AnonymBruker Skrevet 24. august 2011 #1 Skrevet 24. august 2011 Politimesteren i Øvre Buskerud hevder dette: - Kaia ved Utøya brygge har ikke båtutsettingsplass, og det var ikke kjent at det var mulig å sette ut båt der. Kjære politimester, det ligger vel i ord som "kai" og brygge" en viss antydning om at det skal være mulig å sette ut en båt der ? I tillegg dreier det seg altså om en oppblåsbar gummibåt. Så vidt jeg kan huske er ikke de så veldig vanskelige å få på vannet. Her har man altså en diger sandstrand og et kaianlegg å velge mellom. Er ikke det nok ? Vær vennlig å ikke forklar meg at det ble "skutt fra Utøya" eller at "situasjonen var kaotisk". Det har vært drøftet andre steder. Her er det politiets påstand om at det var umulig å sette ut en gummibåt fra Utvika camping det handler om. 1
AnonymBruker Skrevet 24. august 2011 #2 Skrevet 24. august 2011 Har du forsøkt å sette ut en slik selv under ikke optimale forhold? Siden du mener det er så greit å gjøre det, altså. Vi snakker jo tross alt ikke om den typen gummibåt barn padler rundt i om sommeren.
AnonymBruker Skrevet 24. august 2011 #3 Skrevet 24. august 2011 Politimesteren i Øvre Buskerud hevder dette: - Kaia ved Utøya brygge har ikke båtutsettingsplass, og det var ikke kjent at det var mulig å sette ut båt der. Kjære politimester, det ligger vel i ord som "kai" og brygge" en viss antydning om at det skal være mulig å sette ut en båt der ? I tillegg dreier det seg altså om en oppblåsbar gummibåt. Så vidt jeg kan huske er ikke de så veldig vanskelige å få på vannet. Her har man altså en diger sandstrand og et kaianlegg å velge mellom. Er ikke det nok ? Her er et bilde fra Utvika brygge. Som du ser er det ikke optimale forhold for å sette ut en båt herfra. http://www.dagbladet.no/2011/08/02/nyheter/terror_i_oslo/auf/arbeiderpartiet/innenriks/17528441/
I Grosny Skrevet 24. august 2011 #4 Skrevet 24. august 2011 (endret) Den båten var såpass vanskelig å få satt ut at de faktisk ikke fikk det helt til fra den beste utsettingsplassen heller. Husk , dette var innlandspoliti , ikke marinejegere. Endret 24. august 2011 av I Grosny 1
AnonymBruker Skrevet 24. august 2011 #5 Skrevet 24. august 2011 Hvorfor brukte de ikke fergen over til Utøya???
I Grosny Skrevet 24. august 2011 #6 Skrevet 24. august 2011 Hvorfor brukte de ikke fergen over til Utøya??? Jeg tror den kjørte til Hønefoss.
AnonymBruker Skrevet 24. august 2011 #7 Skrevet 24. august 2011 Her er et bilde fra Utvika brygge. Som du ser er det ikke optimale forhold for å sette ut en båt herfra. http://www.dagbladet.no/2011/08/02/nyheter/terror_i_oslo/auf/arbeiderpartiet/innenriks/17528441/ Det er en fin trebrygge med en halv meter ned til vannet. Lenger bort er det en fin strand og gresslette som går ned til vannkanten. Nøyaktig hvorfor en beredskapstropp ikke greier å sette ut en gummibåt der kan man jo lure på. Alle andre ville greid det. Vi snakker om en tre meter lang gummijolle.
AnonymBruker Skrevet 24. august 2011 #8 Skrevet 24. august 2011 Jeg tror den kjørte til Hønefoss. Skipperen for ferga evakuerte ungdom med den. Den var ikke i Hønefoss men rett ved Storøya, altså der politiet reiste fra. Men det var heller ikke noe behov for ferga, det fantes mange andre båter der, blant annet var det båter vd land som politiet fikk tilbud om å låne av gjestene ved campingen. Og hvorfor det skal være umulig for en gruppe politimenn å slippe en gummijolle fra en lav brygge tror jeg aldri vi får forklaring på.
I Grosny Skrevet 24. august 2011 #9 Skrevet 24. august 2011 Skipperen for ferga evakuerte ungdom med den. Den var ikke i Hønefoss men rett ved Storøya, altså der politiet reiste fra. Men det var heller ikke noe behov for ferga, det fantes mange andre båter der, blant annet var det båter vd land som politiet fikk tilbud om å låne av gjestene ved campingen. Og hvorfor det skal være umulig for en gruppe politimenn å slippe en gummijolle fra en lav brygge tror jeg aldri vi får forklaring på. Jeg har ikke greie på båt, men det ble skrevet at den tok inn vann når den skulle rygge ut slik at motoren ble våt eller noe. Men den må jo ha vært litt diger også, siden den fikk med seg ca 10 mann.
AnonymBruker Skrevet 24. august 2011 #10 Skrevet 24. august 2011 Båten var knøttliten, alt for liten for ti tungt bevæpnete politifolk. det var derfor den begynte å synke omtrent tre kilometer fra Utøya. Vil tippe den var omtrent 3-4 mete rolang maks. Se videoen her: http://www.aftenposten.no/nyheter/iriks/article4206358.ece Båten blåses opp ved hjelp av en eller annen automatikk og kan deretter kastes i vannet fra nesten hvor som helst. En person greier dette fint.
Mann 42 Skrevet 24. august 2011 #11 Skrevet 24. august 2011 Båten var knøttliten, alt for liten for ti tungt bevæpnete politifolk. det var derfor den begynte å synke omtrent tre kilometer fra Utøya. Vil tippe den var omtrent 3-4 mete rolang maks. Se videoen her: http://www.aftenposten.no/nyheter/iriks/article4206358.ece Båten blåses opp ved hjelp av en eller annen automatikk og kan deretter kastes i vannet fra nesten hvor som helst. En person greier dette fint. Ja, faen, ass, de tette politifolka, da. Døve jævler som ikke kan få ei lita jolle på vannet. Jaggu meg et mirakel at de ikke skyter seg i øyet hver gang de løfter våpenet, ass. Skulle ikke vært meg som hadde fomla så jævlig med å stoppe han der ABB, ass. Det er iallfall BRA sikkert. 2
AnonymBruker Skrevet 24. august 2011 #12 Skrevet 24. august 2011 Båten var knøttliten, alt for liten for ti tungt bevæpnete politifolk. det var derfor den begynte å synke omtrent tre kilometer fra Utøya. Vil tippe den var omtrent 3-4 mete rolang maks. Se videoen her: http://www.aftenposten.no/nyheter/iriks/article4206358.ece Båten blåses opp ved hjelp av en eller annen automatikk og kan deretter kastes i vannet fra nesten hvor som helst. En person greier dette fint. Båten sto oppblåst på politistasjonen i Hønefoss med motoren montert på. Da må man ha et sted å sjøsette den, hvor bunnen ikke ødelegger gummien. Dessuten begynnte den vel ikke å synke, men motoren streiket.
Gjest Gjest Skrevet 24. august 2011 #13 Skrevet 24. august 2011 De brukte jo ikke båten over til Utøya uansett, så hele diskusjonen er meningsløs. Hadde de politimennene som allerede var der gjort den jobben de (feilaktig?) var satt til, nemlig å observere, så kunne de ha fortalt Delta at det var totalt unødvendig å ta med egen båt.
AnonymBruker Skrevet 24. august 2011 #14 Skrevet 24. august 2011 Båten sto oppblåst på politistasjonen i Hønefoss med motoren montert på. Da må man ha et sted å sjøsette den, hvor bunnen ikke ødelegger gummien. Dessuten begynnte den vel ikke å synke, men motoren streiket. Motoren streiket fordi båten var overlesset og tok inn vann. Se på videoen! Hvis de trengte "et sted å sjøsette den hvor gummien ikke ble skrapet opp" må det da være mye smartere å sette den rett på vannet fra brygga i Utvika, enn å skrape den ned steinfyllingen på Storøya som var det alternativet de valgte. Igjen, se videoen som ligger på Aftenpostens hjemmeside.
Gjest Gjest Skrevet 24. august 2011 #15 Skrevet 24. august 2011 Motoren streiket forøvrig fordi båten var så overfylt at det kom vann inn.
AnonymBruker Skrevet 24. august 2011 #16 Skrevet 24. august 2011 Hvis de trengte "et sted å sjøsette den hvor gummien ikke ble skrapet opp" må det da være mye smartere å sette den rett på vannet fra brygga i Utvika, enn å skrape den ned steinfyllingen på Storøya som var det alternativet de valgte. Jeg forstår at du er lommekjent på disse stedene??
Gjest Gjest Skrevet 24. august 2011 #17 Skrevet 24. august 2011 OT, men bare det at de stoppa for å spørre om veien, er for meg litt...Men det er vel en annen sak.
Gjest Gjest Skrevet 25. august 2011 #18 Skrevet 25. august 2011 Nå kan jo bare ts kjøpe båten, kjøre til Utvika, og sjekke om det lar seg gjøre å sette den ut derfra. http://www.dagbladet.no/2011/08/25/nyheter/innenriks/22-07-11/terror/utoya/17812867/
Gjest Gjest Skrevet 25. august 2011 #19 Skrevet 25. august 2011 Videoen på Aftenpostens nettside viser jo at det stedet politiet satte ut båten 4 kilometer fra Utøya var et dårlig valg. Det ville vært mye enklere å sette den på vannet rett ved Utvika brygge. Det å sette en liten gummibåt på vannet bør ikke by på problemer for politiets beredskapstropp. Vanlige mennesker gjør jo dette hver dag. Dykkere bruker samme typen båt som politiet og de lemper jo bare båten rett på vannet fra en helt vanlig brygge
AnonymBruker Skrevet 25. august 2011 #20 Skrevet 25. august 2011 OT, men bare det at de stoppa for å spørre om veien, er for meg litt...Men det er vel en annen sak. Ja, har de ikke bestått kjentmannsprøven for politifolk, som går ut på å kunne hver eneste vei og sti og mest egnede båtutsettingsplass for enhver aksjon overalt i Norges land????
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå