Gå til innhold

Er ikke gaming en godkjent hobby/interesse?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hentet dette fra en annen tråd, og lurer på hva andre synes om folk som spiller mye spill online.

Grunnen til at jeg synes det er latterlig med spill, er fordi jeg har et par venninner som bor sammen med gamere. Og der tar hobbyen helt overhånd - det er snakk om å sitte oppe hele natta og spille, for så å forsømme familielivet og husarbeid til fordel for en eller annen fiktiv verden. De prioriterer å holde avtaler med ukjente gamere i stedet for å prioritere familie og barn. Som sagt, greit nok å ta seg en runde på PS3 eller Wii fordi det er morsomt (har Wii selv), men TS høres altså ut til å være SÅ engasjert i dette at det blir i overkant for min del hvertfall.

Dette er snakk om spillavhengighet.

Jeg har drevet mye med hest tidligere, og føler at begge deler blir på en måte en livsstil.

I spillet har vi avtalt å spille sammen 4 dager i uka, fra 19-23 disse dagene. De andre dagene kan man selvsagt også spille, men da har man ikke en avtale om å spille og man kan logge på for å være sosial eller pludre med småting alene.

Er dette noe folk synes er verre enn å spille fotball 4 dager i uka? Se på tv? Hobbier som strikking/sying?

Da jeg hadde hester red jeg og tilbringte tid i stallen hver dag etter jobb/skole fra 17-22. I helgene dro jeg ofte bort på stevner fredag ettermiddag og kom hjem sent søndag. Dette var noe venner absolutt kunne forstå, og det var aldri noe "hesteavhengighet" inn i bildet. Dersom man sier man har en avtale med folk i et spill, forklarer at det er et lagspill og at man har tider man spiller sammen synes folk med en gang det er ille, blir fornærma og lurer på hvorfor ialledager man skal sitte på pcn istedetfor å bli med på ditt eller datt.

Jeg har hund, jeg har katt, jeg har hage, interiør, samboer ( han spiller ogås men til litt andre tider), er med i strikkeklubb og møter ofte familie. Noen uker er jeg super travel med ting jeg holder på med og huset er ikke i show condition, andre uker har jeg god tid og alt ser pent og rent ut. Det er vel slike alle har det uansett hva slags sport eller hobby de driver med?

Hvorfor er ikke gaming allment akseptert? Hva synes du?

• Liker 3
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Gaming er jo en "sitte inne"-hobby, noe som gjør at noen folk automatisk antar at gamere ALDRI går ut. Det blir bare like dumt som å anta at fotballpillere aldri forlater fotballbanen.

Før var data og spilling "forbeholdt" geeks. Noen tror fortsatt at den eldgamle og aldri korrekte sterotypien av en nerd gjelder: En svett tenåringsgutt med kviser, som drikker energidrikker for å holde seg våken fem døgn i strekk for å game. Det virker rett og slett som at noen folk har vanskelig for å tro at helt vanlige folk er gamere. Fotballspilleren, til og med!

JEG tror at gaming som hobby bare blir mer og mer akseptert, men det kan hende jeg er blindet pga. jeg er i et studiemiljø hvor noen av oss studerer dataspill og jobber med utvikling av det. Altså akademikere, som har gode karakterer og lystige fremtidsutsikter, og som alle sammen er sunne, friske, aktive folk med venner og kjærester som de er sammen med.

Det burde vel ikke være så vanskelig å forstå at selv om at et menneske har gaming som en av sine hobbyer, så utelukker det at denne personen har andre hobbyer.

Skrevet

utelukker IKKE*

Skrevet

Jeg er selv en gamer, har vært det siden jeg hadde mitt første møte med en commodore64 en gang på 80-tallet. ;) Jeg tror ikke gaming blir ansett som en fullverdig hobby/stueren hobby før alle fordommene blir borte. Dette gjelder særlig avhengighets og voldelig stempelet. Ifølge menigmann er det visst ikke mulig å ha et avbalansert forhold til dataspill, samt at man blir avstumpet følelsesmessig hvis man spiller FPS spill (first person shooter).

Media er jo også flinke til å nøre opp under fordommene,ta gjerne ABB`s forhold til WoW og Call of Duty samt butikker som fjernet disse spillene fra hyllene. Slike handlinger er jo med på understreke for samfunnet at spill er ondskapen selv.

Mine foreldre er særdeles fordomsfulle selv om de har 3 barn som alle spiller PC/konsoll spill. De kan forstå at bror min spiller, spille er jo liksom en guttegreie, men de stiller seg uforstående til at vi jentene spiller. :roll:

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...