Gå til innhold

Det evige spørsmålet: invitere med partnere eller ikke

Anbefalte innlegg

Skrevet

Ok så jeg har fått med meg at det er gammel "skikk og bruk" å invitere partnere i bryllup.

Vi gifter oss neste år i hans hjemland ikke langt fra Norge, og til nå ville vi egentlig ha nære venner og familie til middag.

Jeg tenkte først invitere kun venninnene mine uten partner. Altså selv om jeg har møtt partneren, kun venninnene.

Nå er jeg derimot i tvil, fordi det høres ut som om folk kan reagere på at jeg ikke har invitert partner.

Jeg ble selv invitert ene og alene i en venninnes bryllup da jeg hadde partner. Det synes jeg var helt fint, jeg tenkte vel ikke over det i det hele tatt. Ikke stilte jeg meg spørsmål om det var greit eller ikke greit. Andre venninner i det bryllupet var også invitert uten partner.

Hvorfor dette med å ha med partner? Ofte kjenner man ikke partnerene eller har ikke møttes og hvorfor 2 personer være 1 person i slike sammenhenger?

For meg høres dette veldig gammeldags ut... Derfor spør jeg om jeg tenker helt feil, for jeg vil gjerne vite.

Hvis jeg ender opp med å skulle ta partner i tillegg blir det plutselig kanskje 20 ekstra til middagen, fordi da må jo også samboerens venner få ta med partnere...

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Siden det er et bryllup i utlandet ville jeg helt klart satt en grense ved at ingen flere enn søsken fikk ha med partnere.

Som du sier blir antallet mye større med en gang flere skal ha partnere med, og med mindre dere er nære venner med begge blir det bare dumt å måtte vurdere hvilke partnere dere kjenner godt nok. Gjør det heller likt for alle:)

En annen ting er jo at det blir enklere for dem som evt har barn hvis den ene blir hjemme uansett.

Skrevet

Kvifor invitere med partner? Tja, det er skikk og bruk, rett og slett. Det er uhøflig å ikkje invitere med partner.

• Liker 10
Gjest BettyBoop28
Skrevet

Ok så jeg har fått med meg at det er gammel "skikk og bruk" å invitere partnere i bryllup.

Vi gifter oss neste år i hans hjemland ikke langt fra Norge, og til nå ville vi egentlig ha nære venner og familie til middag.

Jeg tenkte først invitere kun venninnene mine uten partner. Altså selv om jeg har møtt partneren, kun venninnene.

Nå er jeg derimot i tvil, fordi det høres ut som om folk kan reagere på at jeg ikke har invitert partner.

Jeg ble selv invitert ene og alene i en venninnes bryllup da jeg hadde partner. Det synes jeg var helt fint, jeg tenkte vel ikke over det i det hele tatt. Ikke stilte jeg meg spørsmål om det var greit eller ikke greit. Andre venninner i det bryllupet var også invitert uten partner.

Hvorfor dette med å ha med partner? Ofte kjenner man ikke partnerene eller har ikke møttes og hvorfor 2 personer være 1 person i slike sammenhenger?

For meg høres dette veldig gammeldags ut... Derfor spør jeg om jeg tenker helt feil, for jeg vil gjerne vite.

Hvis jeg ender opp med å skulle ta partner i tillegg blir det plutselig kanskje 20 ekstra til middagen, fordi da må jo også samboerens venner få ta med partnere...

Men om andre venninner har invitert uten partner så kan jo ingen av de bli sure om du gjør det samme

Gjest BettyBoop28
Skrevet

Det er uhøflig å ikkje invitere med partner.

Er det nå det??

Skrevet

Kvifor invitere med partner? Tja, det er skikk og bruk, rett og slett. Det er uhøflig å ikkje invitere med partner.

Jeg synes ikke det er uhøflig, og spesielt ikke i et bryllup man må reise utenlands for å komme i. Man blir ikke limt sammen bare fordi man er et par.

Hadde jeg vært partneren som ikke ble invitert, og jeg virkelig ønsket å bli bedre kjent med brudeparet, så ville jeg heller invitert dem hjem til meg på middag/hyggekveld ved en annen anledning, og ønsket dem til lykke da. Kunne ikke falt meg inn å bli fornærmet over å ikke bli invitert i bryllupet. Jeg er jo ikke dum, og skjønner at folk må gjøre prioriteringer etter eget budsjett og plass(mangel).

• Liker 3
Skrevet

Vi ber ikke kjærester, men de som er gift blir bedt med partner. Vi har rett og slett ikke plass til fler, da måtte de blitt plassert i et annet rom. Skjønner dere godt jeg TS, ikke be med partnere når det blir så mange ekstra:)

Skrevet

Hadde syntes det hadde vært stusselig å ikke bli innvitert med mannen min(om han ble innvitert,eller bare jeg) Kunne ikke falt meg inn, å bare innvitere en av de.

• Liker 4
Skrevet

Vi ber ikke kjærester, men de som er gift blir bedt med partner. Vi har rett og slett ikke plass til fler, da måtte de blitt plassert i et annet rom. Skjønner dere godt jeg TS, ikke be med partnere når det blir så mange ekstra:)

Hva med de som er forlovet og skal gifte seg neste måned da? :gjeiper:

• Liker 2
Skrevet

Hadde syntes det hadde vært stusselig å ikke bli innvitert med mannen min(om han ble innvitert,eller bare jeg) Kunne ikke falt meg inn, å bare innvitere en av de.

Men hvorfor? Er dere limt sammen?Er det det at man føler seg avhengig å være sammen med sin partner i en annens bryllup? Det er jo en av dere som er god venn av personen som skal gifte seg. Det er jo dere som har dette vennskapet sammen, selv om du har en partner også.

Gjest BettyBoop28
Skrevet

Jeg syns ikke ektefeller har mer rett til å bli invitert enn samboere. Man er ikke limt sammen selv om man er gift heller. Blir forøvrig urettferdig for samboerne da som ikke skal bli anerkjent som partner på lik linje som ektefeller. Enten ingen partnere eller alle sier nå jeg.

• Liker 1
Skrevet

Hva med de som er forlovet og skal gifte seg neste måned da? :gjeiper:

Hadde vi kjent noen som var forlovet hadde vi bedt begge. Men det gjør vi ikke :) Ingen er samboere engang...

Skrevet

Men hvorfor? Er dere limt sammen?Er det det at man føler seg avhengig å være sammen med sin partner i en annens bryllup? Det er jo en av dere som er god venn av personen som skal gifte seg. Det er jo dere som har dette vennskapet sammen, selv om du har en partner også.

Forde vi er gift, jeg hadde ikke giddet å dra til utlandet alene og jeg syntes det er direkte uhøffelig å bare innvitere en. Er man gift, så er man gift.

Gjest BettyBoop28
Skrevet (endret)

Forde vi er gift, jeg hadde ikke giddet å dra til utlandet alene og jeg syntes det er direkte uhøffelig å bare innvitere en. Er man gift, så er man gift.

Er man samboer så er man samboer også... Man er ikke en person fordi man er gift. Hva er galt med å dra til utlandet alene selv om man er gift? Dessuten er det brudeparet sitt bryllup og deres valg hvordan de vil ha det. Det er smålig å bli fornærmet for sånt syns jeg.

Endret av BettyBoop28
  • Liker 1
Skrevet

Når folk skal reise utenlands for å komme i bryllup, synes jeg de burde få ta med seg partner.Dere betaler vel ikke flybilletter og hotell for dem? Vi gifter oss i utlandet og de som er invitert er invitert med kjæresten/samboeren sin...( men ikke noen "ny oppstarta forhold", de som er invitert har vært sammen lenge. Syns det ville være litt trist å reise bort en helg uten å ta med forloveden min...

• Liker 2
Skrevet

HVA gjør det egentlig uhøflig? Jeg bare klarer ikke å se den koblingen. Er man gift, så er man gift, men det betyr ikke at man alltid må gjøre akkurat det samme, det betyr ikke at man kjenner akkurat de samme folkene, og det betyr i alle fall ikke at man skal kunne forvente at noen skal være nødt til å utvide budsjettet sitt med flere tusen kroner fordi begge liksom MÅ få være tilstede.

Nei, jeg synes man må kunne klare å se dette litt fra parets side også, og innse at det faktisk er stor forskjell når man må ha 20 personer ekstra. Det er i overkant hårsårt å omtrent være villig til å boikotte et bryllup bare fordi man ble bedt alene. Da er man ikke en særlig god venn.

Skrevet

Når folk skal reise utenlands for å komme i bryllup, synes jeg de burde få ta med seg partner.Dere betaler vel ikke flybilletter og hotell for dem? Vi gifter oss i utlandet og de som er invitert er invitert med kjæresten/samboeren sin...( men ikke noen "ny oppstarta forhold", de som er invitert har vært sammen lenge. Syns det ville være litt trist å reise bort en helg uten å ta med forloveden min...

Vi hadde planer om å forsøke å betale 50 % av folks flyreiser, så jo. Dette blir jo helt klart ikke noe av hvis partnere skal være med.

Gjest BettyBoop28
Skrevet

Neimen uffedah er det så skummelt å reise alene da?

Skrevet

Er man samboer så er man samboer også... Man er ikke en person fordi man er gift. Hva er galt med å dra til utlandet alene selv om man er gift? Dessuten er det brudeparet sitt bryllup og deres valg hvordan de vil ha det. Det er smålig å bli fornærmet for sånt syns jeg.

Smålig å ikke innvitere partnere også.

• Liker 1
Skrevet

Neimen uffedah er det så skummelt å reise alene da?

Godt vi har slike perfekte mennesker som deg som ikke er redd for å reise, eller har sosial angst.

• Liker 4

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...