AnonymBruker Skrevet 23. august 2011 #1 Skrevet 23. august 2011 Datteren min går på innsiden av foten, og har generelt en merkelig fotstilling. Det skyldes nok hypermobile ankler. Vi har fått beskjed av fysio om å drøye et halvt års tid (dette var i mai måned)- for å se om det går seg til. Jeg synes ikke det har skjedd store forandringen enda. Så jeg har lyst til å ta henne med til en ortoped. Kanskje hun kan få en spesialsåle - men så er jeg usikker på om de gjør noe med så små barn?! Hun er 15 måneder - kan ikke gå uten støtte enda, unntat max 4 skritt. Og er sint og frustrert fordi hun ikke kan gå. Lurer litt på om hun også har smerter i foten - men jeg er ikke helt sikker. Andre som har erfaringer med barn som går på innsiden av foten eller har annen fotfeilstilling - har det gått seg til av seg selv, eller måtte dere ha hjelp (i form av såler eller annet) Legen mener det her ordner seg (men av egen og andres erfaring så vet jeg at jeg ikke nødvendigvis alltid kan stole på det han sier - noen leger har lett for å mene at stort sett alt ordner seg av seg selv, og det er ikke alltid slik) Jeg skal til legen med henne i slutten av uka - og lurer på om jeg skal trumfe gjennom en henvisning videre - selv om han mener det ikke er nødvendig. Derfor jeg vil høre om andre har erfaringer først
linja Skrevet 6. januar 2012 #2 Skrevet 6. januar 2012 Datteren min går på innsiden av foten, og har generelt en merkelig fotstilling. Det skyldes nok hypermobile ankler. Vi har fått beskjed av fysio om å drøye et halvt års tid (dette var i mai måned)- for å se om det går seg til. Jeg synes ikke det har skjedd store forandringen enda. Så jeg har lyst til å ta henne med til en ortoped. Kanskje hun kan få en spesialsåle - men så er jeg usikker på om de gjør noe med så små barn?! Hun er 15 måneder - kan ikke gå uten støtte enda, unntat max 4 skritt. Og er sint og frustrert fordi hun ikke kan gå. Lurer litt på om hun også har smerter i foten - men jeg er ikke helt sikker. Andre som har erfaringer med barn som går på innsiden av foten eller har annen fotfeilstilling - har det gått seg til av seg selv, eller måtte dere ha hjelp (i form av såler eller annet) Legen mener det her ordner seg (men av egen og andres erfaring så vet jeg at jeg ikke nødvendigvis alltid kan stole på det han sier - noen leger har lett for å mene at stort sett alt ordner seg av seg selv, og det er ikke alltid slik) Jeg skal til legen med henne i slutten av uka - og lurer på om jeg skal trumfe gjennom en henvisning videre - selv om han mener det ikke er nødvendig. Derfor jeg vil høre om andre har erfaringer først Hvis hypermobile ledd er vanlig i familien deres, kan det godt henne datteren din også har det. Hypermobileledd kan gjøre det svært vanskelig for henne å lære seg å gå og når hun er i gang kan hun få smerter. Hvis du mistenker at hypermobilitet er årsaken ville jeg kontaktet en ortoped og fått en rekvisisjon på fotsenger og spesialsko tilpasset ved et ortopedisk verksted, slik at foten blir hindret fra å gå til ytterstillinger og ankelen vil bli støttet opp. Det vil også være viktig med trening for å styrke muskelaturen omkring leddene. Hvis det ikke er sannsynlig at hun er hypermobil, ville jeg kontaktet ortoped eller et ortopedisk verksted, for å få vurdert foten og evt. tilpasset såler. Kun plattfothet kan rette seg opp av seg selv, hvis det ikke er veldig uttalt. Mulig du allerede har funnet ut av det Lykke til! 1
Clara11 Skrevet 6. januar 2012 #3 Skrevet 6. januar 2012 Har du prøvd å la henne gå med noen gode sandaler? Selv om det er senere enn vanlig er det ikke alle barn som går ved 15 måneders alder. Ta det opp med legen igjen du. Hvis hun har store utfordringer med å lære å gå finnes det spesialsåler.
AnonymBruker Skrevet 6. januar 2012 #4 Skrevet 6. januar 2012 Jenta vår går også litt merkelig, høyrefoten peker litt utover, og hun bruker mest innsiden av den. Hun gikk først da hun var nesten 20 mnd. Vi hadde en fysioterapeut som helsestasjonen henviste. Hun var ikke spesielt hjelpsom... Nå er hun to år, og springer rundt som de fleste andre. Men fotstillingen er fremdeles ikke helt bra, så jeg kommer til å ta det opp igjen på kontrollen når hun er to år og tre mnd. Det var flere barn i barselgruppa mi som ikke gikk ennå da de var 15 mnd, selv om de ikke hadde noen problemer med føttene på noen måte. Her på min helsestasjon er det manglende gange ved 18 mnd som normalt utløser henvisning til fysio.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå