Gå til innhold

Tilpasse barnebursdager slik at alle kan delta?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Dersom det er et barn i klassen til din datter/sønn som enten er sterkt funkjonshemmet eller psykisk utv.hemmet (eller er både psykisk og fysisk utv.hemmet), skal man da alltid tilbasse barnebursdager slik at dette barnet kan delta?

Eks: Bor man i et hus med mange trapper er det lite tilrettelagt for rullestolbrukere, skal man da leie lokaler som er tilpasset rullestolbrukere eller invitere til hjemmebursdag?

Ønsker bare å høre andres meninger.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg syns man skal tilrettelegge så godt man kan ja. Man ville jo f.eks laget annen kake om det var en diabetiker i klassen. Men å leie lokale, det hadde vært i overkant for meg. Med mindre man har et rom som leies ut i blokka man bor i f.eks. Heller sørget for å ha ekstra voksne til å løfte, og tilrettelegge for aktiviteter i første etasje eller ute. :)

• Liker 3
Skrevet

Jeg ville gjort mitt beste for å tilpasse og tilrettelegge, nesten uansett hva det gjelder. Ofte kan det jo være nok at rullestolbrukeren blir bært opp til hovedetasjen, men ellers kan alternativer være å ha utebursdag hvis terrenget passer til det, og i alle fall må det være en selvfølge å ha en dialog med foreldrene til det funksjonshemmede barnet.

Med en del psykiske funksjonshemminger er det ofte for slitsomt/krevende for barnet å delta i hele bursdagen uansett, så da kan det jo gå an at barnet er der til mat og kaker og litt lek, og heller blir hentet litt tidligere. De barna jeg har hatt kontakt med som daglig (i skolesammenheng først og fremst) må forholde seg til klassekamerater med ulike problemer, viser en fantastisk evne til å inkludere den som er annerledes, uten at de synes at det går ut over dem selv.

Dette ville jeg oppmuntret til også på fritiden, og jeg tror det ofte ville komme til å fungere svært fint.

• Liker 5
Skrevet

Jeg syns det er fint om man tilrettelegger så godt man kan, men forstår at det ikke alltid er så lett.

Guttungen er allergisk mot hunder, og noen bursdager har han ikke kunne gå i fordi de har den inne hjemme der det er hund.

Det er ingen "hard feelings" fra vår side, det er bare slik det er.

Noen velger å ha bursdagen ute, slik at guttungen kan være med og det er jo hyggelig at de tar hensyn og vi setter pris på det, men vi forventer det ikke.

Selv tar jeg hensyn når jeg har bedt inn til bursdag, at det er en bursdag alle kan komme i uavhengig av sykdommer eller handicap.

• Liker 1
Skrevet (endret)

Ja, jeg ville prøvd å tilrettelegge så godt det lot seg gjøre, i nært samråd med foreldrene hvis det dreier seg om store funksjonshemminger eller litt vanskelige tilpasninger. Sikker på at foreldre til barn i feks rullestol er vandt til å ta i et tak for at barnet deres skal få være med så langt det lar seg gjøre-

Jeg har venner med et andereldesbarn og jeg ser hvor sårt det er for dem at barnet ikke utvikler seg slik som andre barn. De jobber knallhardt for å gi barnet en viss normalitet og jeg ville ikke drømme om å med vilje ekskludere et sånt barn.

Jeg er jo som nevnt i en annen tråd, lærerbarn, og vant til at hjemme så sto vi på hodet for å inkludere andre (selv om vi barna ikke skjønte det den gangen). Det har gitt meg en rotfestet mening om å ikke ekskludere folk, noe som har ført til at vi også som voksne har hatt litt overdimensjonerte selskap i blandt:gjeiper:

Endret av Caramba
Skrevet

Jeg ville nok prøvd å tilrettelegge og tatt en samtale med foreldrene ja, men hadde ikke slitt meg ut for å få det til før jeg hadde visst at den personen det gjelder virkelig kommer (klok av skade..)

• Liker 2
Skrevet

Jeg ville nok prøvd å tilrettelegge og tatt en samtale med foreldrene ja, men hadde ikke slitt meg ut for å få det til før jeg hadde visst at den personen det gjelder virkelig kommer (klok av skade..)

Good point :goodbye:

Skrevet

Barnet (og andre barn i klassen) er lei av å ha bursdager på alternative lokal og vil så gjerne ha hjemmebursdag. Dessuten koster lokalet(ene)som er aktuelle å leie fra rundt 500,- og opp.

I tillegg, som det blir sagt i innlegg over, er det jo ikke sikkert barnet kommer. Her er det snakk om sterkt fysisk handicap.

Jeg syns det er veldig vanskelig.

ts

Skrevet

Barnet (og andre barn i klassen) er lei av å ha bursdager på alternative lokal og vil så gjerne ha hjemmebursdag. Dessuten koster lokalet(ene)som er aktuelle å leie fra rundt 500,- og opp.

I tillegg, som det blir sagt i innlegg over, er det jo ikke sikkert barnet kommer. Her er det snakk om sterkt fysisk handicap.

Jeg syns det er veldig vanskelig.

ts

Barnet kan heller ikke kommunisere med språk og trenger hjelp til nærmest alt.

ts

Skrevet

Har du snakket med foreldrene til barnet, ts? Det finnes andre alternativer enn å leie lokaler, og dessuten bør du jo uansett skaffe klarhet i om dette barnet i det hele tatt har mulighet til å komme. Foreldrene bidrar nok gjerne ved å være til stede (eller evt at barnet har med seg assistent)og hjelpe til med det som trengs i forhold til sitt barn.

Selv barn som ikke har språk eller en kropp som fungerer setter pris på å bli inkludert, og som jeg har nevnt tidligere kan det være stor stas for dette barnet om det så bare får deltatt på mat og kaker, og det kan kanskje sees en liten film (man trenger ikke å løpe i trapper for å få til det). Etter filmen kan de andre barna få mulighet til å leke fritt, mens det funksjonshemmede barnet sannsynligvis er sliten og klar for hjemreise allerede. Dette er sånt som du kan planlegge og avklare med foreldrene, som vet hvor grensa går for deres barn.

• Liker 4
Skrevet

Har du snakket med foreldrene til barnet, ts? Det finnes andre alternativer enn å leie lokaler, og dessuten bør du jo uansett skaffe klarhet i om dette barnet i det hele tatt har mulighet til å komme. Foreldrene bidrar nok gjerne ved å være til stede (eller evt at barnet har med seg assistent)og hjelpe til med det som trengs i forhold til sitt barn.

Selv barn som ikke har språk eller en kropp som fungerer setter pris på å bli inkludert, og som jeg har nevnt tidligere kan det være stor stas for dette barnet om det så bare får deltatt på mat og kaker, og det kan kanskje sees en liten film (man trenger ikke å løpe i trapper for å få til det). Etter filmen kan de andre barna få mulighet til å leke fritt, mens det funksjonshemmede barnet sannsynligvis er sliten og klar for hjemreise allerede. Dette er sånt som du kan planlegge og avklare med foreldrene, som vet hvor grensa går for deres barn.

Jeg burde sikkert snakket med foreldrene. Men hva skal jeg svare dersom de mener vi bør holde bursdagen på alternative lokaler?

Bursdagsbarnet ønsker hjemmebursdag og jeg ønsker gjerne å spare de 500-lappene.

Skrevet

Kjem jo an på korleis du legg opp samtala, de, då. Type: Vi ønsker gjerne å invitere Kari i bursdagen, men vi lurer på om de har nokre tips til korleis vi kan tilrettelegge slik at ho får det best mogleg. Vi har diverre trapper opp til hovudetasjen.

• Liker 1
Skrevet

Kjem jo an på korleis du legg opp samtala, de, då. Type: Vi ønsker gjerne å invitere Kari i bursdagen, men vi lurer på om de har nokre tips til korleis vi kan tilrettelegge slik at ho får det best mogleg. Vi har diverre trapper opp til hovudetasjen.

Ja, det er jo kanskje en ok måte å spørre på. Er bare så redd de ikke er enige med oss i valg av plass for bursdagsfeiring.

Skrevet

Ja, det er jo kanskje en ok måte å spørre på. Er bare så redd de ikke er enige med oss i valg av plass for bursdagsfeiring.

Hallo?!? De har da ingenting med hvor DU velger å ha bursdagsselskap for DITT barn! Hvis de setter sånne krav er de egoistiske. Da kan de heller leie egnet lokale når deres eget barn har bursdag, og heller sette pris på at du gjør det du kan for å tilpasse sånn at barnet kan være med hjem til dere.

Du er passe tafatt hvis du lar andre mennesker stille sånne krav.

Da er det vel bare å si at det ikke er aktuelt å leie et lokale, punktum. Eller at du ikke har råd.

• Liker 3
Skrevet

Har disse foreldrene noen gang krevd at bursdagen skal holdes i "egnede" lokaler?

Slutt å overanalysere situasjonen, TS, og inviter dette barnet hjem til dere sammen med de andre. Brodern er i den kategorien du snakker om her, og aldri i livet om foreldrene mine kunne finne på å kreve noe som helst. De var bare glade dersom han faktisk ble bedt i bursdager på lik linje som resten av klassen.

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...