AnonymBruker Skrevet 23. august 2011 #1 Skrevet 23. august 2011 Vil ikke gå i for mange detaljer, men en venn er gift med en dame fra et ikke-europeisk land som ikke er med i Haag-konvensjonen. De har to barn, en i barnehage og en i 2.klasse. Mor dro på ferie for tre uker siden til en rik slektning i Frankrike og er ikke kommet tilbake. Slektningen sier at hun nekter at de drar tilbake til Norge. Mor tok med passene som var gjemt av far før hun tok med barna på ferien. De har vært under oppsikt av barnevernet i snart to år på grunn av en fest der det skjedde en grov voldsepisode og politiet ble tilkalt. Far har kontaktet barnevernet, men de vil se an utviklingen av saken og tror ikke hun vil ta med barna til hjemlandet. Er ikke det naivt og et overgrep mot barna som er født og oppvokst her? Far er oppgitt over barnevernet og sier at de ikke virker kompetente. Siden de er i Frankrike må noe gjøres innen 100 dager, hvis ikke blir det fransk rettsvesen som skal avgjøre saken og norske myndigheter har ikke noe mer å si. Far har anmeldt forholdet. Sist uke ville ikke politiet ta i mot anmeldelsen, men nå er også Ud kontaktet. Ingen vet om barna fremdeles er i Frankrike eller om mor har tatt de med seg til hjemlandet. Mor har også mistet jobben siden hun kun hadde tre ukers ferie. Kan Ud kontakte franske myndigheter og be de nekte mor å ta med barna til hjemlandet som ikke er med i Haag-konvensjonen? Hvor raskt skjer dette? Det er en fortvilende situasjon, ikke minst for barna. I går skulle eldste begynne i 2.klasse. Barnevernet mente at siden barn kan ha ti dagers fravær, uten å bli utvist fra skolen, måtte far la saken bero og se det an. Mors slektninger i Frankrike er rike og de har flere eiendommer i hjemlandet, med tjenere og faren er stor for at mor drar dit siden hun også vil bli tilbudt en jobb der og motta barnetrygd. Far vil ha delt omsorg og har levert inn seperasjonspapirene. Det har lenge gått mot en skilsmisse. Mor er ustabil og far har alltid tatt det meste av omsorgsoppgaven med ungene. Hvorfor råder barnevernet far til å vente og se an utviklingen? Mener de at Norge er et så praktfullt land at ingen drar tilbake når de først har bodd her i noen år? Noen råd til hva far bør gjøre nå? Jeg er en barndomsvenninne og har ikke noe i mot kona hans, og er glad i ungene. Har prøvd å gi så mange råd jeg kan og har googlet og sendt han linker til blant annet bortført.no.
AnonymBruker Skrevet 23. august 2011 #2 Skrevet 23. august 2011 Politiet nektet å ta imot en anmeldelse, de sa at så lenge barna har det bra er alt i orden. Far venter telefon fra advokat nå og skal også kontakte politidirektoratet. Hvis far hadde bortført barna ville saken blitt håndtert annerledes, det er jeg sikker på og jeg er en kvinne som bare bryr meg om barna nå. Hvem ellers kan man kontakte? Jeg synes det er så trist for barna og far vil ha delt omsorg, altså ikke hele omsorgen. Hvordan kan politiet nekte å ta imot en anmeldelse? Det er faktisk straffbart å kidnappe barn fra den andre forelderen. Ingen som har erfaring eller tror de har råd i denne saken? Hørte av en som kjenner begge foreldrene at mor kan ha laget en historie som ikke er til hans fordel, men hun har ikke anmeldt noe forhold og han har aldri brukt vold mot henne.
AnonymBruker Skrevet 23. august 2011 #3 Skrevet 23. august 2011 Høres ut som en kjedelig situasjon, men det er en ting jeg ikke helt forstår.. Du skriver at hun dro for tre uker siden. Lenger ned står det at hun hadde tre uker ferie. Har hun da vært borte mye lenger enn det som var planlagt?
