Gå til innhold

Forlatt på aktivitetskolen

Anbefalte innlegg

Skrevet

Idag opplevde jeg noe helt grusomt da jeg skulle hente jenta mi på sfo.

Jeg satt på bussen på vei hjem fra jobb når klokka var 15:45. Det hadde skjedd en ulykke eller noe for trafikken sto bom stille. Jeg prøvde å ringe til sfo utallige ganger da jeg skjønnte at jeg ville komme for sent, hos oss stenger de klokka 16:30. Prøvde også å ringe til øvrige familiemedlemmer for å spørre om noen kunne hente men,det gikk ikke.

Jeg ble litt nervøs siden hun begynnte på skolen i går og dette var første dag på sfo for jeg vet ikke hvordan sånn funker.

Jeg slo meg til ro å tenkte at de sannsynligvis kom til å ringe meg når klokka var over stengetid så kunne jeg forklare da.

Klokka ble 16:45 og ingen ringte så jeg var sikker på at det var flere foreldre som var forsinket pga trafikken sånn at de regnet med at det gjaldt for meg også.

Da klokka var 17:05 står jeg utenfor skolen å ser at 5åringen min sitter utenfor på en benk alene og skjelver.

Hun hikstet så hun ikke fikk frem et ord og var livredd.

Etterhvert som jeg fikk roet henne ned fortalte hun at dama som jobbet der hadde sagt når klokka var 16:25 (jenta kan klokka så hun hadde sett på den hele tiden) at hun måtte gå ut å sette seg på benken for nå kom nok mamma snart.

Da klokka var 16:40 hadde dama gått ut, låst døra og sagt: er du her ennå du?? jaja da er nok mamma rett rundt hjørnet, ser deg i morgen da, og gikk!!!

Så jenta mi satt der alene i 25 minutter, noe som er ufattelig lenge for henne og var livredd for at jeg aldri skulle komme.

Nå vil hun ikke på sfo mer og hun våkna akkurat og hadde drømt at det skjedde igjen så hun er hysterisk for å dra dit i morgen..

Hva skal jeg gjøre??

Takk for svar og for at du leste.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Her har det skjedd flere feil.

1) Ingen barn skal bli forlatt. Det har de ikke lov til. Dersom foreldre kommer etter stengetid så kan noen SFO og barnehager kreve en ekstraavgift fra foresatte. MEN-de kan aldri forlate barna.

Det som skjer, er gjerne at SFO kontakter foresatte. Dersom tiden går (her snakker vi om betydelig tid) og en ikke får kontakt med hjem, så skal barnevernet kontaktes.

2) Det er veldig dårlig rutine at du ikke får tak i SFO når du forsøker ringe flere ganger. Dette er også en sak du bør ta opp.

Dette er det viktig du tar opp med SFO leder på din skole, og i tillegg bør du ta det opp med personen det gjelder på SFO. Når du leverer/henter i morgen så går du opp og ber om å få snakke med SFO leder og kanskje også rektor. Dette er relativt alvorlig. Det kan selvfølgig ha skjedd en glipp, men da er det veldig viktig st det gjøres noe med.Slikt skal ikke skje.

Jobber selv i skole, og vi har sikkert gjort våre tabber vi også, men denne ble jeg sjokkert over..

• Liker 22
Skrevet

Dette var ILLE.. men, er du helt sikker på at du hadde riktig nr. til SFO?

Jeg har ringt SFO et 6-7 ganger i løpet av de 3 siste årene og gitt noen beskjeder, og da har de alltid tatt tlf, eller ringt opp igjen, så dette var jo bare rart!

Skrevet

Normale mennesker venter sammen med barna til foresatte kommer, eller ringer de foresatte siden det er en grunn til at de foresatte er forsinket.

Når foresatte velger å sette barna sine i SFO, så er det fordi de vil at barna skal ha et trygt sted å være til foreldrene kan hente de etter skoletid, så da ønsker man ikke å finne barnet sitt sittende alene ute ... hvem vet hvilke raringer som kan komme. Jeg husker selv at jeg var kjemperedd da jeg gikk på barneskolen og jeg kom i sånne situasjoner. Jeg var livredd for at fremmede skulle gjøre meg vondt siden jeg visste at jeg ikke ville klare å beskytte meg.

