Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Skal leie ut en leilighet for 8000 kr, strøm tillegg.

Utgifter jeg har på denne er 8000 kr så "det går opp i opp" MEN jeg må jo skatte for det eller? er jo ingen gevinst her så taper jeg penger på å leie ut?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hvis leiligheten er en del av din bolig (enebolig) og er mindre enn halvparten av hele boligen tilsammen, må du ikke skatte. Om dette er en leilighet du har et annet sted, må du skatte 28 %.

Skrevet

Hvis leiligheten er en del av din bolig (enebolig) og er mindre enn halvparten av hele boligen tilsammen, må du ikke skatte. Om dette er en leilighet du har et annet sted, må du skatte 28 %.

Så det vil si at jeg "betaler" for å leie ut.

Skrevet (endret)

Dersom du leier ut ei leilighet i et hus du selv bor i, og den andelen du selv bor i er større enn utleiedelen så betaler du ingenting i skatt. Men dersom leiligheten du selv bor i er mindre, evt. du kun har den leiligheten som du skal leie ut, må du betale 28 % skatt.

[Edit: Skriveleif!]

Endret av Sweetpea25
Skrevet

Så det vil si at jeg "betaler" for å leie ut.

Hvis utgifter og inntekter er justert slik at de akkurat går i null, så "betaler" du for å leie ut, ja.

Skrevet

Ok, men hvordan gir jeg beskjed til ligningsmyndighetene om at jeg skal leie ut? er det bare å registrere en ny bostedsadresse?

takk for at dere svarer forresten, pent gjort:)

Gjest Spinell
Skrevet

Du må levere skjemaet som er nevnt i denne lenken sammen med selvangivelsen. Der vil det framgå hvor store leieinntekter du har. Husk at en del driftsutgifter på boligen kan trekkes fra før skatten beregnes.

Hvordan beregner du forresten dine totale utgifter på boligen? Er det lån + renter som utgjør disse 8000? (Det du nedbetaler av lånet kan nesten ikke regnes inn, da lån må regnes som sparing til deg selv... Og hvis renter + driftsutgifter utgjør mer enn 8000 per måned krever du for lite i leie!)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...