Gå til innhold

Hvor stor buffer før man får barn?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hei!

Vet at det er store forskjeller, og ikke alle forbereder seg økonomisk før de begynner å prøve å få barn... Noen vil ha barnevogner i motemerker, og andre kjøper brukt.

Men kan man si noe beløp man BØR ha på konto før en liten en dukker opp?

Til sånne basisting som krybbe, seng, klær i starten, bleier, hva man ellers trenger?

Altså et slags "oppstartsbeløp" for det første halvåret. (Vi har ikke besteforeldre eller familie som kommer til å gi gaver mv.)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Bør og bør... det kommer jo litt an på hvor mye en har anledning til å bruke til "baby ting" og så vurdere om en har råd til å kjøpe det uten en buffer. Skal en f.eks kjøpe brukt vogn eller er en brukt til halvparten av prisen helt grei?

Jeg vil vel si at det er viktigere å ha en stabil økonomi enn å ha buffer. Vi hadde ikke det og har kjøpt det vi trenger underveis, men nå hadde vi riktignok seng og vippestol fra før av da.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

TS her.

Det høres lurt ut, har også mange venner med barn som har tilbudt oss å arve ting hvis vi skulle bli gravide. Er bare litt nervøs for det med at det blir sagt at det er så dyrt å ha barn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

TS her.

Det høres lurt ut, har også mange venner med barn som har tilbudt oss å arve ting hvis vi skulle bli gravide. Er bare litt nervøs for det med at det blir sagt at det er så dyrt å ha barn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man trenger ikk ha noen buffer, når man får barn. Man nedprioriterer bare mange ting som nye møbler, opppussing , festing etc. og det føles ikke som noe offer. Det er ikke noe problem å ha råd til et barn så lenge begge er i jobb og man ikke er fullstendig nedsyltet i gjeld. Man må også tenke fornuftig og evt ta imot brukte klær og utstyr fra slekt og venner. Finn.no er også et kjempefint sted for å finne billig brukt utstyr. Skal man ha det nyeste og dyreste ti barnet blir det grisedyrt. Produsentene vet å spille på foreldres samvittighet, det er mye som er usannsynlig dyrt av babyutstyr.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, vi er begge i full jobb. Og har kun studielån.

Så da trenger vi kanskje ikke 50tusen på en "babykonto", egentlig... Det blir vel til at hvis vi har det, så kommer jeg til å kjøpe de dyre tingene og mye dilldall. Vet jo at foreldre er lettlurte ift. dyre barneseter, vogner mv. Men lånt eller brukt er like bra (ikke bilseter, kanskje.)

TS

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Vi kjøpte brukt dypvogn, reiseseng, tralle mm. I tillegg fikk jeg mye babytøy som kun var brukt engang, og arvet gladelig brukt guttetøy fra en eldre fetter. Fant også mye billig utstyr som potte ol. på ikea. Var også flnk til å finne klær på salg på f.eks H&M både på nettet og i butikk. Sjelden jeg kjøper klær til fullpris. Det er vanskeligere nå, han er 12 og begynner å bli skikkelig kresen på klær. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det koster "ingenting" å få barn, sammenlignet med hva det koster å ha tre tenåringer i hus. De koster, de :gjeiper:

Sett i gang og lag baby, hvis det er det dere ønsker :-)

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig, dyrere å ha eldre barn :)

Så da var det kanskje dem man burde ha spart opp til før man begynte å produsere???

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når man har eldre barn er man som regel mer etablert og har bedre økonomi og ikke minst bedre økonomisk sans. Man setter som regel barna i første rekke, kjøper klær til dem før man kjøper til seg selv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er forsåvidt enig i at man ikke nødvendigvis trenger en egen buffer til barn. Men man bør uansett ha en buffer med minst to månedslønner til uforutsette ting. Har man ikke det, er det tegn på ansvarsløshet og dårlig økonomi, og da mener jeg at man ikke bør få barn med det første.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er forsåvidt enig i at man ikke nødvendigvis trenger en egen buffer til barn. Men man bør uansett ha en buffer med minst to månedslønner til uforutsette ting. Har man ikke det, er det tegn på ansvarsløshet og dårlig økonomi, og da mener jeg at man ikke bør få barn med det første.

