Gå til innhold

Vaksetråd

Anbefalte innlegg

Skrevet

Fant ingen lignende tråd, men rop ut hvis det er en.

Jeg tenkte vi kunne ha en tråd der vi deler tips ang. vasking av hus, klær osv :)

F.eks. er det mange som anbefaler eddik i klsvaksen, men hvor mye, og hvordan eddik? Og blir den brukt sammen med tøymykner?

Videoannonse
Annonse
Skrevet (endret)

Jepp en dæsj, kanskje et par ss er nok. Bruker det i mykemiddelet ja. Når jeg har brukt litt av mykemiddelflaska heller jeg litt i og rister, så har jeg ferdig blanding. Bruker den blanke 5 % eddiken. Det er supert å bruke på syntetiske t-skjorter. De lukter jo ofte surt.

Et annet tips er å blande sin egen kjøkkenspray av vann og zalo. En tom sprayflaske, vann og en god sprut zalo holder, tull og kjøpe den ferdige zalosprayen når man kan lage den nesten gratis.

En dæsj klorin i do etter den er vasket, og i alle sluker på badet holder det friskt.

Endret av Liquorice
Skrevet

Oi, bruker dere vanlig mat eddik i klesvaksen???

Skrevet

Ja, og det funker kjempefint. Friske klær og frisk maskin.

Skrevet

Ts her.

Takk. Da skal hvertfall dette prøves :)

Flere som har tips.

Jeg har forresten lært at bakepulver er GENIALT til å få vekk alt av flekker..

Skrevet

Avispapir og lunkent vann for å rengjøre glass i peis og stekeovn! Finnes ingenting enklere eller bedre. Husk hansker!

Skrevet

Avispapir og lunkent vann for å rengjøre glass i peis og stekeovn! Finnes ingenting enklere eller bedre. Husk hansker!

Det bruker vi her i huset også :)

Skrevet

Noen som hbar tips til vaskeMOTIVASJON og ?

Skrevet

Noen som hbar tips til vaskeMOTIVASJON og ?

:fnise: Om ja,oppgi hvor jeg får kjøpt det da!

Skrevet

Mens jeg renser kaffetrakteren, vasker jeg ståloppvaskkummen. Etterpå heller setter jeg i proppen og heller kafferensen over i vasken. Så bruker jeg kosten slik at jeg får fjernet kalk i vaskekummen også.

Skrevet

Har nettopp renset vår forferdelige sofa med turtlewax bilseterens. Sofaen vår ser ut som ny. Funket kjempebra! Anbefales til alle som har barn med skittene hender. Kostet ca 100 kroner, vesentlig mindre enn en ny sofa. Så verdt et forsøk.

Skrevet

Noen som vet hvordan man får vekk flekker fra kaffe og te som setter eg i kopper?

Skrevet (endret)

bakepulver og varmt vann.. Hell koppen under varmt vann slik at alt blir fuktig.Dryss så bakepulver over slik at du hører det freser. La bakepulveret jobbe litt og bruk kost/svamp til slutt.

Noen vil også tilsette litt syre, sitron saft i bakepulveret.Prøv deg frem

Om det ikke funker,bruk oppvaskmiddel til oppvaskmaskin ( vi bruker sun sin. IKKE oppvaskSåpe,men maskinpulver) vask som du ville vanligvis

Endret av Kårky
Gjest navnelapp
Skrevet

Oppvaskmaskinmiddel fungerer også strålande til å reingjere termosar og kaffekanner. Belegget inni løsnar i store flak, og gjer meg sjeleglad for at eg ikkje drikk kaffe... berre nokre korn er nok, dette er kraftige saker.

Trikset med vaskemotivasjon er å ta ein og ein del av jobben. Å sette seg for høge mål og skulle ta alt på ein dag demotiverer meg, iallfall. Men enkeltprosjekt, som kjøkkenvasken, do, vasken på badet eller dusjkabinettet etter at eg har dusja kan eg klare.

Skrevet

Wow mange flotte tips her :)

Skrevet

Eddikk i tom oppvaskmaskin - rensker opp og fjerner lukt :)

Tørt husholdningspapir fjerner flekker fra tannkrem og vann på badespeilet helt uten rengjørings- eller glansmiddel. Ser skinnende rent ut igjen :)

Klesrulle fjerner effektivt støv fra gardiner, trenger ikke vaskes like ofte :)

Motivasjon finner jeg som regel i litt god musikk underveis, og tanken på en god middag og armkrok i sofaen etterpå. Eventuellt på kjøpesenteret de gangene det er garderoben som trenger en oppryddning ;)

Skrevet

Eddikk i tom oppvaskmaskin - rensker opp og fjerner lukt :)

Ser så mange tips om bruk av eddik rundt omkring, men jeg har ikke fått prøvd det selv enda, er også usikker på hvilken eddik det egentlig er snakk om? (Må visst ha dette inn med t-skje :sjenert:) mener du/ dere sånn vanlig blank eddik som selges på butikken?

:)

Skrevet (endret)

Det finnes en tråd over kjerringråd her, og i den fikk jeg mange tips.

- oppvaskmaskinpulver gjør skinnende rent i stålkummen.

- kjør en kopp med vann (noen nevner også litt sitron i vannet, men jeg syns det funker like godt uten) noen runder i mikroen før du skal vaske den. Dampen løser opp all den gamle skitten som ligger der.

- hvitevarer i rustfritt står blir skinnende blanke og flekkfrie om du dynker den med litt matolje, og gnir av overskuddet med lofritt tørkepapir/kjøkkenhåndkle.

- om du har svarte flekker som ikke går vekk på vasken rundt krana, legg en fille med eddik rundt, la det ligger litt, så kan du fjerne det enkelt.

- zalo og salmiakk for å vaske vinduer er helt genialt.

- minner også om at det er lurt å bruke salmiakk om du skal vaske kjøkkenet. Fjerner fettet effektivt.

- bruke riktig utstyr er viktig. Stålull og stålskrubb på det som tåler det, den grønne siden av vaskesvampen er ofte mer effektiv enn klut osv.

Det var det jeg kom på nå.

Endret av Kjemi
  • Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...