Nei, ta det opp imorgen. Det må du gjøre så fort du får mulighet til det!

Ikke kjeft eller skap misstemning, for det gikk heldigvis bra denne gangen, men legg saken din saklig og profesjonelt frem, og vær myndig, men husk å lytte på hva SFO har å si.

Og husk at det var denne damen som gjorde den store feilen, ikke hele SFO.

• Liker 4
Skrevet

Dette var ILLE.. men, er du helt sikker på at du hadde riktig nr. til SFO?

Jeg har ringt SFO et 6-7 ganger i løpet av de 3 siste årene og gitt noen beskjeder, og da har de alltid tatt tlf, eller ringt opp igjen, så dette var jo bare rart!

For dere har samme SFO, eller?

• Liker 6
Skrevet

Hva mener du med den setninger? Ikke at det var jeg som skrev innlegget du svarte på, men jeg likte ikke den tonen...

• Liker 4
Gjest Kevlarsjäl
Skrevet

Synes gjest_lærer hadde masse fornuftig å si :) Håper du får snakka med SFO-lederen og forklart at dette ikke er akseptabelt fra SFO's side.

Til jenta di må du nok belage deg med at hun kommer til å være veldig skeptisk til SFO framover. Men hvis du forklarer at dette bare var et uhell, for deretter å konsekvent hente henne til rett tid, tror jeg ikke dette kommer til å være et problem for dere i framtiden.

Skrevet (endret)

Det var vel en måte for henne å poengtere at de fleste SFO-ene er flinke (slik de skal være!) til å ta telefonen, ta imot beskjeder og ringe hvis det er noe som ikke er som det skal (feks at barnet ikke har blitt henta).

Altså kan det være sannsynlig at moren i dette tilfellet har fått feil nr, siden hun ikke fikk svar og ikke ble ringt opp igjen.

Men det har jo strengt tatt ingenting å si, for barna skal ikke bli forlatt uansett! Kjenner jeg blir sint og bekymret bare av å tenke på det. Hvem i alle dager er dumme nok til noe sånt? Det er ikke bare en liten glipp, det er en stor feil! Og da kan man jo lure på om denne ansatte er riktig nagla når det gjelder behandling av andre elementære situasjoner.

Endret av Moscato
Skrevet

Dette MÅ du ta opp!! Sånt skal ikke skje. Hva hvis du i verste fall var blitt alvorlig skadet i ei ulykke og havnet på sykehus da? Har ungen skulle ha sittet der til neste morgen..?

Om så du hadde feil nr til sfo, så skulle sfo ha ringt deg da stengetiden var der og du ikke dukket opp..

Mange steder er sfo skikkelig sløve, noe flere av mine venniner har bekreftet.

Sfo til minstejenta mi på 8 er ikke noe særlig bra. Jeg har flere ganger ringt for å gi en beskjed uten at noen tar telefonen. I fjor var det en 1ste-klassing som gikk hjem uten at de på sfo fikk med seg at gutten var borte. De har heller aldri kontroll på hvor ungene er heller. I fjor i september så kom jeg tidlig endag og skulle hente jenta mi, sa i fra at jeg kom for å hente henne, og fikk til svar at "hun går jo ikke på sfo?!?" Jo...hun hadde faktisk gått der siden skolestartet, morgen og ettermiddag..

• Liker 4
Gjest frøken am
Skrevet

Fy faan dette var virkelig vond lesning!

Forstår jenta di godt, hvorfor i alle dager skal hun ville dra tilbake nå...

Det er da ingen som går fra et barn på den måten. Tenk da, om du traff et barn i skogen eller i byen som hadde gått seg vill? "Jaja, mamma kommer snart". Forskjell på skole og gå seg vill, men jenta di var jo ny på skolen.

Nei, hadde dette vært min unge hadde skolen fått høre det!

Pass på å si ifra til SFO og rektor slik at det ikke skjer igjen!

Skrevet

Snakk med sfo om episoden i går. Spør om hvilke rutiner de har ang. telefon og hvis foreldre kommer for sent. Legg deretter fram din sak der du prøvde å ringe flere ganger fordi du skjønte at du ville bli forsinket, men at ingen svarte. Fortell også at du ikke mottok en telefon men fant barnet ditt utenfor og hun hadde sittet alene i 25 min. Spør om nummeret du har/har fått oppgitt er korrekt, og spør hvordan du skal forholde deg til en mulig fremtidig situasjon der du blir forsinket til henting.

Opptre rolig og beherksket, ikke hiss deg opp eller vær frustrert - det hjelper ikke. Det er absolutt en ille situasjon, spesielt siden det var første skoledag, men ikke døm hele sfo av den grunn.

• Liker 7
Skrevet

Jeg hadde laget et lurveleven for å forsikre meg om at noe slikt ALDRI hadde skjedd igjen. Og jeg hadde blandet inn både rektor og leder av SFO i tillegg. Er det virkelig mulig???

• Liker 1
Skrevet

Jeg hadde laget et lurveleven for å forsikre meg om at noe slikt ALDRI hadde skjedd igjen. Og jeg hadde blandet inn både rektor og leder av SFO i tillegg. Er det virkelig mulig???

Det hjelper ikke nødvendigvis å lage et lurveleven. Spesielt ikke når man kjenner rutiner (ev. manglende rutiner), kanskje det var tull med telefonene osv. (jeg sier ikke at dette er gode grunner, men man må vite først.) Hadde det skjedd flere ganger så hadde jeg skjønt det, men dette er første gangen. Lager man et enormt lurveleven med en gang vil man nok bli snakket om hos personalet. Opptre heller profesjonelt, ordentlig og saklig, men vær også tydelig.

Det er én ansatt som har gjort dette. Vær forsiktig med å dømme alt personalet og hele sfo på grunn an denne triste hendelsen. Skulle det derimot skje flere ganger er det grunn til å lage leven.

• Liker 7
Skrevet (endret)

Noen ganger, eller faktisk veldig ofte må det et lurveleven til for at skolen og sfo(spesielt) skal skjønne at man mener alvor.

Er man sint synes jeg det skal vises, men holde seg rolig nok til å formidle dette.

Jeg ville også rapportert det inn til høyere instans i skolesystemet også.

At man ikke skal lage lurveleven før det evt. skjer flere ganger synes jeg er fullstendig feil. Dette er noe som ikke skal skje en eneste gang!

Jeg er vanligvis ganske stille og rolig og det skal mye til før jeg blir sinna og sier ifra, men her hadde jeg nok kontaktet skolen rimelig fort. Den SFO-ansatte burde fått seg en heftig refs, sånt gjør man bare ikke mot barn.

Endret av *Mocca*
  • Liker 5
Skrevet

kanskje det var tull med telefonene osv. (jeg sier ikke at dette er gode grunner, men man må vite først.)

Grunnen til at personalet lot jenta sitte alene igjen er helt uvesentlig. Det var uforsvarlig og skulle ikke ha skjedd.
  • Liker 3
Skrevet

SFO skulle ikke ha latt jenta sitte igjen alene. Alle barna må være hentet før den siste ansatte kan gå. Der er det vel ingen tvil.

Men samtidig så synes jeg mange i tråden her overreagerer. Ingen har gjort noe mot barnet i vond vilje og barnet har ikke tatt noen skade av dette. Hun var engstelig og redd ja, men er det virkelig så viktig å skjerme barn for alle vanskelige og ubehagelige følelser? Hva med å benytte anledningen til å lære jenta noe om hvordan man takler slike følelser? Godt at hun opplevde dette på en måte som viste seg å være ufarlig, så får hun erfaring som tilsier at "neste gang jeg blir redd (i en helt annen situasjon) så går det sikkert bra, for mamma kommer jo". Jeg tror også at man som foreldre har stor mulighet for å påvirke barnet i forhold til om hun skal få skrekk for å gå på SFO (å herreguuuuud, har de latt deg sitte alene, så fæle folk som jobber her) eller om jenta rister av seg ubehaget og går til SFO som vanlig neste dag (beklager at mamma var sen, det skal ikke skje igjen, har du fått noen nye venner i dag da?). Forenklet forklart, men det er vel liten tvil om at foreldrenes måte å håndtere en situasjon på påvirker barnas reaksjonsmønster.

Ta opp hendelsen med SFO, men uten å være sint eller lage lurveleven. Jeg vil tro den ansatte ikke tenkte seg om eller at han/hun ikke var kjent med rutinene på SFO. Dette bør det settes fokus på sånn at alle ansatte vet at de ikke kan forlate SFO før alle barna er hentet når de har sistevakt. Å kjefte eller lage spetakkel gjør bare at SFO-ansatte vil kvie seg for å kommunisere åpent og greit med deg i fremtiden. De har gjort en feil, gi dem mulighet til å rette opp i rutinene sånn at det ikke skjer igjen uten å anklage, så har du lagt et godt grunnlag for samarbeid i årene som kommer.

• Liker 7
Skrevet

SFO skulle ikke ha latt jenta sitte igjen alene. Alle barna må være hentet før den siste ansatte kan gå. Der er det vel ingen tvil.

Men samtidig så synes jeg mange i tråden her overreagerer. Ingen har gjort noe mot barnet i vond vilje og barnet har ikke tatt noen skade av dette. Hun var engstelig og redd ja, men er det virkelig så viktig å skjerme barn for alle vanskelige og ubehagelige følelser? Hva med å benytte anledningen til å lære jenta noe om hvordan man takler slike følelser? Godt at hun opplevde dette på en måte som viste seg å være ufarlig, så får hun erfaring som tilsier at "neste gang jeg blir redd (i en helt annen situasjon) så går det sikkert bra, for mamma kommer jo". Jeg tror også at man som foreldre har stor mulighet for å påvirke barnet i forhold til om hun skal få skrekk for å gå på SFO (å herreguuuuud, har de latt deg sitte alene, så fæle folk som jobber her) eller om jenta rister av seg ubehaget og går til SFO som vanlig neste dag (beklager at mamma var sen, det skal ikke skje igjen, har du fått noen nye venner i dag da?). Forenklet forklart, men det er vel liten tvil om at foreldrenes måte å håndtere en situasjon på påvirker barnas reaksjonsmønster.

Ta opp hendelsen med SFO, men uten å være sint eller lage lurveleven. Jeg vil tro den ansatte ikke tenkte seg om eller at han/hun ikke var kjent med rutinene på SFO. Dette bør det settes fokus på sånn at alle ansatte vet at de ikke kan forlate SFO før alle barna er hentet når de har sistevakt. Å kjefte eller lage spetakkel gjør bare at SFO-ansatte vil kvie seg for å kommunisere åpent og greit med deg i fremtiden. De har gjort en feil, gi dem mulighet til å rette opp i rutinene sånn at det ikke skjer igjen uten å anklage, så har du lagt et godt grunnlag for samarbeid i årene som kommer.

Helt enig! :takke:

• Liker 1
Skrevet

Stakkars jenta di, fikk vondt i hjertet nå jeg :tristbla:

Det er kjempeviktig at du tar tak i dette, for det var helt uakseptabelt!! Og spesielt første dagen på SFO, hvor jenta di sikkert var litt utrygg i utgangspunktet.

• Liker 1
Skrevet

Det kan være mange grunner til at SFO/aktivitetsskolen ikke tar telefonen. Men de skal ikke gå fra barn.

Jeg har hatt barn i SFO nå i snart 10 år, og har aldri opplevd at de har gått fra et barn. Rutinesvikt kan skje når det gjelder beskjeder på andre områder, men ingen ansatte skal da gå fra et barn på 5-6 år utenfor med beskjed om "Mamma kommer nok snart".

Rutinene deres er nok ganske klare på at de skal ringe foreldrene også. Og får de ikke tak i foreldrene, skal de faktisk ringe til barnevernsvakten etter en tid.

Dette er noe du helt klart må ta opp med SFO og skolen.

Skrevet

Stakkar liten.. :( Fortell hvordan det går viderE?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...