Gå til innhold

Stille som sikkerhet for min bror


Gjest Karian

Anbefalte innlegg

Bror min trenger i forbindelse med lån 200 000 i sikkerhet, jeg har sagt meg villig til å stille med sikkerhet i boligen min. Det jeg da lurer på er hvor mye informasjon han får om meg og min økonomiske situasjon? Får han f.eks info om hvor mye jeg har oppspart på konto o.l? Vil helst unngå det da jeg vet det vil bli ett evig mas om å låne penger dersom han får greie på hvor mye jeg er "god for". Hvordan fungerer dette?

På forhånd takk for svar :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Han får ikke noe innsyn i din økonomi, banken sier bare "Ok, din søster har valgt å stille som sikkerhet i sin leilighet, vi gir deg lånet basert på dette". Om han vil vite hvor mye penger du har, inntekt og sånn, må han nesten se om finner frem i skattelistene, eller prøve i allefall. :)

Forresten, om han misligholder lånet sitt veldig, så må du punge ut..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar :)

Hva legges i å misligholde lånet veldig? Hvor mange avdrag er det evnt snakk om? Får jeg da beskjed om dette i forkant?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du må være sikker på at du tåler å ta dette lånet på din kappe. For misligholder broren din lånet, er det du som må betale.

Min bror spurte meg om å stille kausjon for et lån, men med hans økonomiske sans var det noe jeg ikke kunne ta sjansen på.

Tenk deg nøye om slik at du er sikker på at du gjør det rette.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar :)

Hva legges i å misligholde lånet veldig? Hvor mange avdrag er det evnt snakk om? Får jeg da beskjed om dette i forkant?

Jeg kan ikke alle reglene rundt dette, men du må sette deg godt inn i dette før du skriver under på noen papirer. Det virker som du vet altfor lite om hva du egentlig har begitt deg ut på her.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har lært at om han ikke betaler, så går det etterhvert til inkasso, så vil banken ta tak i hans ting og selge de for å få dekket lånet, feks bil osv. De KAN faktisk gjøre det, det er ikke slik at de går løs på deg med en gang han ikke betaler, de prøver å riste pengene ut av ham først. Men går ikke det, så må du betale hele skiten, du må tenke deg VELDIG godt om på dette.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det er du som til syvende og sist står ansvarlig for lånet hans, så tenkt deg GODT om.

Jeg hadde ikke stilt med sikkerhet for noen, ikke engang for noen av mine søsken.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har lært at om han ikke betaler, så går det etterhvert til inkasso, så vil banken ta tak i hans ting og selge de for å få dekket lånet, feks bil osv. De KAN faktisk gjøre det, det er ikke slik at de går løs på deg med en gang han ikke betaler, de prøver å riste pengene ut av ham først. Men går ikke det, så må du betale hele skiten, du må tenke deg VELDIG godt om på dette.

Og da må man betale renter og gebyrer osv i tillegg, så gudene vet hvor mye det blir tilslutt. Jeg ville aldri gjort noe sånt. Og i hvertfall ikke til en bror som er såpass useriøs at han ville blitt et gnagsår om han visste hvor mye penger du har.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kommer an på hva lånet er til. Er det boliglån er det ikke så skummelt, om en kan regne med å få igjen det en betalte for boligen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tenk deg godt om før du stiller som sikkerhet på lån for broren din! Overholder ikke han lånet så er det du som ender opp med å betale hele regninga. Har lest om noen som måtte selge sitt eget hus fordi de stilte som kausjonister til ene barnet sitt, og barnet betalte ikke lånet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest *Røyskatt*

Jeg ville vært veldig forsiktig med å skrive meg på som kausjonist. Jeg vet dessverre om alt for mange tilfeller hvor kausjonisten har måtte betale ut lånet pga mislighold.

Du skriver at du ikke vil at din bror skal få innsikt i din økonomi da det vil bli ett evig pengemas. Den uttalelsen får meg til å tro at han ikke er særlig god til å forvalte sine egne penger. Jeg ville ha snakket grundig med banken om hva dette vil innebære for deg før du skriver på noe som helst.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Første spørsmål du må stille er: hvorfor får han ikke dette lånet uten deg?

Du risikerer å betale hele kausjonssummen + renter og omkostninger.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Høres ikke ut som du er klar over hva det egentlig innebærer å stille som kausjonist for andre..

Jeg ville aldri, ALDRI gjort noe sånt under noen omstendigheter, heller ikke for familiemedlemmer.

Du risikerer faktisk å miste din egen bolig, og bli sittende med gjeld til oppover ørene. Det skjer med veldig, veldig mange som er så dumme at de går med på noe sånt. Det er galskap!

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Om hun faktisk har en del penger på konto, slik at hun kan dekke lånet viss det skulle gå så galt, hun stoler på broren + pluss at lånet er til hus, så ser jeg ikke det store problemet. Mange banker låner ikke ut 100% til hus, da må man ha kausjonist på en del av beløpet om man ikke har egenkapital.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde kun gjort det for noen jeg vet har god økonomisk sans, og kun der det var sikkerhet i f.eks bolig som kan selges for å dekke inn lånet (aldri til billån/forbrukslån ettersom bil går ned i verdi nesten når du kjører den ut døra fra bilforhandleren). Jeg har ingen problem med å be mine foreldre om å kausjonere for meg ettersom jeg har bodd alene i snart 20 år og aldri misset en husleie, men jeg ville ikke stilt som kausjonist for min søster før jeg har sett at hun kan styre økonomien sin noen år.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Badabing

Jeg har flere søsken, men en av disse ville jeg nok ikke stilt som kausjonist for. Jeg vet at det kunne vært fare for at hun kunne misligholdt lånet, og at dette kunne ødelagt forholdet mellom oss. Jeg er utrolig glad i henne, men ville ikke stilt som kausjonist likevel, kanskje heller gitt henne et privat lån slik at hun får høyere egenkapital.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Tusen takk for alle svar. Må si jeg ble ganske skeptisk til dette her nå. Bror min tjener ok, men er alene. Det er lån til enebolig. Hvor lenge varer denne sikkerheten, får jeg informasjon om det via banken? Huff... nei, jeg må nok snakke både med min og hans bank før jeg skriver under på noe. Jeg har penger til å betale 200 000 uten å gå fra hus og bil, men jeg har egentlig ikke råd til det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det vil være mer gunstig og mindre risiko for deg å låne 200.000 og gi din bror et privat lån som han kan bruke til egenandel. Stiller du sikkerhet som kausjonist vil du være det til boliglånet er nedbetalt, altså i mange år.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

IKKE GJØR DET!!!!

Jeg lover deg at du kommer til å angre bittert!

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...