AnonymBruker Skrevet 22. august 2011 #1 Skrevet 22. august 2011 Saken: Jeg har et vikariat som opphører når jeg går ut i svangerskapspermisjon og min samboer er "arving" til et småbruk på et lite sted lengre nord i landet, der han får jobb av samme type som han har nå,men med bedre arbeidsforhold og muligheter (ikke i forbindelse med småbruket, altså) om vi flytter. Huset ligger 300m fra skole, nært havet,idrettsanlegg og barnehage på et lite tettsted. Jeg er førskolelærer og har gode muligheter for jobb i området, når den tid kommer, da det ligger 8-9 barnehager og 4 skoler i en omkrets på 3 mil. Vi har altså en glimrende mulighet til å få gode og trygge oppvekstforhold for våre barn, der det er mulig å gå på besøk til venner uten at de voksne må tilrettelegge,sykle på trygge veier osv. -for ikke å snakke om at jeg får dyrke mine interesser som i stor grad handler om naturbruk (ikke noen romantiker, har utdanning og erfaring på dette feltet også). Samboers foreldre bor ca 5 mil unna og jeg har en god venninne i området som også har familie. Det blir lettere for min familie å besøke oss, pga fine flyruter og rimeligere billetter i nærheten. Min sønn på 6 år får riktignok 10 mil lengre avstand til farens hjem, men reisetid blir kortere fordi det går direktefly et lite stykke unna og til en flyplass 1 times kjøring fra hans far (nå reiser han minst 4 timer en vei-dette bir forkortet til ca 2 timer tilsammen Jeg nevnte flytteplanene våre til barnefar og han er uenig- ikke fordi avstanden til han øker, men fordi vi flytter lengre unna et av hans søsken, foreldre og min sønns 2 søskenbarn som nå bor 7 mil unna oss. Gutten har vel gjennomsnittlig sett besteforeldrene hver måned og onkel,tante og søskenbarn litt sjeldnere. Når/om vi flytter er jeg villig til å sponse flybillett til besteforeldrene i blant og etter at han har fått øvd seg på å ta fly alene (ved hjelp av folk fra flyselskapet, selvfølgelig)men det vil nok naturlig bli litt sjeldnere besøk enn nå. Er dette virkelig uomtenksomt av oss, og en grunn til ikke å flytte? Sånn som vi bor nå har vi en svært traffikert hovedferdselsåre som gjør at gutten ikke kan gå til busstopp alene (må ta buss eller kjøres til/fra skole), besøk til eller av andre barn må avtales og passe inn i de voksnes skjema, sykling kan bare skje i hagen og det er bare svært små barn i husene som vi kan gå til, uten å risikere å bli kjørt ned av de mange trailerne som durer forbi (ingen gangfelt osv.) Jeg synes jo at jeg kan tilby barna et mye bedre nærmiljø dit vi planlegger å flytte. Far har nemlig tenkt å ta dette med at vi "flytter fra" hans familie opp i mekling og jeg lurer på hvor mye vekt argumentet hans har. Jeg vil jo tro at han også bør ofre litt for at hans familie skal være sammen med sønnen vår og omvendt. Synspunkter?
Gjest frøken am Skrevet 23. august 2011 #3 Skrevet 23. august 2011 Det vil være MANGE uenige her, men utifra det du skriver synes jeg det høres flott ut! Og når samværet ikke påvirkes, gjør det saken enda lettere. Når gutten blir større vil han jo selv få valget om hvor han har lyst til å være mest. Så lenge ungen får se faren som vanlig ser jeg ikke problemet som sådan Skulle selv ønske vi kunne flytte, må nå bo i byen ettersom sambo har en fra før av vi må ta hensyn til. Hadde moren vært villig til å stille opp mer og engasjere seg kunne vi bodd en annet sted. Mer barnevennlig. Husk at ugen din er jo ikke "dødsdømt" bare fordi du flytter lenger unna far! Mange her inne vil mene det..... Hvis dere samarbeider bra så går dette fint, det er jeg overbevist om 2
Gjest Gjest Skrevet 23. august 2011 #4 Skrevet 23. august 2011 Saken: Jeg har et vikariat som opphører når jeg går ut i svangerskapspermisjon og min samboer er "arving" til et småbruk på et lite sted lengre nord i landet, der han får jobb av samme type som han har nå,men med bedre arbeidsforhold og muligheter (ikke i forbindelse med småbruket, altså) om vi flytter. Huset ligger 300m fra skole, nært havet,idrettsanlegg og barnehage på et lite tettsted. Jeg er førskolelærer og har gode muligheter for jobb i området, når den tid kommer, da det ligger 8-9 barnehager og 4 skoler i en omkrets på 3 mil. Vi har altså en glimrende mulighet til å få gode og trygge oppvekstforhold for våre barn, der det er mulig å gå på besøk til venner uten at de voksne må tilrettelegge,sykle på trygge veier osv. -for ikke å snakke om at jeg får dyrke mine interesser som i stor grad handler om naturbruk (ikke noen romantiker, har utdanning og erfaring på dette feltet også). Samboers foreldre bor ca 5 mil unna og jeg har en god venninne i området som også har familie. Det blir lettere for min familie