Gå til innhold

Trenger bokanbefaling for førskolejente (5 år)

Anbefalte innlegg

Skrevet

Ja, som overskriften sier så ønsker anbefalninger på bøker som jeg kan lese for min 5- årige datter.

Med tanke på at hun neste år starter skolen tenkte jeg det kanskje fantes noen litt mer spennende og lærerike bøker der ute enn Ole Brum og Bambi.....

Takker for alle forslag :-)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Leseløve sine Frans-bøker er veldig artige. Jeg leser dem ennå :P

Skrevet

Rampete Robin bøkene er morsomme.

Så finnes det jo mange fine leseløve bøker, der har de pedagogiske bøker og for ulike aldere. Kanskje du finner noen om skolestart?

Hvis du kan er jo biblioteket flott.

Der har vi fått mange fine boktips av de ansatte!

• Liker 1
Skrevet

Ting jeg har lest til mine 5åringer: Lotta fra Bråkmakergata, Pippi + flere bøker fra A. Lindgren, Pulverheksa, all verdens eventyr - både norske og utenlandske, bøkene til Anne Kath Vestly, Flekkmonstret (kjempefestlig bok!), Ruffen, Ålbert Åbergbøkene (har lest fra 3-årsalderen, men de funker lenge.bøkene om Serafin og Plym mm.

Nå er den foreløpige minstemann 6 og jeg gleder meg til å begynne med Lemony Snickets serie om den onde greven.

Elsker bøker og har lest mye til barna mine, de to største er merkelig nok ikke akkurat endt opp som noen lesehester (jeg trodde nemlig at de automatisk endte opp som det med all tilgangen på litteratur - slukte selv bøker på 200 sider fra 7-årsalderen), men de har alle et svært bra vokabular og begrepsforståelse på grunn av all lesingen.

Et annet godt tips er å ta henne med på biblioteket og se selv, sammen med deg - da finner man bøker man ikke har tenkt på før og som kanskje er noen glemte skatter fra årtier tilbake.

• Liker 1
Skrevet

...og fagbøker om ting hun synes er spennende er også flott, da lærer hun at man faktisk kan finne ut om ting man lurer på og også lære noe fra bøker - en fin ting å ha med seg videre i livet!

Skrevet

Jeg har jobbet litt med litteratur i 1. klasse og det var noen bøker som virkelig var populære. Det var disse:

- Odd er et egg

- Don Fridtjof

- Klabert

Og selvfølgelig Gruffalo.

Jeg syntes også disse bøkene er helt fantastiske, så jeg skjønner godt at elevene likte dem! :fnise: Klabert er litt annerledes enn de andre, har mer tekst og mindre bilder, men spiller på kjente eventyr (som den snur helt på hodet) og er skrevet på en måte som gjør at leseren er en aktiv del av handlingen.

Skrevet

Vaffelhjarte og Tonje Glimmerdal av Maria Parr. Veldig gode bøker som er koselig å lese både for små og store. Passelige kapittel som passer til en lesestund. Har hatt om Vaffelhjarte på studiet mitt (på høyskole, om barnelitteatur), passer for barn fra 5 år og oppover.

Skrevet

Min yngste er like gammel som din. Jeg har blant annet funnet frem to bøker jeg tenkte å lese: Voff, eller historien om Maja av Anne B. Ragde og Ville Wilma av Bræin Hovig. Også bøkene om Sjøormen Ruffen er morsomme. Lotta fra Bråkmakergata er vi nettopp ferdig med.

Men Serafin og Plym hadde jeg glemt, må sjekkes opp...

Skrevet

.. og forresten, leste også nylig Doktor Dyregod, den var også veldig spennende..

Skrevet

Tusen takk for mange gode tips, tar gjerne i mot flere :-)

Da er det bare å komme seg på biblioteket å låne :-)))

Skrevet

For datteren min passer det meste. Vi leser endel bøker fra "Leseløve"- serien og lignende. GummiTarzan likte hun godt :) Ellers har vi Charlie og Lola. Tja, jeg husker ikke hva vi har lest og hva barna har likt, for vi låner mange bøker på biblioteket hver mnd. Lån med deg en hel haug og se hva som faller i smak :)

Skrevet

Charlie og sjokoladefabrikken av Roald Dahl er veldig bra. Akkurat passe med 1 kapittel hver kveld :-)

• 1 måned senere...
Skrevet

Tusen takk for mange bra forslag.

Har lest noen av dem og de har falt i god jord.

Noen som har flere tips?

Skrevet

Her var georgs magiske medisin og den vesle vampyren slagere.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...