AnonymBruker Skrevet 24. august 2011 #1 Skrevet 24. august 2011 Jegvar ferdig med bacheloren min nå i vår, og skal begynne i første relevante jobb på mandag. Men jeg føler jeg ikke kan noenting! Jeg hadde for det meste C og bedre (2 D'er, men følte egentlig jeg kunne mer enn jeg fikk vist på eksamen)så jeg kan ikke være helt på trynet. Men det er jo noe helt annet å gjøre ting i praksis enn å lese det i en bok... Har tatt en grad der det ikke er noe praksis ila utdannelsen, og nå er jeg dritnervøs for hvordan dette skal gå... Noen som har vært i samme situasjon? Er det vanlig å føle det slik?
dobby Skrevet 24. august 2011 #2 Skrevet 24. august 2011 (endret) Eg trur nok dette er heilt normalt, ja. Eg hugsar den første studierelaterte sommarjobben eg hadde. Følte meg heilt grøn, og tenkte at eg var kjempeteit. Men det kom seg etter kvart, og eg fekk ein veldig bra attest! Du kjem nok til å lære etter kvart, og bli meir trygg på deg sjølv. Ein kan jo heller ikkje vente at ein nytilsett kan alt med ein gong, opplæring må til. Lykke til! Endret 24. august 2011 av dobby
AnonymBruker Skrevet 24. august 2011 #3 Skrevet 24. august 2011 Det spørs på fagfelt og organisasjon - men det er slett ikke sikkert man får opplæring som nyutdannet, ettersom man kommer rett fra skolebenken og mange tror man sitter på den nyeste oppdaterte kunnskapen. Man må være frempå, stille spørsmål, be om oppgaver, spørre hvordan man pleier å gjøre, og fordele dette mellom leder/ kollegaer, slik at man ikke overbelaster noen. Og ikke minst må man tro på at man i det minste har NOE å bidra med. Om det så er å trakte kaffe, makulere papirer for dem på nabokontoret osv. Få "venner" og skap tillit, gjør ditt aller beste. Førsteinntrykket er ALT når man starter i en ny jobb. Gjør for all del ikke tabben å være passiv og sitt med hendene i fanget og vent på oppgaver.
daemonia Skrevet 24. august 2011 #4 Skrevet 24. august 2011 Jegvar ferdig med bacheloren min nå i vår, og skal begynne i første relevante jobb på mandag. Men jeg føler jeg ikke kan noenting! Jeg hadde for det meste C og bedre (2 D'er, men følte egentlig jeg kunne mer enn jeg fikk vist på eksamen)så jeg kan ikke være helt på trynet. Men det er jo noe helt annet å gjøre ting i praksis enn å lese det i en bok... Har tatt en grad der det ikke er noe praksis ila utdannelsen, og nå er jeg dritnervøs for hvordan dette skal gå... Noen som har vært i samme situasjon? Er det vanlig å føle det slik? Jeg er ferdig med bachelorgraden min til sommern og føler det slik allerede faktisk! Selv om jeg har fått A-C på eksamen, og et par D'er når jeg har hatt en dårlig dag eller dårlig husk.... Det er vel helt normalt å føle det slik, og det er vel helt normalt å være usikker i arbeidssituasjonen i starten, samme om en kommer rett fra skolebenken eller ikke.. ?
Imax Skrevet 24. august 2011 #5 Skrevet 24. august 2011 Jeg har ansatt mange folk, og dette pleier jeg å si til venner som skal søke jobb og ikke føler de er kvalifiserte nok: Det er faktisk IKKE ditt ansvar å avgjøre om du er kvalifisert nok, det er arbeidsgivers ansvar! Ditt ansvar er å være ærlig på hva du kan og ikke kan, og ikke jukse med papirer osv. Følelsen du har er helt vanlig; selv etter ti år i arbeidslivet kan hver og en ha den følelsen noen ganger. Jeg gikk i mange år med en følelse av at snart oppdager noen hvilken idiot jeg er, og så kaster de meg ut... (det skjedde aldri altså, tvert i mot gråt sjefen min da jeg sluttet...) Når du begynner i jobben, er det viktig at du er ærlig på hva du kan, ALDRI være redd for å spørre om hjelp, det være seg små ting eller store ting. Og har du oppgaver du ikke mestrer, ta det med sjefen din/fagansvarlig med en gang og be om hjelp. Ofte er det ikke så mye som skal til før man er på gli. Og til slutt: Utdannelse er viktig å ha i bunn, men det er på jobben du faktisk lærer deg et yrke. Stå på og lykke til! 1
SmallTalk Skrevet 24. august 2011 #6 Skrevet 24. august 2011 Ta det med ro! De fleste har vært der du er nå, og det er svært få som har gått inn i arbeidlivet etter en endt grad og trodd at de skal klare alt med en gang. De fleste arbeidgivere vet at man ikke kan alt når man er fersk, og at det kan ta sin tid før man er fullt operativ.
Gjest Flaut Skrevet 24. august 2011 #7 Skrevet 24. august 2011 Du lærere først når du kommer ut i arbeidslivet spør du meg..
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå