AnonymBruker Skrevet 23. august 2011 #1 Skrevet 23. august 2011 Jeg går rundt med en liten drøm om å bli skredder/sydame. Men jeg aner ikke hvordan man kan utdanne seg til å bli dette, eller gå i lære kanskje? Jeg fant noe informasjon om fagbrev i søm, men det ser ut som det ikke heter det lengre. Finnes det noe oppdatert navn på dette? Jeg er forsåvidt 28 år, og har videregående med fordypning i realfag fra før, så vil helst ikke gå hele videregående om igjen om det finnes flere muligheter (tenkte kanskje om det er noe på lik linje med design og tegning form farge for sying..). Håper noen vet
AnonymBruker Skrevet 23. august 2011 #2 Skrevet 23. august 2011 Ser at man kan gå 1. Design og Håndverk 2. Design og Tekstil 3-4. Lærling f.eks Bunadtilvirkefaget Herreskredder Kjole- og draktsyerfaget For å få denne utdannelsen. Noen som vet hvordan det er å ta de 2 første årene som privatist? Får man følge undervisningen på en skole om man spør? Det er jo bare praktiske fag nesten så må vel være vanskelig å øve på hjemme?
Gjest Coarvi Skrevet 23. august 2011 #3 Skrevet 23. august 2011 For det første, kan du sy fra før av? I så fall ville jeg hørt med forskjellige systuer om de trenger ansatte, og om det er mulighet for å ta fagbrev etterhvert (uten å gå om videregående skole). Du kan også melde din interesse til teatere - her er det VANSKELIG å få lærlingplass (og vgs øker ikke nødvendigvis sjansen), men noen små teatere trenger gjerne folk som kan sy. Jeg ville også ringt opplæringskontoret (eller noe i den duren, de som har ansvar for lærlinger og utdanning) i ditt fylke og hørt.
AnonymBruker Skrevet 23. august 2011 #4 Skrevet 23. august 2011 Dersom jeg finner en lærlingplass selv kan jeg da ta fagbrev UTEN fagene som er på vgs? Trodde nemlig jeg måtte ha disse fagene uansett, og at det var som et krav til å få begynne som lærling. Fortell meg gjerne hvordan det fungerer, er jo 10 år siden jeg gikk ut fra videregående så vet ikke helt hvordan ting er etter nye regler og slikt Kan å sy litt, men ikke så mye at jeg tørr å bli ansatt Derfor jeg gjerne vil lære mer, gjøre mer variert og være lærling så jeg kan lære rett og slett, for å så kunne ha en slik jobb i framtiden. Teater har jeg hørt er nesten umulig fordi det er så populært, men bunad/herreskredder/kjoler etc + interiør er det jeg er mest interressert i. Kjenner en dame som syr bunader som levebrød, hva må til for at jeg skulle kunne gå i lære der da? Eller er det noen spesielle regler for å få lov til å lære bort til lærlinger? Ble litt rotete skrevet men håper du skjønner hva jeg mener.
AnonymBruker Skrevet 24. august 2011 #5 Skrevet 24. august 2011 Har du sett på denne: Søm & design - fagutdanning , over ett skoleår Oslo.
AnonymBruker Skrevet 24. august 2011 #6 Skrevet 24. august 2011 Videregående opplæring: Utdanningsløpet i videregående opplæring er fireårig, hvorav to år består av opplæring i bedrift: Videregående trinn 1 (Vg1): design og håndverk Videregående trinn 2 (Vg2): design og tekstil Toårig opplæring i bedrift: kjole- og draktsyerfaget Fullført og bestått opplæring fører fram til svennebrev. Høyere utdanning: Du kan også ta høyere utdanning innen design, håndverk, kunst, tekstil eller andre relaterte fagfelt. Det finnes utdanninger innen klesdesign og liknende på både bachelor- og masternivå. Oversikt over utdanningssteder Opptakskrav Opptak til videregående opplæring krever fullført grunnskole. Opptakskravene til høyere utdanning kan variere, men det kreves minimum generell studiebeskrivelse. En del utdanningsinstitusjoner kan også ha opptaksprøver og liknende. Etter- og videreutdanning Etter bestått svenneprøve, og oppfylte krav til arbeidspraksis, kan du ta mesterbrev for å få tittelen kjole- og draktsyermester. Mesterbrevopplæringen består av kurs med avsluttende eksamen i fagene ledelse, økonomi, markedsføring og yrkesteori. Se mesterbrev.no Hentet fra: http://utdanning.no/yrker/beskrivelse/kjole_og_draktsyer Ei venninne av meg har bachelor i tekstil, men det blir litt mer kunstpreget. Så hvis du vil være syerske, så er det nok best å ta en praktisk utdanning som fører til et fagbrev. Så kan du ta kurs i bunadsøm etter hvert eller få opplæring hos Husfliden eller lignende.
AnonymBruker Skrevet 25. august 2011 #7 Skrevet 25. august 2011 Har du sett på denne: Søm & design - fagutdanning , over ett skoleår Oslo. Men da må man betale 30.000 per semester, og så far man ikke svennebrev en gang Så vil helst gjøre det på en ordentlig måte. Jeg har allerede fullført allmenfaglig videregående, så jeg har ikke mulighet til å starte det på nytt heller (har brukt opp retten til videregående da tror jeg?) og de har ikke de linjene på voksenopplæring (kun allmene fag tror jeg?) Ja det er absolutt praktiske fag jeg må ha, men jeg skjønner ikke hvordan jeg kan ta disse som privatist (som f.eks norsk og naturfag) uten å måtte kjøpe alle maskinene og utstyret etc.. Vet ikke om det er mulig en gang Alt jeg har funnet fra universitet/høyskole er ikke rettet mot å sy, men mer å designe som du sier så det er egentlig ikke noe jeg har lyst til. Æsj dette hadde vært så mye greiere om jeg ikke hadde gått videregående fra før
Gjest Coarvi Skrevet 25. august 2011 #8 Skrevet 25. august 2011 Som sagt, ring opplæringskontoret eller hva det enn er som er aktuelt, i ditt fylke! Sjekk ut nettsiden til fylket og hva de sier om lærlinger, og ring! Jeg vet jo om flere som har fagbrev i et eller annet, selv om de gikk allmenn. Det har gått ut på at jobben deres etterhvert har tilbudt muligheten for å ta fagbrev. Det er en del år siden, så jeg vet ikke hvordan det fungerer nå, men tidligere har det hvertfall vært mulig å få tatt fagbrev uten at man har gått den aktuelle linja på vgs (innen noen fag).
AnonymBruker Skrevet 25. august 2011 #9 Skrevet 25. august 2011 Meg som har ei venninne med bachelor i tekstil. Det er en litt nyere ordning som gjør at du kan være kun lærling tror jeg. At du ikke trenger å finne tilbake til skolebenken, men ha all tiden i lære. En venn av meg som tok tømrer i voksen alder gjorde dette. Og du har jo alle fag siden du har tatt vgs? Hvis du står på litt for å finne lærlingplass selv, så skal du nok få til et fagbrev i løpet av 4 år. Men du må nesten sette det å ha luselønn i 4 år opp mot å betale 60.000 for den andre skolen. Jeg ville forhørt meg litt rundt i første omgang mtp hva slags utdanning de trenger på for eksempel Husfliden og lignende plasser. Det er jo fint og flott med fagbrev, men hvis du får jobb med den fagskolen også, så er det jo egentlig unødvendig å bruke tre år mer. Etter å ha sondert terrenget og funnet litt info om hva slags utdanning som er ønskelig på husflid og andre plasser som driver med søm, så ville jeg gjort som Coarvi og ringt opplæringskontoret. Om det er den fagskolen du ender opp med og ikke fagbrev, så kan det jo hende at du får litt støtte fra NAV eller stipender (se legathåndboken) for å utdanne deg A la dette: Ingeborg Thunes Legat Søker må være fra Vang og ta utdanning innen søm eller veving. Det kan også deles ut til jordbrukere som trenger hjelp til kjøp av utstyr til gården. Samlet legatbeløp: Rentene av legatsummen på kr 100.000. Lykke til!
AnonymBruker Skrevet 26. august 2011 #10 Skrevet 26. august 2011 Tusen takk for mange svar ! Så dersom jeg finner en lærlinge plass trenger jeg ikke ha noe som helst dokumentert kunnskap om søm på forhånd? Hvordan søker man om lærlingeplass? Stikke innom med en jobbsøknad da og ta med syarbeid jeg har gjort før? Vet det er noen skreddere her i byen. Luselønn er helt greit i 4 år, da dette er noe jeg har kjempelyst til Det største problemet med den andre skolen er at den er over 7 timer unna med bil, og jeg vil helst ikke flytte fra mann, hus og barn Har tatt kontakt med videregående skolen her i byen som har de VG linjene jeg trodde jeg måtte ta, men de skulle komme tilbake til meg da det var mye å gjøre for tiden.
AnonymBruker Skrevet 26. august 2011 #11 Skrevet 26. august 2011 De fylkeskommunale fagopplæringskontorene hjelper alle bedrifter og lærlinger, uavhengig av bransje. Fylkeskommunen har det overordna ansvaret for all videregående opplæring - også opplæring i bedrift. Altså, ta kontakt med opplæringskontoret
AnonymBruker Skrevet 13. juni 2017 #12 Skrevet 13. juni 2017 Hei, ser at det er en stund siden denne "debatten" var aktiv. Men jeg er i samme problemstilling selv. Jeg har nettopp fullført videregående (naturbruk), og innser nå at jeg har lyst til å studere bunadsøm. Men vil helst ikke gå opp igjen videregående. Hva ble løsningen til deg som slet med det samme? Anonymkode: ec270...dde
AnonymBruker Skrevet 13. juni 2017 #13 Skrevet 13. juni 2017 2 timer siden, AnonymBruker skrev: Hei, ser at det er en stund siden denne "debatten" var aktiv. Men jeg er i samme problemstilling selv. Jeg har nettopp fullført videregående (naturbruk), og innser nå at jeg har lyst til å studere bunadsøm. Men vil helst ikke gå opp igjen videregående. Hva ble løsningen til deg som slet med det samme? Anonymkode: ec270...dde Du kan studere søm/tekstil på høgskole. Sjekk høgskolen i sørøstnorge. Jeg gikk ett år tekstil der:) Går an å sette sammen en egen bachelor. Fks gå to år på tekstil og ett på folkekunst, eller noe. Bare tenker høyt her, aner ikke hvordan ting foregår når man setter sammen sin egen bachelor, men vet om folk som har gjort det Anonymkode: aea24...3ea
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå