Gå til innhold

Stille som sikkerhet for min bror


Gjest Karian

Anbefalte innlegg

Hvor lenge varer denne sikkerheten, får jeg informasjon om det via banken?

Den varer til huslånet hans er nedbetalt. Omtrent i 20-30 år.

Tenk på alt som kan skje med hans økonomi i løpet av de årene!

Man vet aldri. I løpet av hele denne tiden er det DU som får lide hvis han ikke betaler avdragene.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Badabing

Den varer til huslånet hans er nedbetalt. Omtrent i 20-30 år.

Tenk på alt som kan skje med hans økonomi i løpet av de årene!

Man vet aldri. I løpet av hele denne tiden er det DU som får lide hvis han ikke betaler avdragene.

Hmm.. Kan man ikke refinansiere etter hvert? Hun trenger vel ikke å stå som kausjonist i all evighet da?

Vi har pusset opp en del og har planer om ny takst for å refinansiere. Kan da visstnok bli "kvitt" kausjonist og få bedre rente. Eller har jeg misforstått helt?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville ikke vært like redd for å stille med sikkerhet for et huslån som andre lån. Huset vil jo fortsette å ha verdi, selv om lånet eventuelt skulle bli misligholdt.

Og du kan "bli kvitt" kausjonisten når du ikke lenger trenger sikkerhet for deler av pengene. Altså når inntekten din går opp, eller du har betalt ned en tilsvarende del av lånet, eller for så vidt dersom verdien av eiendomen stiger tilsvarende ^^

Dette er det banken som bestemmer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det finnes INGEN gode argumenter for å kausjonere for noen.

Fatter ikke at folk kan være så dumme!

Jeg vet om flere som har gått i den fella, de sliter skikkelig økonomisk og kommer til å gjøre det i mange år fremover.

De stilte opp i god tro, for venner og familiemedlemmer, og det viste seg jo at man ALDRI kan stole på noen!

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den varer til huslånet hans er nedbetalt. Omtrent i 20-30 år.

Tenk på alt som kan skje med hans økonomi i løpet av de årene!

Man vet aldri. I løpet av hele denne tiden er det DU som får lide hvis han ikke betaler avdragene.

Er du sikker på at dette stemmer??

Vi har stilt sikkerhet for sønnen vår, og den summen blir betalt ned først. Etter tre år er kausjonsansvaret vårt over. Forøvrig gjaldt det en sum på 150000.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er du sikker på at dette stemmer??

Vi har stilt sikkerhet for sønnen vår, og den summen blir betalt ned først. Etter tre år er kausjonsansvaret vårt over. Forøvrig gjaldt det en sum på 150000.

Dette sa banken til oss også, det varte til summen var betalt ned. Nå endte vi ikke med å ha kausjonist, men.

Uansett, vet om noen som kausjonerte for sin sønn (med svært dårlig økonomisk sans), og de fikk brev om at han ikke hadde betalt boliglånet, og om han ikke betalte måtte de gjør det. Han fikk da heldigvis fart på seg, så de som kausjonerte slapp å betale.

Endret av Linelia
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg ville ikke vært like redd for å stille med sikkerhet for et huslån som andre lån. Huset vil jo fortsette å ha verdi, selv om lånet eventuelt skulle bli misligholdt.

Og du kan "bli kvitt" kausjonisten når du ikke lenger trenger sikkerhet for deler av pengene. Altså når inntekten din går opp, eller du har betalt ned en tilsvarende del av lånet, eller for så vidt dersom verdien av eiendomen stiger tilsvarende ^^

Dette er det banken som bestemmer.

Tja, det kommer jo litt ann på tidspunktet for mislighold. Husk på at om det er "10%'ene" du finansierer (EK) ved kausjon så påløper der omkostninger ved mislighold (renter, rettsgebyr, megler/advokat) som fort beløper seg til 100k. Så vil som regel ikke et hus som selges på tvangssalg oppnå markedsverdi pga at der ikke vil være garanti på huset.

Dermed er de 200k fort spist opp om ikke broren har kontroll... Det er en grunn for at bankene krever egenkapital!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Reduksjon og bortfall av kausjonsansvaret

Etter finansavtaleloven er kausjonsansvaret begrenset til 10 år. Det vil si at kausjonsavtalen ikke kan ha lenger gyldighet enn 10 år. Ved kausjon for kassakreditt eller annen kreditt uten fastsatt tilbakebetalingstidspunkt er kausjonsansvaret begrenset til maksimalt 5 år.

Disse regelene gjelder ikke avtaler som er inngått før 1. juli 2000, og det vil derfor for disse avtalene være avtalen selv som bestemmer hvor lenge kausjonsansvaret varer. Tidsbegrensningene gjelder heller ikke dersom du har stilt kausjon i form av pant (realkausjon).

Kausjonsansvaret ditt reduseres i samme omfang som lånetakeren betaler avdrag, renter og gebyrer dersom kausjonsansvaret omfatter disse forpliktelsene. Dersom banken ikke har gitt deg beskjed om lånetakerens mislighold vil kausjonsansvaret reduseres i den takt lånet skulle vært nedbetalt (gjelder bare mislighold etter 1. juli 2000). Er varselet sendt for sent skal ansvaret reduseres for terminer som er forfalt tidligere enn 3 måneder før varselet ble sendt.

Dersom det er tegnet gjeldsforsikring og den kommer til anvendelse, vil kausjonsansvaret ditt reduseres i samme grad som om lånetakeren selv hadde betalt.

http://forbrukerportalen.no/temaer/kausjon/viewNG?section=all

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det går nok veldig bra. 200.000 er ikke så mye i lån. bare pass på at det er dine 200.000 han betaler ned først. etter 4-5 år er du ute av bildet. i værste fall blir det problemer etter noen år så er det ikke 200.000 heller. kanskje bare 50.000.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det går nok veldig bra. 200.000 er ikke så mye i lån. bare pass på at det er dine 200.000 han betaler ned først. etter 4-5 år er du ute av bildet. i værste fall blir det problemer etter noen år så er det ikke 200.000 heller. kanskje bare 50.000.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det høres her ut som om banken skal ha en pant i din bolig, ikke at du skal stille som kausjonist. Dvs. at de har en tinglyst rett til å selge boligen din for å realisere pantet ved mislighold. Vet ikke hvordan det praktiseres, men dette er noe å tenke på.

Jeg ville ikke stilt pant i min bolig for søsken. Så har jeg heller ikke råd til å tape 200 000.

Generelt syns jeg det er en god regel å ikke kjøpe for mer enn man har råd til å betale selv, men jeg ser jo at det er vanskelig for mange å komme inn i boligmarkedet.

I forhold til alle som mener bolig er trygt, vil jeg kommentere at det har vi trodd før. Da markedet falt stygt sist (lenge siden, men noen av oss husker det), fikk mange også økonomiske problemer. Og da var det slett ikke sikkert at boligverdien var høyere enn gjelda. Er du villig til å gamble med at det ikke skjer igjen, er det jo ok. Men i disse noe urolige tider, der det umulig har skjedd allerede, ville jeg vært ekstremt forsiktig.

Hva med å betale de 200 000 i egenkapital mot eierandel i boligen hans? Så kan han kjøpe den tilbake av deg når han har mulighet?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Pant i andres bolig heter realkausjon og er det bankene bruker som ekstern sikkerhet. Ren kausjon brukes nesten aldri.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du skal ikke lenger tilbake enn 2008 for å finne et kraftig fall i markedet. Kanskje ikke jappetid tendenser, men mange ble sittende igjen med gjeld etter å ha solgt bolig for mindre enn de kjøpte for. Heldigvis var det i hovedsak de som hadde kjøpt før de solgte som kom i knipa, de fleste andre kunne jo vente med å selge, det tok ikke så lang tid før det krøp oppover igjen. Jeg skulle selv kjøpe på den tiden og jeg var alene på mange visninger, leiligheten jeg ga 1.600.000 mill. for da er nå verdt 2,2-2,4 mill.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...