humlen3 Skrevet 23. august 2011 #1 Skrevet 23. august 2011 Hei Jeg har planer om å begynne å studere på NTNU neste høst, og vet at det kan være vanskelig å skaffe seg et godt sted å bo - og derfor prøver jeg å gjøre meg kjent med dette markedet litt tidlig! Regner med det blir i Realfagbygget. Forslag og tips? Jeg ønsker; leie, eget kjøkken og bad, gjerne innlagt trådløst og kabel og hvitevarer, et rolig strøk og sentralt i forhold til buss/gå. Og en god pris hadde vært fint
She_Leiva Skrevet 23. august 2011 #2 Skrevet 23. august 2011 Det er latterlig vanskelig og finne noe i Trondheim nettopp fordi det er så utrolig mange studenter som tenker slik som du gjør. Vil anbefale deg og gardere deg med kjente i Trondheim som kan dra på visning for deg og legge inn ett godt ord. Du må sikkert finne deg i at ikke alt blir som du vil ha det den første tiden, men etterhvert ordner det seg for alle. Lykke til.
humlen3 Skrevet 23. august 2011 Forfatter #3 Skrevet 23. august 2011 (endret) Er ikke så god på økonomiting... Vil det være billigere på sikt å kjøpe en todelt leilighet og leie ut underetasjen? Da må jeg vel ta opp lån; lar det seg gjøre som student uten inntekt? Og vil dette eventuelle lånet være et "gunstigere" studentlån, som jeg ikke betaler tilbake før etter jeg er ferdig å studere? Endret 23. august 2011 av humlen3
AnonymBruker Skrevet 23. august 2011 #4 Skrevet 23. august 2011 Hvis du skal ha boliglån, må du ha betalingsevne. Har du det som student, får du lån, men de fleste som lever på studielån alene har ikke det. Det finnes ikke noe "studentlån" til bolig, det er et vanlig banklån og du må minst betale renter mens du studerer. En så stor leilighet som du tydeligvis tenker på vil du neppe få lån til. Sånn bolig som du ser etter finnes det mange av, men de kommer aldri ut på det åpne leiemarkedet fordi de omsettes blant bekjente. Gjør som alle andre gjør: Flytt til byen og ta boligen du får (sett deg for eksempel opp på liste hos Samskipnaden tidlig), og sørg for å få et stort nettverk. Det gjør du for eksempel ved å delta i organisert studentidrett eller ved å arbeide som frivillig i studentmiljøet. Du kommer aldri til å ha problemer med å finne et bra sted å bo etter det hvis du bare kjenner folk.
humlen3 Skrevet 23. august 2011 Forfatter #5 Skrevet 23. august 2011 Hvor tidlig kan jeg sette meg opp på liste hos Samskipnaden?
AnonymBruker Skrevet 23. august 2011 #6 Skrevet 23. august 2011 Hvor tidlig kan jeg sette meg opp på liste hos Samskipnaden? Det finner du ut ved å se på Samskipnadens nettsider Reglene endres over tid, så det er tryggest å gå til kilden.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå