Gå til innhold

Forbanna skattetelefon!


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Ringte inn til skatteetaten i dag og lurte på om de kunne være så snill å finne ut /regne ut hvor mye ca jeg må betale i skatt. Jeg har nemlig blitt medeier på huset til sambo. Og jeg trenger å vite ca hvor mye jeg må trekke. Alt hun svarte var at jeg bare skulle legge inn gjeld og fradrag +++, og det er forsåvidt greit - det skjønner jeg. Men jeg ville ha en liten pekepinn på hva jeg kommer til å må trekke i skatt. Det gadd hun ikke regne ut og hun sa jeg bare måtte vente til alt var sendt inn og jeg fikk svar. Jeg har da ringt inn før å fått høre hvor mye jeg ca må trekke. De har vært behjelpelig før, men denne dama var bare sylfrekk gjennom hele samtalen.

Jeg skjønner meg VELDIG lite på dette med skatt og hvordan å regne ut det ene og andre. Har derfor vært til veldig hjelp at de har funnet det ut for meg før. jeg skjønner meg ikke på den skatteberegningen på nettet. Jeg skjønner ikke alt jeg skal plotte inn.

Så her er mitt dumme spm :sjenert:

Vi har 3,2 mill i lån. Jeg er medeier på halvparten.

jeg tjener 360.000 i året. jeg har ingen andre lån eller sparekontoer med penger på. Ingen barn. Ugift. Ikke registrert samboer.

jeg har trekkt 31% - Hvor mye kan jeg gå ned? Burde jeg fortsette å trekke 31% ? Er det nok?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

De har nok veldig mange ting å bruke tiden sin på om de ikke skal måtte hjelpe folk med ting de svært enkelt kan finne ut av selv på nett: http://www.skatteetaten.no/no/Selvbetjening/Bestill-skattekort-og-frikort/Soknad-om-endring-av-skattekortforskuddskatt/

Øh, leste du ikke hva jeg skreiv? Jeg skjønner meg ikke på den skattebergeningen på nettet. har prøvd flere ganger. Hadde jeg skjønt meg på den, hadde jeg ikke laget dette innlegget - ei heller ringt inn til skatteetaten. Spar meg for spydigheter forresten. Vil du ikke hjelpe meg, la vær å svar.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Øh, leste du ikke hva jeg skreiv? Jeg skjønner meg ikke på den skattebergeningen på nettet. har prøvd flere ganger. Hadde jeg skjønt meg på den, hadde jeg ikke laget dette innlegget - ei heller ringt inn til skatteetaten. Spar meg for spydigheter forresten. Vil du ikke hjelpe meg, la vær å svar.

Jammen, den er jo kjempeenkel! Logg inn, fyll ut korrekte summer, send inn. Vips: Nytt skattekort i posten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det står ganske mange ting der. Jeg aner ikke hvor eller hva jeg skal plotte inn. Hvor skal gjelden stå? Skal verdi av hele boligen stå? Skal billån stå hver for seg eller er det nok å skrive full gjeld på en plass? inn og skal jeg skrive inn noe mer enn hittil lønn og forventet inntekt? Hva annet skal jeg skrive inn???

Lenke til kommentar
Del på andre sider

det står at jeg skal skrive inn brutto lønn. er brutto lønn det som står nederst på lønnsslippen der det står Oppg.pl.eller feriepengegrunnlag??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Bruttolønn er inntekta di per år, det vil seie 360 000. Ellers må du fylle ut gjeld (din del av huslånet), formue (kva er halve likningsverdet på huset) og gjeldsrenter (din del av rentene i år, noko du må reikne ut frå opplysningar frå banken). Sjølv hadde eg berre fortsatt å skatte som før du tok opp lån, for det du skattar for mykje får du att med renter på neste års skatteoppgjer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk skal du ha! :) Men jeg vet fremdeles ikke hvor jeg skal sette inn alt dette. Spurte sambo nå og han er faktisk litt usikker selv.

Tror jeg bare må ringe bankrådgiveren.....:(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har forresten plotta inn alt du nevnte, men ikke gjeldsrenter. Vet ikke hva det blir. Jeg tror også det er flere ting jeg må skrive inn? Og vet ikke hvor eller hva jeg skal ha inn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

det står at jeg skal skrive inn brutto lønn. er brutto lønn det som står nederst på lønnsslippen der det står Oppg.pl.eller feriepengegrunnlag??

Jeg mener der det står at du skal skrive "hittil i år"

skal jeg skrive det som står oppg.pl. eller der hvor det står "Feriep.Grl" Hvilket beløp er riktig?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Blondie65

Jeg mener der det står at du skal skrive "hittil i år"

skal jeg skrive det som står oppg.pl. eller der hvor det står "Feriep.Grl" Hvilket beløp er riktig?

Du skal ikke bruke feriep.Grl. På de aller fleste lønnslipper finnes et felt som viser månedslønn hittil i år. Jeg aner ikke hva oppg.pl. er. Det du skal oppgi i feltet "hittil i år" er månedslønnen din (brutto, altså før det er trukket skatt) x med 7 (hvis du har fått lønn januar til juli) eller x med 8 (hvis du har fått lønn januar til august). I tillegg må du oppgi totaler for overtid (eventuelt skifttillegg o.l.). Hvis du tar regnestykket manuelt bør du jo kunne finne et felt på lønnslippen som viser akkurat det beløpet du har regnet ut.

Når det gjelder skatt hittil i år så skal det også stå på lønnslippen.

Når det gjelder renter så kan du vel få en oppgave fra banken på dette.

Hvis dette er helt umulig fortsatt ville jeg møtt opp på skattekontoret og sagt at du dessverre ikke forstår dette. Jeg har en bekjent som ikke forstår norsk og vedkommende får hjelp til akkurat dette ved å møte opp.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...