AnonymBruker Skrevet 24. august 2011 #1 Skrevet 24. august 2011 Inspirert av ein annan tråd her.. Eg har eit mellomnamn og eit etternamn. Han som skal bli min mann har eit etternamn. Vi ønskar å ha likt etternamn, noko som betyr at eg blir nødt til å velge vekk eine namnet mitt sjølv om eg eigentleg ikkje ønskar å gjere det. Korleis velger man kva namn man skal kutte og kva man skal behalde når man er knytta til begge? Og kva skal man seie til foreldra sine? Eg føler eg må seie noko til den foreldren sitt familienamn eg velger vekk.
AnonymBruker Skrevet 24. august 2011 #2 Skrevet 24. august 2011 Om du heter A B C, og mannen din D E, er det mest naturlig at du vil bli hetende A C E, eventuelt A C-E. Spørs jo litt hvordan det klinger og, selvfølgelig, men jeg vil si at dette er det som er mest naturlig. Hyggelig om mannen din også vil ha ditt navn, enten det blir D C-E, eller D C E.
CathFoto Skrevet 24. august 2011 #3 Skrevet 24. august 2011 Hvorfor er det mest naturlig at mannens etternavn kommer sist? Jeg er enig i tanken om at hun oppgir mellomnavnet sitt ikke er unaturlig, men når det gjelder rekkefølgen på hans/hennes etternavn så synes jeg ikke at det ene er mer naturlig enn det andre. 3
AnonymBruker Skrevet 24. august 2011 #4 Skrevet 24. august 2011 Det er ingen oppskrift, velg det som klinger best I den "ABC" greia før meg så ender jo alle varianter opp med mannen sitt etternavn og det er ikke nødvendigvis rett, det velger dere selv
Ariadne85 Skrevet 24. august 2011 #5 Skrevet 24. august 2011 Her kommer vi til å gjøre det slik: Han har en datter fra før med hans navn, så da blir etternavnet hans slektsnavnet vårt slik at alle søskena har samme. Men kommer til å beholde mitt mellomnavn, siden det er der vi kommer til å bo. I tillegg er etternavnet mitt meget vanlig. Så jeg blir hetende a b e jeg da Barna får også b e til etternavn.
Wonders Skrevet 2. september 2011 #6 Skrevet 2. september 2011 Jeg ville ikke hatt mer enn mitt fornavn og mannens etternavn. Det går vel på hva men foretrekker. Mitt pikenavn bæres av halve Norge 1
Hanselot Skrevet 2. september 2011 #7 Skrevet 2. september 2011 (endret) Hos oss ble det H R - meg A O R - kona M O S - Stebarn hvor (S) er biopappas etternavn I O R - Felles barn syns det er greit, da har barna delvis samme etternavn og håper og tror det bidrar til å føle at de hører sammen. Endret 2. september 2011 av Hanselot
Gjest Doh Skrevet 2. september 2011 #8 Skrevet 2. september 2011 Jeg kommer til å droppe både mellomnavnet og etternavnet mitt. Ingen av de klinger godt sammen med navnet til samboeren min. Han er den siste som har etternavnet sitt i familien så vi er enige om at det skal føres videre 1
Ninnin86 Skrevet 2. september 2011 #9 Skrevet 2. september 2011 Jeg tar også min manns etternavn! Verken mitt eller hans etternavn er spesielt vanlige navn, og mitt er egentlig mer sjeldent enn hans. Men i og med at jeg har tre brødre med samme etternavn som meg, osm kan bringe navnet videre, velger jeg å ta hans Men hadde han hatt et veldig vanlig etternavn, f.eks. Olsen, Hansen osv, hadde jeg ikke byttet ut mitt.. 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå