Gå til innhold

Gjenklang på rommet mitt

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har flyttet inn i et kollektiv, der jeg har et lite rom. 9 kvm (sengen er oppe i taket). Det er veldig høyt til taket, 3-4 meter. Men det er så mye gjenklang på rommet mitt. Hvordan kan jeg unngå dette?

Foreløpig har jeg en sofa, et klesskap, skrivebord og stuebord. En TV-benk med TV, og et par små hyller. Ikke noe teppe enda, og heller ingenting på veggene. Er det teppe og litt veggpynt som må til? Aner ikke hva jeg skal ha på veggene. Det holder vel ikke med noen plakater for å dempe hjenklangen? Noe mer jeg kan innrede med?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Pynt på veggene vil nok hjelpe. Men først og fremst tekstiler for å dempe lyd. Gardiner, tepper på gulvene og gjerne et tekstilteppe/bilde på veggen om det passer din stil. Pynteputer og alt sånt som er mykt vil være med på å dempe lyd. Plakater på veggen kan kanskje hjelpe litt det også, men ikke like effektivt som tekstiler.

Skrevet

Takk for svar :)

Jeg har pynteputer og ulltepper i sofaen. Mangler som sagt gulvteppe, men ellers er det lite tekstiler her. Tekstiler på veggen er vel ikke helt min greie, men får se hva som kan gjøres :)

Skrevet

Anbefaler å henge plakater og bilder på veggene, det demper faktisk! Og kanskje ha en bokhylle der, skap har du vel? Det hjelper iallfall og ha ting inntil veggen på en elle annen måte :)

Har hørt at gulvteppe, eller vegg til vegg-teppe hjelper også, men det er mange som reagerer på støvet i rom med tepper så det er vel ikke alltid så aktuelt...

Skrevet

Kanskje du venner deg til lyden i rommet, når du har bodd der en stund?

Skrevet

Alle store åpne flater (vegger, gulv og tak) kan være med på å skape ekko.

Når det er veldig høyt under taket blir det kanskje vanskelig å få gjort noe med den øverste delen av veggene?

Skrevet

Det er 2 små hyller på hver sin vegg nå, og jeg tenkte å sette opp 1 lang over skrivebordet. Bilder/plakater kommer jeg til å henge opp i vanlig høyde, så det blir nok ingenting på veggene de siste meterne opp til taket. Vet liksom ikke hva mer jeg kan gjøre. Får håpe at teppet hjelper en del :)

Gjest dunebuggy
Skrevet

Ei korktavle vil dempe lyden, eller et fleece pledd som bare ligger i ei hylle. Men det er ikke bra at lyden er for mutt heller. Det hjelper med pult og bokhyller også, da det bryter opp lyden.

Skrevet

det går jo an å henge opp gardiner på en vegg der det ikke er vindu.. For å ramme inn et område med mye bilder/plakater ? :P

Disse kan du jo også henge mye høyere opp, evt ha en gardin i hvert hjørne som du fester litt lenger nede på veggen med gardinbånd :) Da vil hele rommet bli som en stor himmelseng :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...