Gå til innhold

Spisetid på ungdomsskole

Anbefalte innlegg

Skrevet

På ungdomsskolen her har de kun 5 min til å få i seg maten før de må gå ut...er dette lov?! Dette er fordi læreren også skal spise, og elevene får ikke være alene på klasserommet.

Videoannonse
Annonse
Gjest Corto Maltese
Skrevet (endret)

virker lite når jeg gikk på ungdommskolen for 10-12 år siden så var det spising i 10-15 min

men nå skal det sies at det skal ikke være noe problem for et menenske og spise på 5 minutt.

Endret av Corto Maltese
Skrevet

er det ikke sånn at de får en mellomtime på 45 min, det får jafall dattera mi

Skrevet

Vi hadde vel bare fem minutter eller noe, og så måtte vi heller ta med maten ut om vi ikke var ferdige.

Skrevet

Høres jo helt tåpelig ut...tror ikke lærerne hadde likt å sluke maten på 5 minutter!

• Liker 1
Skrevet

Vi hadde vel en 25 minutter da jeg gikk på skole.. Nå vet jeg de har 30 min på samme skolen..

Gjest Sunniva
Skrevet

Vi spise i lang-friminuttet. Som var 35 min. Noen gafla i seg maten med engang og sprang ut i skolegården,mens andre koste seg lengre inne med maten. Læreren var der kun når melken ble delt ut.

Skrevet

5 minutter er ikke mye, da rekker man bare gafle innpå en brødskive da.

Hva med mat ro? Og muligheten til å slappe av og få kose seg med maten?

Jeg syns det er lite, og jeg hadde tatt det opp med skolen.

Skrevet

Vi hadde langfri fra 11:05-11:35 gjennom hele barne- og ungdomsskolen. Vi måtte aldri ut i langfri, og på ungdomsskolen måtte vi heller ikke ut i de vanlige friminuttene.

Skrevet

Vi hadde 30minutters pause på ungdomskolen. 5min er lattelig lite, spessielt hvis dette også gjelder vinter. Om sommeren kan man ihvertfall sitte ute i sola og spise.

Skrevet

5 minutter til spising/utdeling av melk og frukt i klasserommet ja, etterfulgt av et langt friminutt går jeg ut i fra. Dette er helt vanlig på ungdomskolen. Det er absolutt ingen ting i veien for at elevene kan ta med seg matpakken og drikken og bruke så lang tid de bare vil på å spise denne i friminuttet.

• Liker 3
Skrevet

Det der synes jeg burde tas opp med ledelsen. Det er ikke sunt å sluke maten, og det å ikke få en anstendig matpause vil være medvirkende til at flere velger å droppe skolemat.

• Liker 1
Skrevet

Vi hadde langefri fra 11:25 til 12. Vi begynte å spise kl 11:25, fikk ikke gå ut før 11:30, og så var vi nødt til å gå ut kl 11:45. Altså fikk vi 20 minutter på å spise på hvis vi ville. 5 minutter er alt for lite!

Skrevet

Har en som begynte på ungdomsskolen nå må mandag. Han hadde ikke spist nista si, da jeg spurte hvorfor sa han at de ikke fikk tid til å spise før de måtte gå ut, og han syns ikke det var noe moro å sitte i gangen å spise. Han er 13 år, og trenger virkelig den maten. Så det ble til at han ikke spiste den første dagen.

Veldig veldig synd, vet mange går i butikken og kjøper skoleboller/pølser og cola i det store friminuttet, men jeg har ikke lyst han skal gjøre det.

Kjente jeg ble litt irritert ja.

Skrevet

Har de ikke storefri? Det skal vel være matpause det. 30 minutter til å spise og leke/henge (alt etter alder ;) ).

• Liker 2
Skrevet

Datteren min hadde også bare 5-10 min på å få i seg matpakka og dette var på barneskolen for å trene til ungdomsskolen og med asberger så vil dette si at det kanskje var tatt en tygg av en brødskive. Det tar da minst fem minutter bare på å finne maten og så enda fem minutter på å huske å spise. Å ta med seg maten ut husket hun ihvertfall ikke...

På jobben har vi MINST en halv time lunsj, ikke rart barn får tidlige stresssymptomer og dårlige matvaner....

• Liker 1
Skrevet

Det der er ikkje akseptabelt, og eg hadde ikkje godteke det.

Har dei ikkje eiget eteområde som kantine eller liknande må dei få vere i klasserommet i ein halvtime for å kunne få ete skikkeleg. Så får anten skulen stole på at dei ikkje raserer klasserommet i matfri eller dei får beordre lærarane sine til å ete saman med elevane.

Skrevet

Fann for øvrig det her:

Skolemåltidet

I Forskrift om miljørettet helsevern i barnehager og skoler m.v. omtales retningslinjer for skolemåltidet i §11: Statens ernæringsråds retningslinjer for matservering og måltider i skole og barnehage bør legges til grunn ved matservering slik at den ernæringsmessige verdi av måltidet sikres . I tillegg har Statens råd for ernæring og fysisk aktivitet (SEF) hatt følgende målsetninger for arbeidet med organiseringen av skolemåltidet fram mot 2000:

Å sikre alle de yngste elevene (1.-4. klassetrinn) voksentilsyn under matpausen

Å sikre at alle elever i norsk grunnskole har minst 20 minutters matpause

Å stimulere til at det opprettes et daglig mattilbud i minst halvparten av norske ungdomsskoler

http://www.helsedirektoratet.no/publikasjoner/rapporter/skolem_ltidet_og_fysisk_aktivitet_i_grunnskolen_24133

• Liker 3
Skrevet

Nå vet jeg ikke hva som har blitt formidlet til elevene, men jeg vet at mange ungdomsskoler praktiserer at elevene får være i klasserommet i fem minutter etter at timen har sluttet. Da får de finne frem maten, vaske hender og evt begynne å spise. Deretter må de ta med maten ut av klasserommet og inn i kantinen, ut i gangen, skolegården eller hvor de ønsker å spise den aktuelle dagen. Friminuttet er 30-40 minutter langt, og jeg antar at de rekker å få i seg maten på den tiden? (Til sammenlikning har jeg ca 8 minutter å spise på de 3 dagene i uken jeg har inspeksjon. Men ja, jeg er voksen og "får betalt for det".)

Skrevet

Vi hadde storefri som var ca 30min,men det var ca 15min med faktisk spising og så ut liksom.. fem min er alt for lite.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...