AnonymBruker Skrevet 23. august 2011 #4 Skrevet 23. august 2011 Er litt stresset. Hun hadde en uke ferie før hun tok med barna og dro til Frankrike og skulle vært tilbake på jobb forrige uke. Ts
AnonymBruker Skrevet 23. august 2011 #5 Skrevet 23. august 2011 En kjedelig sak denne faren er kommet opp i, men det er nok ikke riktig å addressere problemet utelukkende til barnevernet. Du skriver at foreldrene har vært under oppsigt, da forstår jeg det slik at det ikke er en pågående sak hvor det er hjelpetiltak inne i bildet?? Hvis barna er urettmessig ført bort av sin mor, er det politiet som er rette instans. Siden dette gjelder en barnefordelingsak, kan ikke BV blande seg i den.
AnonymBruker Skrevet 23. august 2011 #6 Skrevet 23. august 2011 En kjedelig sak denne faren er kommet opp i, men det er nok ikke riktig å addressere problemet utelukkende til barnevernet. Du skriver at foreldrene har vært under oppsigt, da forstår jeg det slik at det ikke er en pågående sak hvor det er hjelpetiltak inne i bildet?? Hvis barna er urettmessig ført bort av sin mor, er det politiet som er rette instans. Siden dette gjelder en barnefordelingsak, kan ikke BV blande seg i den. Barnevernet har hatt jevnlige møter med barna og foreldrene i to år. I vår sa bv at om det skjedde mer, ville de ta barna. I vår kranglet foreldrene og begge var barnslige. Hvis barnevernet hadde ment det, ville de fattet et vedtak med en gang mammaen tok barna med seg og ikke kom tilbake. Beskjeden fra bv nå er at alt må skje gjennom advokat og at om de ikke skilles blir barna tatt fra dem. Nei, jeg vet ikke alt. Tror ikke han er den rene Jesus heller, vet at han er frekk i kjeften og har bidratt til at det blir skilsmisse. Men nå gjelder jo saken barna og ikke de voksne, tydeligvis har norske myndigheter problemer med å se det.
Tussilago_2 Skrevet 23. august 2011 #7 Skrevet 23. august 2011 Vil bare tipse om denne siden Og ønske barnefar lykke til (vet han har en lang og tung kamp foran seg...)
AnonymBruker Skrevet 23. august 2011 #8 Skrevet 23. august 2011 Jeg har ofte passet barna og sist jeg så dem kom de løpende og ville ha klem. Jeg er så trist. Det må vel kunne ordnes, men hvordan? Jeg merker at jeg blir deprimert og trist av dette. Det handler ikke om meg, men barnefaren virker litt likegyldig, traff han i ettermiddag og han sa at det som skjer det skjer. Dust. Kan noen forstå at jeg også blir deppa og at jeg er veldig glad i barna? Han har barn fra tidligere eksteskap og de har hatt mødre som ikke har stukket av. Han burde kastreres. Har hørt at det er mulig han har lite å si, men kan ikke se for meg annet enn seksuelle overgrep. Politiet har bedt han være varsom med å anmelde, det virker som om mor har aneldt. Jeg vet ikke, i alle fall burde hun komme tilbake og levere en anmeldelse. Saken er håndtert med null respekt fra norske myndigheter.
AnonymBruker Skrevet 23. august 2011 #9 Skrevet 23. august 2011 Ingen av dere svarer, det vil si det samme som at dere bare er på kg eller et forum for å tilte deres egne meninger? Tusen takk, hilsen ts.
AnonymBruker Skrevet 23. august 2011 #10 Skrevet 23. august 2011 Ingen av dere svarer, det vil si det samme som at dere bare er på kg eller et forum for å tilte deres egne meninger? Tusen takk, hilsen ts. At folk ikke svarer har kanskje med det faktum at denne saken er så vanskelig og kompleks at det ikke er lett for den vanlige forumbruker å komme med råd. Uansett er det lite du kan gjøre i denne saken så lenge far ikke ønsker hjelp.
AnonymBruker Skrevet 23. august 2011 #11 Skrevet 23. august 2011 At folk ikke svarer har kanskje med det faktum at denne saken er så vanskelig og kompleks at det ikke er lett for den vanlige forumbruker å komme med råd. Uansett er det lite du kan gjøre i denne saken så lenge far ikke ønsker hjelp. Takk for et svar. Jeg føler meg alene rundt dette selv om jeg bare er søskenbarn til ungene. Jeg er glad i dem og far ønsker en løsning, han har anmeldt dette to ganger på få dager men politiet vil ikke ta i mot anmeldelsen. Å bare ta barn fra den ene forelderen er kriminelt og faktisk straffbart. Han vil bare ha de tilbake. Jeg ville, hvis jeg var han, reist til frankrike og stjelt ungene, men barnevernet har sagt at han ikke engang får prate med sin kone. Hva skjer? Er det noe jeg har gått glipp av? Nå går det rykter om at kona har satt ut pedofile anklager, det har hun ikke gjort, men jeg kan tenke meg. Saken er jo at hun må levere anmeldelse. Jeg vet ikke om han har forgrepet seg, så mye vet kan ingen vite. Men hun kan ha levert inn en falsk anmeldelse, siden politiet behandlet han som trasj. Dette er det feigeste tilfellet av samlivsbrudd, nå er faren never mind i hodet og sier at det som skjer det skjer. Kanskje like greit at han aldri ser barna mer, mem det er trist for ungene. De forstår ingenting nå. Hvis de enda er i Frankrike, lurer de jo på hvor lenge de kan bli borte fra skolen. Men hvorfor er barnevernet så stille i denne saken?
AnonymBruker Skrevet 23. august 2011 #12 Skrevet 23. august 2011 En kjedelig sak denne faren er kommet opp i, men det er nok ikke riktig å addressere problemet utelukkende til barnevernet. Du skriver at foreldrene har vært under oppsigt, da forstår jeg det slik at det ikke er en pågående sak hvor det er hjelpetiltak inne i bildet?? Hvis barna er urettmessig ført bort av sin mor, er det politiet som er rette instans. Siden dette gjelder en barnefordelingsak, kan ikke BV blande seg i den. Ang barnevernet. De har hatt møter med foreldrene en gang i mnd i to år. De ber far ta det rolig og politiet nekter å ta i mot anmeldelse, det vil si at ud ikke kan kontaktes og på den måten nekte mor å ta med barna utenfor eu.
AnonymBruker Skrevet 23. august 2011 #13 Skrevet 23. august 2011 Vil bare tipse om denne siden Og ønske barnefar lykke til (vet han har en lang og tung kamp foran seg...) Takk. Jeg fant også frem til siden og den ble linket over til barnefaren. Synes dette er så feil mot barna. Men får håpe det ordner seg og at de enda er i Frankrike. Jeg tviler, gamle familiemedlemmer har stått bak at de ikke kom til Noge igjen, og da sier jo resten seg selv. Men håper det ikke er for sent, men bv og politiet har gjort en slett jobb og faktisk begått overgrep overfor barna. ts
AnonymBruker Skrevet 23. august 2011 #14 Skrevet 23. august 2011 Barnevernet har ikke gjort en slett jobb av den grunn at det er lite de kan gjøre for å hente barna hjem fra utlandet. Eller mener du at en ansatt skal dra ned for å kidnappe barna tilbake? Barnevernet har ingen myndighet i utlandet. Da må udi inn i bildet, og da må nesten far på banen. Men slik du skriver, aner jeg at det er mer i denne saken enn du som søskenbarn har informasjon om. 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå