Gå til innhold

UMB og UiA i forhold til andre universiteter

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg tenker å søke meg inn på master neste år, og har tidligere tenkt til å søke meg inn ved Universitet i Bergen, Oslo eller Tromsø.

Ser nå at de også har denne masteren ved UMB og UiA, men da norskspråklig.

Kjenner ingen som har gått ved UMB eller UiA og er litt usikker på om masteren er "like bra" ved disse universitetene og i tillegg er norskspråklig. Tenker jo kanskje på å arbeide internasjonalt, men er redd jeg ikke kommer inn ved Universitet i Oslo, tenker at det generelt er vanskelig å komme inn på masterstudie der siden det er så få plasser.

Hadde samtidig vært godt å slippe å flytte på seg, så UMB kunne jo da vært en idé, det er jo ikke såå langt fra Oslo. Har også en del venner i Kristiansand, så det frister mer enn Bergen og Tromsø.

Hva tenker dere som har studert ved ett eller flere av nevnte universiteter? Og engelsk eller norsk master?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Kva er det du vil ta master i?

Eg tek master på UMB. Den er for så vidt norsk-språkleg, men faga på høgare nivå blir ofte underviste på engelsk, samt at dei fleste lærebøkene er på engelskspråklege. Om du vil skrive sjølve oppgåva på norsk eller engelsk, er opp til deg sjølv.

Generelt så er eg veldig nøgd med å studere på Ås. Eg synest studiet mitt har høg kvalitet. Om du ønsker å ta fag i Oslo samtidig, er det heller ikkje noko problem, eg kjenner fleire som har teke fag både her og der.

Skrevet

Kommer litt an på masteren det er snakk om. NTNU og umb og nhh er spesielt gode på sine kjerneområder(og velkjent i bransjen), men utover det ville jeg valgt den som virker å ha best fagkombinasjon. Har studert på UiO,UiB og mest på UIA, og jeg trivdes best på UIA rent studiemessig. Har fått relativt attraktive jobber med stor konkurranse, tilogmed danket ut to fra NTNU selv om jeg er statsviter fra UIA:P Jeg personlig fikk muligheter pga hva jeg gjorde ved siden av studiene, ikke institusjonen i seg selv. Relevant frivillig erfaring gav første gode mulighet som igjen har utløst de neste mulighetene etc.

Skrevet

Public Health eller folkehelsevitenskap. Håper å få arbeid innen forskning og forebyggende helsearbeid etter hvert, og drømmejobben er i en internasjonal helseorganisasjon.

Jeg skal se nærmere på fagkombinasjonene for å se hvilken som kan se mest relevant ut.

Dere som studerer ved UMB, hvor bor dere?

Skrevet

Public Health eller folkehelsevitenskap. Håper å få arbeid innen forskning og forebyggende helsearbeid etter hvert, og drømmejobben er i en internasjonal helseorganisasjon.

Jeg skal se nærmere på fagkombinasjonene for å se hvilken som kan se mest relevant ut.

Da ville jeg tatt ved en institusjon som tilbyr utveksling til utviklingsland, benyttet meg av det - samt søkt på diverse program i land hvor du kan lære andre språk enn engelsk. Typisk språk som brukes i internasjonale organisasjoner.(ofte krav til å kunne spansk tysk/og eller fransk - selvsagt engelsk. Fransk, engelsk, spansk og arabisk er vel de mest brukte språkene i de org`ene tipper jeg)

Hvis du er virkelig lur søker du deg ikke til Norge overhodet, men til en prestisjetung institusjon i utlandet på temaet. Om du ønsker å ha en sjangse i internasjonale helseorganisasjoner altså ;)

Sjekk hvor de allerede har stipendiatstillinger/forskningsinstitusjoner på temaet - så velger du den institusjonen. Da får du kontakter med veiledere etc som kan hjelpe deg videre. Hvis ikke jeg tar helt feil har UIA ganske godt samarbeid med Sørlandet Sykehus, og jeg har sett flere stilinger i kommunen på folkehelse. Så det satses iallefall på.

Skrevet

Jeg tar master ved UiA, da i engelsk, og har ingenting annet enn fine ord å si om universitetet.

Mvh Yvonne :heiajente:

Skrevet

Eg bur på Ås (med studentsamskipnaden). Synest det er veldig greitt. Det er billeg, nærme skulen, og det er lettare å vere sosial. Det er også berre ein halv time med tog til Oslo.

Skrevet

Da ville jeg tatt ved en institusjon som tilbyr utveksling til utviklingsland, benyttet meg av det - samt søkt på diverse program i land hvor du kan lære andre språk enn engelsk. Typisk språk som brukes i internasjonale organisasjoner.(ofte krav til å kunne spansk tysk/og eller fransk - selvsagt engelsk. Fransk, engelsk, spansk og arabisk er vel de mest brukte språkene i de org`ene tipper jeg)

Hvis du er virkelig lur søker du deg ikke til Norge overhodet, men til en prestisjetung institusjon i utlandet på temaet. Om du ønsker å ha en sjangse i internasjonale helseorganisasjoner altså ;)

Sjekk hvor de allerede har stipendiatstillinger/forskningsinstitusjoner på temaet - så velger du den institusjonen. Da får du kontakter med veiledere etc som kan hjelpe deg videre. Hvis ikke jeg tar helt feil har UIA ganske godt samarbeid med Sørlandet Sykehus, og jeg har sett flere stilinger i kommunen på folkehelse. Så det satses iallefall på.

Jeg kan engelsk, tysk og fransk, og holder på med å lære et annet språk nå. Tenker på utveksling i forbindelse med feltarbeid, og har allerede en plass i utlandet hvor jeg kan utføre det.

Tror ikke jeg ønsker å ta hele utdanningen i utlandet siden det ofte er så dyrt. Har tenkt litt på det, men tror det blir vanskelig å spare opp så mye. Og det fine med Norge er at utlendingene ikke aner hvilke institusjoner her hjemme som er prestisjetunge eller ikke, samtidig som man får det så og si gratis ;)

Høres jo positivt ut det du skriver om UiA. Skal tenke litt mer på det, har ikke tatt det med i vurderingen før nylig.

Takk for alle svar! :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...