Gjest Leonidene Skrevet 24. august 2011 #1 Skrevet 24. august 2011 Har kjøpt eit 60 liters akvarium og har planer om å få det i gang snart. Men, eg har egentlig ikkje så mye peiling og vil naturligvis sette meg inn i ting før eg overhode får satt opp akvariumet på stua. Så, noen som kan fortelle meg litt om dette? Anbefale meg nettsider eller bøker om emnet? Etc?
Pinnsvin Skrevet 24. august 2011 #2 Skrevet 24. august 2011 Har kjøpt eit 60 liters akvarium og har planer om å få det i gang snart. Men, eg har egentlig ikkje så mye peiling og vil naturligvis sette meg inn i ting før eg overhode får satt opp akvariumet på stua. Så, noen som kan fortelle meg litt om dette? Anbefale meg nettsider eller bøker om emnet? Etc? www.akvaforum.no er et supert forum for både nybegynnere og viderekomne :-) 1
MissMas Skrevet 24. august 2011 #3 Skrevet 24. august 2011 Jeg har lest at som nybegynner er det faktisk enklest med et større akvarium (større sjanse for å "få det til"). Jeg startet med et 120 liters akvarium =) Ellers liker jeg også akvaforum sin side =)
Namine Skrevet 24. august 2011 #4 Skrevet 24. august 2011 det er mye lettere med et større kar. og ikke minst, en kan ha mye mer fisk i det, i stedenfor bare et par, små fisk. selv har jeg for tiden 4 akvariumer, på 130, 160-180, 530 (nykjøpt, ikke vann der enda)og 40 liter. 40 literen bruker jeg bare som yngelkar, og når det ikke går yngel der, bruker jeg det som karantenekar ved behov. de største karene renser jeg bare med slamsuger ved behov, pumpa ordner resten (er vel tre uker siden siste slamsuging). ellers bytter jeg vann en til to ganger i uka på de. det minste må jeg rense opp til flere ganger i uka, vannbytter flere ganger i uka osv, og allikevel blir det fort skittent oppi der! så med et større kar vil det bli lettere med rensing, og mindre sjangse for svingninger i balansen og nivåer. men det er fint mulig å ha 60 liter, og ha den ren og pen, om en legger litt innsats i det. på akvaforum kan du lese om de forskjellige fiskene du kan ha i en 60 liter. før du kjøper fisk, må karet kjøres inn. fyll det med sand (er en veldig fin og billig sand på biltema faktisk) eller akvariegrus. sett inn planter og pynt, og start pumpa. la karet innkjøre seg i minst 3 uker. (her kommer det inn mange teorier). noen mener man kan sette inn hardfør fisk i innkjøringsfasen, men det er jo egentlig ikke så greit for fisken. andre mener man skal putte litt fiskemat i karet innimellom, så pumpa får noe å jobbe med, og dermed produserer snille bakterier. denne metoden skader jo i alle fall ingen. eller man kan bruke kickstartmetoden, men da er du avhengig av "grumsevann" fra en annen pumpe med bakteriene intakt, noe jeg regner med du ikke har. er det noe du lurer på, er som sagt akvaforum veldig kjekt. der er det forum og artikler, pluss fiske og plantebase med info. masse lykke til med ditt nye akvarium!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå