Gå til innhold

Hjernetrim

Anbefalte innlegg

Gjest ms_kwang
Skrevet

Oppgave 1.

Du finner en skjorte til 97kr, men du har ingen penger!

Så du låner 50kr av far og 50kr av mor

50+50=100

Du kjøper skjorten og får 3kr tilbake

Du gir 1kr til far og 1kr til mor, så du har 1kr selv

...Du skylder din far 49kr og din mor 49kr

49 + 49 = 98 + din krone = 99kr

Hvor er den siste kronen?

---------------

Oppgave 2.

En katt sitter fast i bunnen av en 18 meter dyp brønn. Katten kan hoppe opp tre meter i slengen, men fordi det er glatt, sklir den da også tilbake to meter. Spørsmålet er hvor mange hopp katten trenger for å komme seg opp og ut.

^_^

Videoannonse
Annonse
Skrevet

for trøtt til å greie sånne ting som dette..

svaret på den andre er vel 18 hopp, siden vært hopp i i realiteten blir 1 meter, right? ;)

Skrevet (endret)

EDIT: Feil svar, hehe

Endret av bettiloves
Gjest ms_kwang
Skrevet

hehe jeg veit svarene ;)

men har ikke så lyst å skrive dem ned, siden jeg vil la folk gruble litt over spørsmålene :) å gjerne om dere har noen nøtter å dele ut med andre, kjør på! :P

Skrevet (endret)

hehe jeg veit svarene ;)

men har ikke så lyst å skrive dem ned, siden jeg vil la folk gruble litt over spørsmålene :) å gjerne om dere har noen nøtter å dele ut med andre, kjør på! :P

Måten regnestykket er satt opp er matematisk umulig.

Fortegnene er satt feil. Man må se fra kassadamas perspektiv.

Endret av bettiloves
Skrevet

100 - 97 = 3

3 + (49 + 48) = 100?

Du har igjen 3 kr. Du gir mor 1 kr og far 2 kr, og da skylder du mor 49 kr og far 48 kr.

Stemmer ikke det, eller er jeg helt ute på jordet???

:klo:

Skrevet (endret)

Oppgave 1.

Du finner en skjorte til 97kr, men du har ingen penger!

Så du låner 50kr av far og 50kr av mor

50+50=100

Du kjøper skjorten og får 3kr tilbake

Du gir 1kr til far og 1kr til mor, så du har 1kr selv

...Du skylder din far 49kr og din mor 49kr

49 + 49 = 98 + din krone = 99kr

Hvor er den siste kronen?

Lurespørsmål!

Den kronen du beholder er irrelevant til hvor mye du skylder mor&far.

50kr (det beløpet du lånte fra hver av dem) minus 1kr (det du betalte tilbake) = 49kr; Det beløpet du fortsatt skylder. Gang dette med to, og du skylder fortsatt 98kr.

Eller litt annerledes: 49 + 49 = 98; + 2kr som du allerede betalte tilbake = 100kr. :)

Oppgave 2.

En katt sitter fast i bunnen av en 18 meter dyp brønn. Katten kan hoppe opp tre meter i slengen, men fordi det er glatt, sklir den da også tilbake to meter. Spørsmålet er hvor mange hopp katten trenger for å komme seg opp og ut.

Etter første hopp gjenstår det 17 meter. (3 meter opp og 2 ned = 1 meter opp) Etter andre, 16 meter. Osv. Ved hopp 15 når katten opp til 15m (3m gjenstår) (katten står på 14meters-merket, hopper opp til 17-meters merket og sklir ned til 15-meters merket). Ved hopp 16 vil katten stå på 15-meters merket, hoppe opp 3 meter; Og være ute av brønnen.

Matematisk formel(tror jeg): (Dybde/(HoppHøyde-SkliHøyde))-SkliHøyde = (18/(3-2))-2 = (18/1)-2 = 18-2 = 16

Svar: 16 hopp. :)

Endret av Savagedlight
Skrevet (endret)

Lurespørsmål!

Den kronen du beholder er irrelevant til hvor mye du skylder mor&far.

50kr (det beløpet du lånte fra hver av dem) minus 1kr (det du betalte tilbake) = 49kr; Det beløpet du fortsatt skylder. Gang dette med to, og du skylder fortsatt 98kr.

Eller litt annerledes: 49 + 49 = 98; + 2kr som du allerede betalte tilbake = 100kr. :)

Da er "min versjon" av regnestykket feil ... :sjenert:

Endret av bettiloves
Skrevet (endret)

^

Endret av bettiloves
Skrevet (endret)

Jeg tror vi må vente på trådstarters fasit, jeg. :)

Endret av Savagedlight
Skrevet

Ny nøtt imens:

Du er på tur i et fremmed land. Du skal til "Snilleby".

Etter en stund møter du på et kryss, der det står to personer. Du vet at en er fra Snilleby, og en er fra Slemmeby. Du vet at folk fra Snilleby alltid snakker sant, og folk fra Slemmeby alltid lyver.

Du får lov til å stille ett spørsmål som begge må svare på. Hvilket spørsmål ville du spurt, for å finne veien til Snilleby?

Gjest ms_kwang
Skrevet

dere vet at greien med slike nøtter er at folk skal irritere seg litt, og gruble over det i lengre tid , før svaret plutselig popper opp :)

Så fasit blir jeg nok ikke å si ;)

ikke enda i allefall ^_^

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...