Gå til innhold

Fars rettigheter

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei.

jeg skriver på vegne av min kjæreste, han har en gutt på 6 år som hittil har hatt samvær med far en overnatting i uken og annen hver uke torsdag til mandag, noe som hittil har fungert bra for alle parter.

Men nå har mor startet i ny jobb, fått seg ny kjæreste som har tre barn fra før av og ønsker at far skal endre samvær så hennes behov blir tilfredstilt, noe som igjen fungerer svært dårlig for oss, pga fars jobb og min mangel på bil sertfikatet. Ho bruker guttungen for alt det er verdt, om hvor mye samvær med far og mor er viktig,0sv. selvom denne damen ønsketfor under 6 månder siden ønsket å ta gutten ut av skolen for å flytte til sør-amerika over lengre tid.

hva er fars rttighter her egentlig? kan hun bare kreve og endre på dette etter hva hennes turnus er eller kan far få beholde samværet slik det er nå?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Far trenger selvsagt ikke å endre avtalen bare fordi mor vil.

Som med andre avtaler må jo begge parter være enige før det skal gjøres en endring. Samtidig skader det jo ikke å være fleksibel, dersom det er mulig.

Det han burde gjøre, hvis mor og far ikke greier å snakke ordentlig sammen, er å innkalle til møte på familievernkontoret. Formålet må da være at de blir enige om en avtale - enten den de har i dag, eller en eller annen form for endring.

Dette er den ryddigste formen å gjøre det på,for barnets skyld er det et poeng at foreldrene ikke er/blir bidtre fiender.

Skrevet

Hei.

jeg skriver på vegne av min kjæreste, han har en gutt på 6 år som hittil har hatt samvær med far en overnatting i uken og annen hver uke torsdag til mandag, noe som hittil har fungert bra for alle parter.

Men nå har mor startet i ny jobb, fått seg ny kjæreste som har tre barn fra før av og ønsker at far skal endre samvær så hennes behov blir tilfredstilt, noe som igjen fungerer svært dårlig for oss, pga fars jobb og min mangel på bil sertfikatet. Ho bruker guttungen for alt det er verdt, om hvor mye samvær med far og mor er viktig,0sv. selvom denne damen ønsketfor under 6 månder siden ønsket å ta gutten ut av skolen for å flytte til sør-amerika over lengre tid.

hva er fars rttighter her egentlig? kan hun bare kreve og endre på dette etter hva hennes turnus er eller kan far få beholde samværet slik det er nå?

Hei og velkommen til fars verden. Her er andre tråder som er inne på det samme.

Mange fedre sliter med dette som du tar opp.

Har mor bosted kan hun i praksis gjøre som hun vil, bare ikke flytte til utlandet om far stopper det. Hun kan flytte ovs.far kan få utsettelse ved å begjære rettsak (forføyninig).

Når det gjelder ending av samvær skal forledre være enige. Er det endring innenfor avtaleperioden som vil endres har far en god sak.

Mener ovenfor rettssystemet da det nå var 6 mnd. siden det ble tegnet ny avtale.

Foreldre må uansett innom familevernkontoret og få en meklngsattest selv om foreldre ikke blir enige. Dette trenger den som skal i retten. Grunnen til jeg sier dette med retten er det kan være forebyggende opp mot krangel. Like godt å kjøre rett på sak om foreldre ikke blir enige.Mange foreldre krangler i åresvis i stedet for få en rettsavgjørelse som bare kan endres om begge foreldre blir enige. Da er det eb avtale som er straffbar bryte.

Tenkt som her i det som skrives i tråden og mor har barnet det hun vil skjer det ikke noe. Far kan ikke hente barnet, politiet henter ikke barnet. Mor kan bare ha barnet. Når far har barnet kan ha ha det så lenge han vil uten noe skjer.

Den som er bosted forelder kan melde samvær til NAV og den andre (far) må bevise sitt samvær. Det kan han ikke dersom han ikke har avtale. Da er det i praksis mors ord som gjelder.

Ønsker noen avtale, endre avtale uten den andre forelder vil møtes de i rettsalen (sivilrett).

Ingen har gjort noe staffbart med å bryte en vanlig samværsavtale ikke er straffbar å bryte. (rammes ikke av straffeloven)

Det som våre polikitker kaller mekling og frivillig avtale kan det stilles store spørsmål ved. Mange samværsforeldre blir presset i en avtale da de tror de må signere avtalen. Ingen må signere noe de innerst inne vil. Menn skjerp dere og få fram deres ønsker.

Det er flere som opplever familevernkontoret jobber for mor og mannen føler seg tilsidesatt om han vil noe spesielt.

Flere menn signerer avtalen for å få fred rundt samværet og det blir ette mors vilje.(Menn er dumme slik).

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...