Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei.

Jeg vurderer å bygge ut lærerutdanningen min til en mastergrad, da jeg har lyst til å undervise på høyskolenivå. Jeg har lest gjennom diverse stillingsannonser på høyskoler, og ser at de ofte ikke krever høyere utdannelse enn mastergrad for å bli ansatt som høyskolelektor.

Jeg lurer da på følgende:

- Er det vanskelig å få jobb?

- Har alder mye å si (Jeg er bare 26)

- Pleier det å være mange søkere til slike stillinger?

Blir veldig takknemlig for svar.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Sambuaren min har nettop blitt tilsett som høgskulelektor, og han er berre 25, så alderen din skulle ikkje vere eit problem i alle fall!

Skrevet

Sambuaren min har nettop blitt tilsett som høgskulelektor, og han er berre 25, så alderen din skulle ikkje vere eit problem i alle fall!

Hei, og tusen takk for svar.

Det er godt å høre at alderen ikke har så mye å si. Kan jeg spørre om hva slags utdannelse han har? Har han mye erfaring fra tidligere?

Skrevet

Hei, og tusen takk for svar.

Det er godt å høre at alderen ikke har så mye å si. Kan jeg spørre om hva slags utdannelse han har? Har han mye erfaring fra tidligere?

Han er utdanna sivilingenør, og har ikkje noko særleg undervisningserfaring frå tidlegare. No skal han ikkje berre undervise då, ein del av arbeidet består i å bygge opp ein undervisningslab. Men eg vil nok seie at grunnen til at han fekk jobben, var at han hadde gjort eit godt inntrykk medan han studerte her, slik at dei ville halde på han då han var ferdig.

Skrevet

De krever kanskje ikke mer enn mastergrad, men etterhvert er arbeidsmarkedet på universitetene blitt sånn at folk med doktorgrad søker på jobber som høyskolelektor, og de kommer ofte foran i køen.

Skrevet

Hei, og takk for svar igjen :)

Ja, men slik er det vel i alle jobber, de med høyere utdanning kommer jo alltid først i køen. Men jeg trodde det var slik at de med doktorgradsutdanning ble ansatt som førsteamanuensiser? Men kan hende jeg tar feil.

Gjest Spinell
Skrevet

Formalkravene til en høgskolelektor er jo mastergrad, men det finnes høgskolelektorer som har doktorgrad også.

Hvor vanskelig det er å få jobb med en fersk mastergrad har jeg inntrykk av at det ikke finnes noe fasitsvar på. Stillinger ved populære høyskoler i sentrale strøk har trolig flere søkere enn ved en mer usentral skole. Jeg har ikke lest så mange stillingsutlysninger, men det ser jo ut til at arbeidsgivers ønskeliste ofte omfatter vitenskapelig produksjon, faglitterær produksjon etc

Skrevet

Ja, det er sant. Men det er jo i grunn bare å prøve å sende inn en søknad når den tid kommer og se hva som skjer. :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...