Gå til innhold

Å ta tatovering når man er under 18 år

-ajla

Anbefalte innlegg

(Om jeg postet dette på feil sted, så feel free til å flytte tråden! Var usikker på hvor den passet inn)

Har i mange år nå hatt lyst på en liten tatovering i nakken, og får lov av foreldrene mine.

Har forhørt meg litt rundt; ringt og sendt mailer til diverse tatoveringssjapper, men foreløpig har alle sagt at den endelige aldersgrensen er 18 år, uansett om foreldrene er med eller ikke. Men jeg kjenner jo mange ungdommer under 18 år som har tatt tatovering, så det jeg lurer på er: hvilke studioer tar tatovering på ungdom under 18 år med foreldrenes samtykke? Helst i Østfold!

Og vær så snill og spar dere for de unødvendige kommentarene om at jeg heller kan vente til jeg blir 18 osv osv. Vær saklige :-) Jeg vet at jeg kanskje burde vente til jeg var myndig; men det er eventuelt mitt problem om jeg angrer, ikke deres.

Endret av -ajla
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest pepsimaxpower

De sjappene som er seriøse har aldersgrense på 18år, men i teorien er det ingen øvrige aldersgrenser på dette. Samme gjelder piercing. De har ei sjappe eller to i vest agder som tattoverer helt ned til 15år, men de er ikke å anbefale. Ble ikke spurt om legg når jeg tok tattoo, men var uansett over 18 da. Og der jeg tok tattooverer de ikke noe slik som tribale o.l som har vært på "mote". Du finner nok ei sjappe i nærheten etterhvert :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har som oftest inntrykk at de som er under 18 og har tatoveringer har ofte tatt de i syden, desverre :sjenert:

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

De beste stedene har en klar aldersgrense på 18 år. For at du skal være garantert et godt resultat anbefaler jeg deg å vente til du er gammel nok til å dra på et seriøst sted. Om ikke ender du fort opp med et "Ibiza '98"-resultat.

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Wolfmoon

Jeg ville ikke ha valgt tatoveringssted etter hvem som tattoverer folk under 18. Jeg ville ha valgt tatoveringssted etter hvilken kvalitet de har paa arbeidet, og de fleste slike steder har relativt lang ventetid selv for de av oss som er over 18.

Resultatet skal vare livet ut, saa det bor helst vaere best mulig!

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vet om et sted som kanskje gjør det, men synes motivasjonen din er på feil grunnlag. Hva annet vil du sette deg inn i om stedet? Hvor lenge er det til du blir atten? Hvorfor kan du ikke vente til du blir myndig? Hva er grunnlaget ditt for at du ønsker tatovering? Hva betyr det motivet du har valgt ut for deg? Kjenner du til ansvaret du må ta etterpå med stell, solbeskyttelse osv?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg vet om et sted som kanskje gjør det, men synes motivasjonen din er på feil grunnlag. Hva annet vil du sette deg inn i om stedet? Hvor lenge er det til du blir atten? Hvorfor kan du ikke vente til du blir myndig? Hva er grunnlaget ditt for at du ønsker tatovering? Hva betyr det motivet du har valgt ut for deg? Kjenner du til ansvaret du må ta etterpå med stell, solbeskyttelse osv?

Er bare litt over et år til jeg blir atten, men når man har så lyst som jeg har vil man naturligvis få det gjort med en gang! Og jeg kan fint vente til jeg er myndig. Finner jeg ingen studioer som tar på de under 18, er det ingen KRISE - men vil få det gjort, ja.

Motivet vil jeg ikke gå dypere inn på her inne, rett og slett fordi det er for personlig - og vil være anonym her inne. Og når det gjelder stell av tatoveringer har jeg lest masse på nettet, og føler meg ganske sikker og trygg på det her :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så du er 16 år? Vet du ikke vil ha moralpreken, men foreslår at du hører med voksne som tatoverte seg i for ung alder og spør hva de syns om tatoveringen sin i dag...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tok tattoo da jeg var 16 og 17, da i Trondheim og på Steinkjer.. Vet ikke om noen i østfold desverre..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tatoverte meg i en av de mest respekterte og beste tatoveringssjappene i Oslo da jeg var 16 år. Jeg hadde med meg mamma som gav tillatelse. Jeg ønsker ikke å skrive hvilket studio det var, men jeg tror nok mange hadde blitt "sjokkert".

Egentlig ville jeg ha tatoveringen på håndleddet, men siden jeg var så ung og det var min første tatovering, kom tatovøren med et kompromiss: Enten fikk jeg ta tatoveringen på et mindre synlig sted, ellers så fikk jeg ikke ta den i det hele tatt.

Det ble til at jeg tok den et sted på foten.

Nå er jeg voksen, og har fremdeles min fine, profesjonelt utførte tatovering på foten. Jeg angrer IKKE. Men det skal sies at jeg var bombesikker på motivet jeg valgte, og det har sammenheng med noe som hadde stor betydning for meg da jeg var 16, og som fortsatt har det.

Mine råd til deg er:

- Forhør deg med profesjonelle studio, sammen med foreldrene dine.

- Det er ikke sikkert at tatovøren vil tatovere deg i nakken, det spørs i hvert fall hvor på nakken du ønsker at den skal være. Er du villig til å plassere den et mindre synlig sted? Hvis ikke - vent.

- Hva enn du gjør - ikke gå til en uprofesjonell. Det er virkelig verdt å vente til du er 18 år, til fordel for å få en stygg tatovering som du ikke bare vil angre på når du blir voksen, men allerede dagen etter du har tatt den.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg var av de som "måtte" gå å vente i flere år før jeg kunne ta tatovering. Hadde kjempelyst fra tidlig 16-årsalder av, men hadde ingen foreldre som godtok det, og det vare egentlig greit synes jeg. Det lærte meg at å vente på noe, selv om ventetiden var lang, var verd det! Når jeg dro å tatoverte meg, ikke mange dagene etter at jeg fyllte 18, fikk jeg noe jeg hadde ønsket meg, savnet og blitt veldig bevisst på, go jeg digget det. Har tatt en til i senere tid, og kommer nok til å ta enda en etterhvert. :)

Jeg vil ikke be deg vente for å være sikker, for jeg hadde vært sikker selv i en alder av 16, men jeg vil råde deg til å vente dersom du ikke får tillatelse hos en god, seriøs og proff tatovør!

Det er SÅ mye som er viktig å tenke på, kvaliteten på arbeidet er vesentlig og bør spille en mye større rolle en "gjør de det på folk under 18?", hygienen!!! At alt er sterilt og pakket sterilt, at det åpnes mens du sitter og ser det, slik at du VET hva de putter inn i huden din. At fargen de bruker er av høy kvalitet, og ikke inneholder billige stoffer som kan gi reaksjoner. At både arbeidet og fargen er av en kvalitet som gjør at den blir sittende, jevnt, også over tid.

Bruk først tid på å KUN se etter, og gjerne høre deg rundt om du kjenner noen som har fra før som er eldre en deg (gamle nok), for å finne noen BRA studioer, når du har noen du VET er bra, både kvalitet på arbeid, kvalitet på utstyr, hygiene, DA kan du ta med foreldre og høre om de kan gjøre dette om du kun er 16.

Om du ikke får napp hos noen av de seriøse og faktisk dyktige, ville jeg ikke gjort det før jeg var gammel nok.

Og, ikke alle seriøse tatoverer i nakken, dersom det er over "genserkanten" av halsen. Jeg vet om seriøse som ikke tatoverer over genser-halsen, ikke håndledd eller nedenfor, altså ikke steder som ikke lar seg skjule med vanlige klær.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...