MED stamtavle, så kan de allikevel bli en dyr kattunge om man velger å kjøpe fra en BYB som ikke helsetester foreldredyra... Og om man betaler 3500,- for så å måtte chippe og grunnvaksinere kattungen, da er man snart oppe i summen av hva en renraset NFO, MED stamtavle koster. (Normalt 5500,- fra seriøs oppdretter, med testede og gjerne utstillingsmeritterte foreldre). Jeg synes det er helt strålende at kattunger ikke er gratis. Men at man skal tjene penger på BYB, det er jeg i mot. Seriøse oppdrettere tjener IKKE på avl, om noen tviler kan de gjerne få vite hva mitt rasekattkull har kostet allerede et par uker før de er født. Driver ikke med NFO selv, har en rase som er såpass spesiell at man ikke finner huskatter som ligner, og dermed kan selges som denne rasen uten stamtavle. En huskattunge bør være chippa, vaksinert og ha helseattest. Dette koster vel en snau tusenlapp hos veterinæren pr unge. Og det er det en kattunge bør koste... Da slapp man kanskje noen av impulskjøpene, og litt færre katter ville etterhvert endt opp som dumpede hjemløse... Etterhvert som flere veterinærer kastrerer tidlig vil alle kattunger som ikke selges til avl, til oppdrettere som er registrert, bli kastrert før levering. Mange oppdrettere er drittlei av at kattungekjøperne slipper ut fertile katter, eller får planlagte blandingskull. Kjenner oppdrettere som allerede leverer kose/utstillingskatter ferdig kastrert... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 26. august 2011 #19 Del Skrevet 26. august 2011 Som sagt, å kalle korthårete for skogkatter er litt merkelig. Men med en pris på 250 kroner er det fortsatt tydelig at man ikke mener rasekatten Norsk Skogkatt, og da er det ingen som prøver å "selge opp" produktet med betegnelsen. Da synes jeg det er verre med den annonsen som sto for noen måneder siden. Norsk Skogkattunger, uten stamtavle, pris 3500,-! Jeg sendte mail og lurte på om ungene var vaksinert og chippa til den prisen, men neida, de hadde bare fått en markkur... Sendte ny mail, og kunne opplyse om at det samtidig lå en annonse ute med Norsk Skogkattunger MED stamtavle, chippa, vaksinert og med helseattest for 2500,-. Disse hadde riktignok fylt fem måneder, sikkert derfor de var så billige. Fikk ikke svar på den mailen... NFO har noen raserelaterte sykdommer. Og selv om begge foreldrekattene til et BYB-kull (Back Yard Breeders om noen lurer) er ekte NFO, MED stamtavle, så kan de allikevel bli en dyr kattunge om man velger å kjøpe fra en BYB som ikke helsetester foreldredyra... Og om man betaler 3500,- for så å måtte chippe og grunnvaksinere kattungen, da er man snart oppe i summen av hva en renraset NFO, MED stamtavle koster. (Normalt 5500,- fra seriøs oppdretter, med testede og gjerne utstillingsmeritterte foreldre). Jeg synes det er helt strålende at kattunger ikke er gratis. Men at man skal tjene penger på BYB, det er jeg i mot. Seriøse oppdrettere tjener IKKE på avl, om noen tviler kan de gjerne få vite hva mitt rasekattkull har kostet allerede et par uker før de er født. Driver ikke med NFO selv, har en rase som er såpass spesiell at man ikke finner huskatter som ligner, og dermed kan selges som denne rasen uten stamtavle. En huskattunge bør være chippa, vaksinert og ha helseattest. Dette koster vel en snau tusenlapp hos veterinæren pr unge. Og det er det en kattunge bør koste... Da slapp man kanskje noen av impulskjøpene, og litt færre katter ville etterhvert endt opp som dumpede hjemløse... Etterhvert som flere veterinærer kastrerer tidlig vil alle kattunger som ikke selges til avl, til oppdrettere som er registrert, bli kastrert før levering. Mange oppdrettere er drittlei av at kattungekjøperne slipper ut fertile katter, eller får planlagte blandingskull. Kjenner oppdrettere som allerede leverer kose/utstillingskatter ferdig kastrert... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest BabyBlue Skrevet 26. august 2011 #20 Del Skrevet 26. august 2011 Folk som har litt kunnskaper om katter vet vel at det ikke kan kalles en rasekatt med mindre den blir kjøpt med stamtavle...? I tillegg SKAL oppdrettet være registrert. Men tror ikke det er krise for de som virkelig er ute etter en rasekatt. Skal man ha seg en katt for flere tusen kroner er man som regel glup nok til å google fingrene blå om emnet. Men jeg er enig i at det er litt unødvenig å kalle de for skogkatter når de ikke er avlet som norske skogkatter eller er registrert i NRR. Langhårede katter eller blandingskatter er nok mer eksakt... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå