AnonymBruker Skrevet 23. august 2011 #1 Skrevet 23. august 2011 Hei! Jeg ønsker så å få en jobb innenfor regnskap. Jeg har ingen relevant utdanning eller erfaring. Noen som har noen forslag på hvordan jeg kan gå fram? Jeg er arbeidshest som elsker å jobbe. Lærer fort. Men jeg klarer bare ikke "selge" meg selv til andre. Jeg er altfor sjenert.. NAV har sagt de kan gi tilskudd om jeg finner en bedrift som vil ansette meg, men har jeg i det heletatt sjangs til å bli ansatt en plass uten utdanning? Jeg har planer om å ta noe utdanning på deltid/nettbasert etterhvert, men har ikke råd til å ta fulltidsutdannelse. Noen som jobber med regnskap som har peiling?
Leeloo Skrevet 23. august 2011 #2 Skrevet 23. august 2011 Hvis du begynner med en veldig enkel regnskapsstilling kan du etterhvert samle opp erfaring og ta utdannelse deltid ved siden av. Selv begynte jeg i en stilling der jeg scannet faktura og la dem over i regnskapssystemet, de krevde ikke regnskapsutdanning, men erfaring var ønskelig (noe jeg for så vidt hadde, men ikke da jeg fikk den første scannejobben). Jeg fikk etterhvert muligheten til å søke meg over i en stilling som har litt mer med regnskap å gjøre, fører nå innbetalinger fra kunder, gjør kredittsjekk etc. Hadde jeg tatt utdanning ved siden av antar jeg det ville vært rimelig enkelt å søke meg over i en ren regnskapsstilling nå, tre år senere.
AnonymBruker Skrevet 23. august 2011 #3 Skrevet 23. august 2011 Takk for svar. Men hvordan er markede for regnskapsmedarbeidere? Jeg finner ikke en eneste annonse i mitt distrikt, har søkt både på finn og nav i to fylker. Blir ikke jobbene lagt ut, eller er det bare veldig få regnskapsjobber der ute?
AnonymBruker Skrevet 23. august 2011 #4 Skrevet 23. august 2011 Jeg tror ikke du vil få jobb som regnskapsmedarbeider uten utdanning. Du hadde heller ikke klart å føre et regnskap uten utdanning eller lang erfaring. Jeg hadde heller fått NAV til å sponse kurs på deg. Til info. Jeg er autorisert regnskapsfører og har tre år på høyskole.
AnonymBruker Skrevet 23. august 2011 #5 Skrevet 23. august 2011 Tror nok det nærmeste du kommer uten utdanning er stillinger som resepsjonist og/eller kontormedarbeider der du gjør eks. forefallende kontorarbeid, arkivering, timelister og kanskje til og med noe lett lønningsrelatert. Det som Leeloo beskriver føler jeg går litt inn under forefallende. Regnskap er omfattende, og man må ha peiling på hva man gjør. Vet at Utdanningshuset tilbyr utdanning på hel eller deltid, og da også på kvelden. Vet ikke hvor bra man stiller etter endt utdanning, men det er jo kanskje verdt å sjekke ut?
AnonymBruker Skrevet 23. august 2011 #6 Skrevet 23. august 2011 Regnskapsjobber er så mangt. I min jobb må jeg kunne kredit/debit, balanse og resultat, avstemmninger av konti osv,osv. En ordentlig regnskapsjobb der jeg har arbeidsoppgavene fra A til Å. Men jeg vet jo at det er regnskapsjobber der man sitter å kun produserer utg.faktura, eller kun bokfører inng.faktura, mens konteringa tar sjefen seg av. Jeg har også sett at det er enkle regnskapsoppgaver har blitt lagt til resepjonen, kanskje du kunne hatt best mulighet på noe slikt? Men anbefaler uansett å ta noen kurs. NKI/NKS tror jeg har noen greie basiskurs.
AnonymBruker Skrevet 23. august 2011 #7 Skrevet 23. august 2011 Jeg hadde aldri ansatt noen i mitt firma uten høyere utdanning innen faget. Så det beste er å få seg det først. Lykke til
AnonymBruker Skrevet 23. august 2011 #8 Skrevet 23. august 2011 Regnskap er et fag, ikke noe man bare lærer seg raskt. Resepsjon og mange kontormedarbeider stillinger er noe man kan lære seg opp til/ få opplæring i jobben til. Men regnskap er et fag man utdanner seg til, og må kunnes før man får en regnskaps jobb. Du må nok satse på å utdanne deg om du ønsker en regnskaps jobb.
AnonymBruker Skrevet 23. august 2011 #9 Skrevet 23. august 2011 Hmm.. Når jeg leser om regnskapsjobber på div. andre forumer å slikt, så står det at man ikke trenger noe utdannelse for regnskapsmedarbeider, men regnskapsfører autorisert regnskapsfører må man ha skole. Er det virkelig helt umulig å lære seg det sjøl? Er til og med ganske sikker på at det er noen av brukerene her på kvinneguiden som jobber med regnskap uten å ha utdannelse innenfor det. Hvis NAV betaler et basic regnskapskurs på NKI/NKS for meg, da er det vel mulig, for så å ta en utdanning på deltid i tillegg?
AnonymBruker Skrevet 23. august 2011 #10 Skrevet 23. august 2011 http://www.nks.no/regnskapsmedarbeider Hva med dette? Hvis jeg tar det kurset, er ikke det en grei start for å komme i jobb? Noen som vet hvordan det er med jobbmuligheter? Trengs det alltid regnskapsmedarbeidere, eller markedet "mettet" iom. at jeg finner ytterst få slike jobber annonsert på nett.
AnonymBruker Skrevet 23. august 2011 #11 Skrevet 23. august 2011 Faget er vanskelig. Noe annet må du ikke tro. Da jeg fikk min første jobb syns jeg det var kjempevanskelig selv om jeg hadde treårig høyere økonomisk utdanning med spesialisering innenfor regnskap. Jeg tror jeg jobbet et par år før jeg var trygg på det og kunne føre et regnskap helt alene.(da med oppfølging og rådgivning for kundene) Med et grunnleggende kurs vil du komme lettere inn i det fordi begrepene ikke er ukjent for deg. Hva slags utdanning har du fra før? Du må også være klar over at dette er en veldig stressende jobb. Helger og ferier er ikke det samme lenger siden vi har masse frister som skal følges. Det er også et enormt ansvar.
AnonymBruker Skrevet 23. august 2011 #12 Skrevet 23. august 2011 Den utdannelsen jeg har er ikke relevant for jobben. Måtte slutte i min forrige jobb pga. helsa. Så jeg må noe annet! Faktisk så elsker jeg tall og har alltid gjort det! Jeg tror kanskje det kan gå litt lettere for meg da. Jeg tar virkelig ikke lett på det, men jeg skal klare det. Planen er jo å ta utdannelse i tillegg etterhvert. Jeg klarer bare ikke noe fulltids utdannelse da jeg trenger noe å betale både hus og billån med.
AnonymBruker Skrevet 23. august 2011 #13 Skrevet 23. august 2011 http://www.nks.no/regnskapsmedarbeider Hva med dette? Hvis jeg tar det kurset, er ikke det en grei start for å komme i jobb? Noen som vet hvordan det er med jobbmuligheter? Trengs det alltid regnskapsmedarbeidere, eller markedet "mettet" iom. at jeg finner ytterst få slike jobber annonsert på nett. http://www.finn.no/finn/job/fulltime/result?keyword=regnskap&sort=1 over 500 stillinger på finn.no når jeg søkte på regnskap. Vet at mange slike jobber går gjennom vikarbyråer. Kan nok være enklere å få en fot innenfor gjennom et vikarbyrå hvis du har noen grunnleggende kurs. Regnskapsmedarbeider er jo så mangt, er ikke alle jobbene man trenger å kunne regnskap A-Å.
AnonymBruker Skrevet 23. august 2011 #14 Skrevet 23. august 2011 Det er ingen i de 2 fylkene jeg søker i..
AnonymBruker Skrevet 24. august 2011 #16 Skrevet 24. august 2011 Jeg holder på med økonomiutdannelsen nå, og regnskap er ikke bare-bare. På økonomi og administrasjon er ca halvparten av fagene knyttet direkte opp mot økonomi (økonomistyring, investeringsanalyse, metodefag osv), og det er MYE man bør kunne hvis man skal ha en "full" regnskapsjobb - spesielt hvis du skal jobbe med budsjetter i tillegg. Det er kanskje bedre på en stor økonomiavdeling, der hver ansatt har en liten del av oppgavene. Jeg tror det kan være greit for deg å kanskje jobbet i en enkel regnskapsjobb der du ikke har så veldig mye ansvar, og ta regnskapsutdannelse på deltid, f.eks nettstudier eller kveldsstudier. Du vil som regel få støtte av lånekassen til skolepenger hvis det er dette. Du trenger ikke ta en full bachelor hvis du kun ønsker å jobbe med regnskap, siden mange av fagene på bachelor også er rettet mot samfunnsøkonomi og ledelse. Uansett, lykke til :-)
martinius Skrevet 28. august 2011 #17 Skrevet 28. august 2011 Hei! Jeg ønsker så å få en jobb innenfor regnskap. Jeg har ingen relevant utdanning eller erfaring. Noen som har noen forslag på hvordan jeg kan gå fram? Jeg er arbeidshest som elsker å jobbe. Lærer fort. Men jeg klarer bare ikke "selge" meg selv til andre. Jeg er altfor sjenert.. NAV har sagt de kan gi tilskudd om jeg finner en bedrift som vil ansette meg, men har jeg i det heletatt sjangs til å bli ansatt en plass uten utdanning? Jeg har planer om å ta noe utdanning på deltid/nettbasert etterhvert, men har ikke råd til å ta fulltidsutdannelse. Noen som jobber med regnskap som har peiling? Autorisert regnskapasfører: bachelor i økonomi og administrasjon (Deltid): Hei! Jeg jobber som studentassistent ved BI, og har selv en del venner som studerer regnskap både heltid og deltid. Jeg vil absolutt anbefale deg å sikte på en høyere utdannelse innenfor regnskap hvis du ønsker å jobbe med dette fulltid. Uansett hva du ender opp med å gjøre og hvilken utdanning/skole du velger, vet jeg at BI tilbyr utdanningen som dekker det teoretiske kravet til autorisert regnskapsfører. Du kan søke deg inn på Bedriftsøkonomstudiet først, og oppnå tittelen Bedriftsøkonom etter ett år på heltid eller to år på deltid. Videre kan du feks søke på Høyskolekandidatstudiet, og til slutt Bachelorstudiets tredjetrinn. For å søke om autorisasjon mener jeg at det kreves i tillegg til utdanningen to års praksis i løpet av de siste fem årene. Du finner også mer informasjon om utdanningen på bi.no/nettstudier/arf. Du kan også kontakte nettstudieavdelingen på telefon 46 41 00 20, eller e-post [email protected] Uansett hva du velger, lykke til:) M
Leeloo Skrevet 29. august 2011 #18 Skrevet 29. august 2011 Det som Leeloo beskriver føler jeg går litt inn under forefallende. Jeg skrev vel også at hvis jeg hadde tatt utdannelse ved siden av kunne jeg tatt en vanlig regnskapsjobb nå, som jo er det TS lurer på. Vil ikke kalle det regnskapsføring i "regnskap fra a-å" forstand, men kunne nok, med en deltidsutdanning, tatt et regnskap hvertfall fra a-z nå ettersom jeg kjenner en stor del av det systemet vi bruker. Egentlig tror jeg jeg kunne tatt regnskap a-z nå også forutsatt god opplæring, og jeg er egentlig ikke et tallmenneske. Jeg jobber sammen med enkelte i vanlige regnskapsstillinger som ikke har noen formell rengskapsutdannelse, men som har 15-20 års erfaring. Det var nok litt enklere å jobbe seg opp før enn nå som "alle" har minimum høyskole, men det er fortsatt mulig. Som kredittmedarbeider fører og korrigerer jeg bilag, kjører kredittsjekk og vurderer om kunder skal ha forhåndsbetaling eller kreditt, utbetaler kredittnotaer + en masse annet (stillingen er nyopprettet, veldig mange av oppgavene er overført fra kredittsjefen). Helt klart mye punching, som hvem som helst kan gjøre, men også en god del som kommer innunder regnskap. Jeg skal ut i permisjon snart, og da ønsker de noen med regnskapsbakgrunn som vikar. Glemte å nevne at jeg har jobbet i et inkassobyrå tidligere, noe som var utslagsgivende for å få denne stillingen, sammen med at jeg kjenner regnskapssystemet fra min forrige stilling, så det kan jo være en alternativ måte å få litt erfaring på.
afeio Skrevet 29. august 2011 #19 Skrevet 29. august 2011 Jeg har nylig fullført en bachelor innen økonomi og administrasjon og selv jeg får ikke jobber som regnskapsmedarbeider. Det er hardt marked innenfor disse stillingstypene og kanskje spesielt nå etter at det har blitt nye revisjonskrav slik at flere revisorer står uten jobb etter endt utdannelse.
AnonymBruker Skrevet 29. august 2011 #20 Skrevet 29. august 2011 Jeg skrev vel også at hvis jeg hadde tatt utdannelse ved siden av kunne jeg tatt en vanlig regnskapsjobb nå, som jo er det TS lurer på. Jeg skrev vel også at jeg føler det går inn under forefallende (siden jeg logisk nok ikke vet alt om hva du gjør). Var ikke ment som kritikk
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå