Gå til innhold

chinchilla

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg vurderer chinchilla siden vi ikke får ha hund. Det er kun for selskap og kos. Jeg syns også det er litt moro med stell og ordnings med bur og slikt. Jeg har 2 små barn fra før, men regner ikke med de syns det er så stas. Dette blir mest for min egen del og kanskje mannens.

Hva er din erfaring med en chinchilla?

Jeg har lest fakta om den, så det trengs ikke å gjenta seg :sjenert:

Skrevet (endret)

Jeg har tre chinchillaer.

Chinchilla er ikke noe kosedyr for å si det slik. De vil kanskje ha kos i noen sekunder så løper de igjen.

Husk at en chinchilla er dyr som ikke barn bør drive med. Noe spessielt med chinchilla du lurer på egentlig(vannskelig å bare fortelle. Hehe)

:)

Endret av mirandaa
Skrevet

Som sakt, det er nok kun for min egen del :gjeiper:

Sønnen min er forsiktig med dyr, men samtidig er han ikke så opptatt av de. Hu minste er mer nyskjerrig. Men så lenge de er i bur er det greit. Om kvelden da de har lagt seg, så kan jeg ta de ut, eller når de er i bhg :sjenert:

Uansett, jeg fikk med meg at chinchilla maten fra dyrebutikken var dårlig, hvor skal man da få tak i maten da?

Greit nok at de ikke vil kose så mye, men bare man får kost bittelitt, hehe.

Noen påstår at de stinker og andre ikke. hva er sant? hehe.

Hva er best av hann og hunn? Kan jeg først ha 1 med en gang og så skaffe neste ca 6mnd etter?

Det lønner seg vel å kjøpe fra oppdretter regner jeg med?

Skrevet

Som sakt, det er nok kun for min egen del :gjeiper:

Sønnen min er forsiktig med dyr, men samtidig er han ikke så opptatt av de. Hu minste er mer nyskjerrig. Men så lenge de er i bur er det greit. Om kvelden da de har lagt seg, så kan jeg ta de ut, eller når de er i bhg :sjenert:

Uansett, jeg fikk med meg at chinchilla maten fra dyrebutikken var dårlig, hvor skal man da få tak i maten da?

Greit nok at de ikke vil kose så mye, men bare man får kost bittelitt, hehe.

Noen påstår at de stinker og andre ikke. hva er sant? hehe.

Hva er best av hann og hunn? Kan jeg først ha 1 med en gang og så skaffe neste ca 6mnd etter?

Det lønner seg vel å kjøpe fra oppdretter regner jeg med?

Vet ikke hvor du bor, men jeg bestiller maten min fra zooper.no

Stinker? Eneste som stinker er hvis du bruker sagflis og de tisser mye. Chinchillaene mine har aldri lukta noen verdens ting. Hehe.

Det å sette sammen to chinchillaer kan være litt vannskelig. Sliter med det samme selv akuratt. Har to brødre som er vant med hverandre, men prøver å få de å bli vant med en tredjemann og de er litt kranglette enda. Min anbefalling er å kjøpe to søsken(av samme kjønn)

Ja kjøp fra oppdretter.

Skrevet

Jeg bruker forresten chinchilla mat som heter Oxbow chinchillafôr også bruker jeg Witte Molen som chinchilla sand. Det er det som har best rykte på seg i chinchilla miljøet ihvertfall.

Skrevet

Takk for tips :jepp:

Men er begge kjønnene like rolige på en måte?

Skrevet

Takk for tips :jepp:

Men er begge kjønnene like rolige på en måte?

Nå har jeg bare gutter. Så det vet jeg ikke så mye om. Gutta mine er ihvertfall livelige(brødrene er 1.5år og den lille er 11mnd)

Skrevet

Jeg har ikke så veldig mye erfaring med chinchilla, har hatt en jentechinchilla her i 2 uker og 1 uke (passet henne for en som var på ferie).

Det jeg opplevde var at chinchillaer burde hatt et eget rom fremfor et bur, i buret satt hun veldig mye stille, hoppet litt rundt av og til, spiste, drakk og sov.

Når hun var utenfor buret hoppet hun rundt som en sprettball, løp opp vegger for å komme seg opp på bord, skviste seg inn de utroligste plasser, hoppet opp på skuldrene mine og hode mitt flere ganger og så ut til å storkose seg. :rodmer: Hun kom løpende når jeg ristet på en eske med rosiner og satt stille til hun hadde spist rosinen og så hoppet hun videre :fnise: Litt for hypert dyr til at jeg hadde orket å ha det i mange år, men veldig koselig over kortere tid. Hun ville vertfall ikke kose mer enn noen sekunder om gangen.

Men som sagt så jeg jeg ikke så mye erfaring, mulig jeg har passet en merkelig chinchilla, eller at det hadde noe med at hun var alene. ;)

Skrevet

Jeg har ikke så veldig mye erfaring med chinchilla, har hatt en jentechinchilla her i 2 uker og 1 uke (passet henne for en som var på ferie).

Det jeg opplevde var at chinchillaer burde hatt et eget rom fremfor et bur, i buret satt hun veldig mye stille, hoppet litt rundt av og til, spiste, drakk og sov.

Når hun var utenfor buret hoppet hun rundt som en sprettball, løp opp vegger for å komme seg opp på bord, skviste seg inn de utroligste plasser, hoppet opp på skuldrene mine og hode mitt flere ganger og så ut til å storkose seg. :rodmer: Hun kom løpende når jeg ristet på en eske med rosiner og satt stille til hun hadde spist rosinen og så hoppet hun videre :fnise: Litt for hypert dyr til at jeg hadde orket å ha det i mange år, men veldig koselig over kortere tid. Hun ville vertfall ikke kose mer enn noen sekunder om gangen.

Men som sagt så jeg jeg ikke så mye erfaring, mulig jeg har passet en merkelig chinchilla, eller at det hadde noe med at hun var alene. ;)

Chincillaer bør bo i store bur og skal luftes utenfor buret dagelig. Tror ikke helt jeg vil tørre å tenke på hvordan rommet ville sett ut, om chinchillaene mine bodde på ett helt rom. Hehe

Skrevet

Hehe, så søtt =D De gnager jo, så eget rom ville jeg vært skeptisk til =P

Skrevet

Vet om chinchillaer som har hatt eget rom, de sikret listene med noe metallgreier og det var alt. :) Det var ikke et rom som stue eller soverom da, men et rom med bare chinchillagreier.

Stort bur kan nok også funke, men veeeldig stort isåfall.. :)

Skrevet

Har hatt chinchila i 10 år, og har 13 nå. Kjøp aldri bare en chinchilla, da vil den mest sansynlig mistrives da de er flokkdyr. De må ha stooort bur, gjerne med eplegrener de kan gnage på :) Sand de kan bade i 2-3 ganger i uka, og gå mye løs særlig på kveldstid da de sover om dagen. Chinchilla har veldig skjøre kropper så ville ikke latt barna styre med dem.

Synes hanner er best, hunner kan være litt sære etter min mening. Sykdommer må dere være forberedt på, selvom chinchillaen kommer fra en god oppdretter. Har desverre opplevd mye tannproblemer og svulster hos dyra her, og alle av dem har blitt avlivet/dødd da problemene sjeldent forsvinner selv etter en operasjon. Veldig morsomme dyr, ikke et dyr som liker å ligge stille og bli kost med akkurat.

Du kan gi kun pellets, eller så er det eget chinchilla-fòr, de skal ikke ha sukker pga faren for diabetes. Oxbow er vel det beste foret man kan få tak i til chinchilla! :)

Sjekk forumet på chinchilla.no, der står det mye nyttig :)

Skrevet (endret)

Har hatt chinchila i 10 år, og har 13 nå. Kjøp aldri bare en chinchilla, da vil den mest sansynlig mistrives da de er flokkdyr. De må ha stooort bur, gjerne med eplegrener de kan gnage på :) Sand de kan bade i 2-3 ganger i uka, og gå mye løs særlig på kveldstid da de sover om dagen. Chinchilla har veldig skjøre kropper så ville ikke latt barna styre med dem.

Synes hanner er best, hunner kan være litt sære etter min mening. Sykdommer må dere være forberedt på, selvom chinchillaen kommer fra en god oppdretter. Har desverre opplevd mye tannproblemer og svulster hos dyra her, og alle av dem har blitt avlivet/dødd da problemene sjeldent forsvinner selv etter en operasjon. Veldig morsomme dyr, ikke et dyr som liker å ligge stille og bli kost med akkurat.

Du kan gi kun pellets, eller så er det eget chinchilla-fòr, de skal ikke ha sukker pga faren for diabetes. Oxbow er vel det beste foret man kan få tak i til chinchilla! :)

Sjekk forumet på chinchilla.no, der står det mye nyttig :)

Oxbow og høy :)

Ang bading så er det vell litt uenigheter der. Jeg lar de bade hver dag i 15min. Ikke lengere for da bruker de den som do i steden.

Endret av mirandaa
Skrevet

Er de renslige, altså har de et fast sted der de bæsjer og tisser?

Skrevet

Er de renslige, altså har de et fast sted der de bæsjer og tisser?

Mine har ikke noen faste steder de bæsjer,men mine tisser i en slål med trepellets. De bæsjer utrolig mye.

Annonse
Skrevet

Man er vel anbefalt å ikke anskaffe chinchilla i hjem med barn før barna er 12 år, siden de er så skjøre, og man ikke vil klareå holde ungene helt unna dyrene. Så jeg ville valgt en annen gnager, f.eks. rotter, frem til ungene er store nok til å forstå hvordan chinchilla skal håndteres. Rotter er jo også mye mer kosete enn chinchilla.

Skrevet

Man er vel anbefalt å ikke anskaffe chinchilla i hjem med barn før barna er 12 år, siden de er så skjøre, og man ikke vil klareå holde ungene helt unna dyrene. Så jeg ville valgt en annen gnager, f.eks. rotter, frem til ungene er store nok til å forstå hvordan chinchilla skal håndteres. Rotter er jo også mye mer kosete enn chinchilla.

Enig. Mange folk som ikke sleger chinchilla til folk med små barn. Det er en grunn til det. Jeg ville nok ventet, hadde jeg vært ts.

Skrevet

Jeg har hatt mange rotter, de er super dyr. Jeg elsker de. Men det lukter skarpt tiss etterhvert. Uansett hvor mye jeg rengjør buret. Det er som at lukten fester seg i vegger. Nå har jeg bare hatt jenter da så.

Og man vet ikke riktig hva man får, man kun har dyrebutikk å kjøpe de ifra. De lever ikke så mange år heller. Men, jeg kan jo ha det i tankene. Da får jeg ikke mye besøk av venner, har få venner som har mus og rotter fobier. Det er jo litt kjedelig=P

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...