Vi har ca 60tusen (netto) liggende til uforutsette ting, hvis vi skal i begravelse i utlandet, nye hvitevarer og liknende.

Har bare hørt at noen sier man skal ha 50tusen idet man får barn pga store investeringer i starten.

TS

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Store investeringer i starten??

Lurer på hvor den tanken kom fra, babyer er jo så godt som gratis :ler:

Veldig enig med denne:

Det koster "ingenting" å få barn, sammenlignet med hva det koster å ha tre tenåringer i hus. De koster, de :gjeiper:

Man må jo ha vogn, seng osv til en baby, men en buffer på 50000 for å få barn høres helt sprøtt ut. Det holder lenge hvis man har en normalt sunn økonomi! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Egen buffer til barn er som regel ikke nødvendig. Men jeg mener at en gjerne kan ha 50 000 i buffer uansett. For å si det sånn av egen erfaring: vann lekasjer er DYRE.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alle har ikke mulighet til å bygge seg opp noen stor buffer (som oss), men det betyr ikke at man ikke har råd til å få barn. Alt blir hva man gjør det til, og det går fint an å leve nøkternt med barn. Men at barn er dyrt uansett, det er jeg enig i.

Vi hadde ingen buffer da vi fikk barn, det holdt lenge med permisjonspenger.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Vi har ca 60tusen (netto) liggende til uforutsette ting, hvis vi skal i begravelse i utlandet, nye hvitevarer og liknende.

Har bare hørt at noen sier man skal ha 50tusen idet man får barn pga store investeringer i starten.

TS

Det er jo dårlige investeringer man gjør ettersom alt man kjøper bare brukes i få måneder/år, det er derfor vi kjøpte brukt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville sagt at 10.000 kr holder i massevis til de første innkjøpene hvis man er litt nøkterne og er villig til å handle brukt og arve etter venner etc.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For meg så virker det som om de fleste skal ha det dyreste og beste, skjønner ikke at noen gidder å betale 9000 for en kombivogn når den bare brukes i maks 2 år. Finner du en som kanskje er brukt av en unge får du den kanskje for halvparten.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi venter en liten en nå og har vel brukt rundt 12000 på div. utstyr. Da har vi hverken sløst eller vært veldig sparsommelige. Noe kan vi ikke bruke før om en stund, så vi kunne sikkert ventet, men passer på når det er kampanjer. Noe er brukt, noe lånt og mye er nytt Fem år siden vi fikk forrige, så mye utstyr er solgt, ble ødelagt, eller vi velger å kjøpe nytt fordi økonomien denne gang er bedre og vi kan koste på oss litt "luksus".

Vi kjøpte pakke med Brio vogn (dyp+sportsdel)og bilsete m/isofixbase fra sverige for 5600 NOK, synes det var en grei deal, mange bestiller også fra Tyskland. I tillegg kan vi selge det meste etterpå da vi ikke skal ha fler.

IKEA er geniale på mye, du får seng, stol, leker etc. som er fine til en rimelig penge.

Klær er etterhvert den største utgiftsposten, så vær lure å kjøpe på salg (man må gamble litt på strl., men det går som regel bra). Kjole en sommer blir perfekt tunika over tights den neste, skal kjøpe noe de kaller "bodyforlenger, da kan de brukes noen mnd ekstra (man knepper det på i skrittet, som regel der det blir for smått).

Det er masse å spare, og hvor fint og fancy trenger det være når det skal brukes bare noen mnd? Viktigste er at det er behagelig å ta og ha på og at f.eks sko og dresser er av en kvalitet som tåler bruk (det betyr ikke at man må kjøpe de dyreste merkene, men sjekk testene til f.eks Foreldre og barn). Spar pengene til barnet blir så stort at de har en mening om hva de skal ha på seg (og det skjer tidlig), da kan det være greit å ta dem med på handleturen. Jeg har nok av klær i skapet som vesla nekter plent å bruke (akkurat nå skal det være skjørt, ikke kjole, og kjole over bukse er hvertfall teit, det må være t-skjorte, hun er fem...).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...