Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har blitt ansatt i en administrativ jobb, hvor jeg har den laveste lønnen av alle på min avdeling. Det har blitt kommentert at jeg ble ansatt billig av de mer erfarne.

Lederen min har sagt at jeg kommer til å få et standard tillegg etter utløp av prøvetid, men nå lurer jeg på om jeg skal be om forhandlinger?

Har tidligere hatt jobber med enten en lønnsstige eller tariff, så er ukjent med dette som heter "direkte plassering" av lønn. Noen som vet hvordan man gjør?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jobber du i offentlig sektor?

Skrevet

Jobber du i offentlig sektor?

Ja, det gjør jeg! :)

Skrevet

Jeg kan ikke alle detaljer i lønnsjustering i staten, men du må nok regne med at det er mindre å gå på der enn i det private.

Jeg ville anbefale deg å ta en prat med sjefen din jeg, om hvordan du vurderer lønnen din og så kan sjefen din si noe om hvordan han/hun tenker. Da kan dere også sammen tenke fremover; dersom lederen din ikke har anledning til å gi deg noe mer akkurat nå, så er det lurt at du flagger tankene dine om lønn, og så kan du si at du ønsker å bli husket på ved de individuelle lønnsforhandlingene som skjer hver høst.

Og jeg vil anbefale deg å bli medlem av en fagforening, hvis du ikke allerede er det. Da står du bedre styrket i lønnsforhandlinger i staten.

• Liker 1
Skrevet

Jeg kan ikke alle detaljer i lønnsjustering i staten, men du må nok regne med at det er mindre å gå på der enn i det private.

Jeg ville anbefale deg å ta en prat med sjefen din jeg, om hvordan du vurderer lønnen din og så kan sjefen din si noe om hvordan han/hun tenker. Da kan dere også sammen tenke fremover; dersom lederen din ikke har anledning til å gi deg noe mer akkurat nå, så er det lurt at du flagger tankene dine om lønn, og så kan du si at du ønsker å bli husket på ved de individuelle lønnsforhandlingene som skjer hver høst.

Og jeg vil anbefale deg å bli medlem av en fagforening, hvis du ikke allerede er det. Da står du bedre styrket i lønnsforhandlinger i staten.

Så det skjer individuelle forhandlinger hver høst uansett om man ber om det, eller ikke?

Jeg har blitt medlem av akademikerne, men de har bare sendt meg en lønnstatistikk, men jeg er ikke så skarp at jeg vet hvordan jeg skal bruke den i en samtale! Er det ikke mer relevant å vise til egne resultater.

TS

Skrevet

Hver vår (eller er det annen hver??? Nå ble jeg usikker... :sjenert: ) får man justering som gjelder alle, etter at sentrale lønnsoppgjør er gjennomført (type prosent økning osv).

På høsten foregår individuelle forhandlinger. Fagforeningene melder inn de de ønsker skal ha et opprykk, og sjefene kan også gjøre det på vegne av sine medarbeidere. I begge tilfeller må det utarbeides en begrunnelse. Altså vurderes ikke alle ansatte, bare de som noen har meldt inn et krav for.

I argumentasjon for høyere lønn er det jo mange ting som er viktig å huske på:

Din lønn relativt andres - internt og eksternt

Ansiennitet

Prestasjoner/leveranser

Så siden du er ny, kan du ikke forvente all verden nå. Men vær tydelig på at du synes lønna er lav og at du forventer en lønnsprogresjon i årene som kommer. Da er det også viktig å si at du liker jobben godt, at du har som målsetting å strekke deg etter det og det og det, at du vil gi jernet, at du er fleksibel osv.

Hadde selv en utrolig crap lønn til å begynne med, men vær tålmodig, etter noen år er det lettere å ha noe å banke i bordet med.

Skrevet

Hver vår (eller er det annen hver??? Nå ble jeg usikker... :sjenert: ) får man justering som gjelder alle, etter at sentrale lønnsoppgjør er gjennomført (type prosent økning osv).

På høsten foregår individuelle forhandlinger. Fagforeningene melder inn de de ønsker skal ha et opprykk, og sjefene kan også gjøre det på vegne av sine medarbeidere. I begge tilfeller må det utarbeides en begrunnelse. Altså vurderes ikke alle ansatte, bare de som noen har meldt inn et krav for.

I argumentasjon for høyere lønn er det jo mange ting som er viktig å huske på:

Din lønn relativt andres - internt og eksternt

Ansiennitet

Prestasjoner/leveranser

Så siden du er ny, kan du ikke forvente all verden nå. Men vær tydelig på at du synes lønna er lav og at du forventer en lønnsprogresjon i årene som kommer. Da er det også viktig å si at du liker jobben godt, at du har som målsetting å strekke deg etter det og det og det, at du vil gi jernet, at du er fleksibel osv.

Hadde selv en utrolig crap lønn til å begynne med, men vær tålmodig, etter noen år er det lettere å ha noe å banke i bordet med.

Tusen takk for info! Dette var svært nyttig for meg.

Skrevet

Bare hyggelig - og any time! :)

Skrevet

Jeg vil anbefale Parat, evt den største fagforeningen på din jobb. Jeg jobbe i statlig sektor og er i lønnsstige. Anbefaler ingen å bli direkte lønnsplassert dersom de er i en stillingskode som har stige.

Startet selv for ett år siden og har gått opp fire lønnstrinn og forhandlet meg til to års ekstra ansienitet. Da går jeg automatisk opp tre lønnstrinn til i mai 2012 ;).

Disse fire lønnstrinnene bestod av en automatisk justering for alle statlige ansatte sommeren 2010, et pga økt ansienitet og to grunnet forhandlinger.

Siden du er dir.plassert, ha du ikke like mange muligheter som f.eks meg. Les litt på intranettet, og kontakt fagforeningen. Om et drøyt halvår er jeg øverst på stigen, og da er neste en ny stillingskode og direkte plassering.

Lykke til!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...