å besøke oss, pga fine flyruter og rimeligere billetter i nærheten. Min sønn på 6 år får riktignok 10 mil lengre avstand til farens hjem, men reisetid blir kortere fordi det går direktefly et lite stykke unna og til en flyplass 1 times kjøring fra hans far (nå reiser han minst 4 timer en vei-dette bir forkortet til ca 2 timer tilsammen Jeg nevnte flytteplanene våre til barnefar og han er uenig- ikke fordi avstanden til han øker, men fordi vi flytter lengre unna et av hans søsken, foreldre og min sønns 2 søskenbarn som nå bor 7 mil unna oss. Gutten har vel gjennomsnittlig sett besteforeldrene hver måned og onkel,tante og søskenbarn litt sjeldnere. Når/om vi flytter er jeg villig til å sponse flybillett til besteforeldrene i blant og etter at han har fått øvd seg på å ta fly alene (ved hjelp av folk fra flyselskapet, selvfølgelig)men det vil nok naturlig bli litt sjeldnere besøk enn nå. Er dette virkelig uomtenksomt av oss, og en grunn til ikke å flytte? Sånn som vi bor nå har vi en svært traffikert hovedferdselsåre som gjør at gutten ikke kan gå til busstopp alene (må ta buss eller kjøres til/fra skole), besøk til eller av andre barn må avtales og passe inn i de voksnes skjema, sykling kan bare skje i hagen og det er bare svært små barn i husene som vi kan gå til, uten å risikere å bli kjørt ned av de mange trailerne som durer forbi (ingen gangfelt osv.) Jeg synes jo at jeg kan tilby barna et mye bedre nærmiljø dit vi planlegger å flytte. Far har nemlig tenkt å ta dette med at vi "flytter fra" hans familie opp i mekling og jeg lurer på hvor mye vekt argumentet hans har. Jeg vil jo tro at han også bør ofre litt for at hans familie skal være sammen med sønnen vår og omvendt. Synspunkter? Endres samværet til noen av de gutten har samvær med, pluss reste av famlilien?
Gjest Spinell Skrevet 23. august 2011 #5 Skrevet 23. august 2011 Endres samværet til noen av de gutten har samvær med, pluss reste av famlilien? Dette tenkte jeg også på. Treffer sønnen din denne delen av familien hovedsaklig når han har samvær med faren? I så tilfelle: så lenge samværet med far ikke endres burde ikke flyttingen ha så mye å si. Dere bor jo tross alt ikke akkurat i nabolaget til disse folkene i dag heller. 1
AnonymBruker Skrevet 23. august 2011 #6 Skrevet 23. august 2011 Far har nemlig tenkt å ta dette med at vi "flytter fra" hans familie opp i mekling og jeg lurer på hvor mye vekt argumentet hans har. Jeg vil jo tro at han også bør ofre litt for at hans familie skal være sammen med sønnen vår og omvendt. Synspunkter? Ja jeg har synspunkter Jeg synes at dere skal få flytte. Saken er jo at reisevei til far blir enklere for sønnen deres, og da er jo det et argument som du bør slå hardt i bordet med på megling. Besteforeldre, onkler og tanter har ingen samværsrett, så dette vil det ikke bli tatt hensyn til. Og her må jo også far være den som legger mest til rette, det er tross alt hans familie. Jeg synes du har vektige argumenter for å få til flytting. Som jeg skjønner så bor jo heller ikke faren i nærmiljøet der dere bor nå. Så han kan ikke bruke det som et argument. Skjønner ikke at dette skal by på problemer, ikke i megling og ikke i en eventuell rettssak. 2
Gjest ts Skrevet 23. august 2011 #7 Skrevet 23. august 2011 Samværet til far endres ikke, bare det at jeg ikke kan kjøre mot foreldrene hans, når de måtte finne ut at de vil "låne" barnebarnet sitt og at de ikke kan ta han med på kafe o.l. når de er her på bytur. - Som sagt ser de hverandre hver månede, men jeg mener at far også har ansvar for at kontakten fortsetter siden det faktisk er hans foreldre, selv om jeg har tenkt å sende ham nedover på besøk når det er muligheter - regner med det kan bli ca 5-6 langhelger i året, eventuelt noe i sommerferie, de ser ham enkelte av gangene hans far har ham - spesielt i ferier.
Jannu Skrevet 23. august 2011 #8 Skrevet 23. august 2011 Gutten får se faren sin som før, og det er anonym litt lenger opp her skriver, at det er faren sin oppgave å ordne samvær med hans slekt. Så her ser jeg ingen grunn til at dere ikke skal kunne flytte, og jeg ser ingen grunn til at det skal bli vanskeligheter ved megling da du kan legge frem positive ting som reiselengde osv. 1
Gjest regine Skrevet 23. august 2011 #9 Skrevet 23. august 2011 Besteforeldre/øvrig familie har IKKE samværsrettigheter. Det vil far også få opplyst på megling. Jeg syns ellers du tilrettelegger noe voldsomt for fars familie her - på en måte som gjør at far vel igrunn ikke trenger å ta noe ansvar. Og det er muligens det han er redd for - at det nå blir HAN som i større grad må sørge for at barnet opprettholder kontakten med SIN EGEN familie?!? Det er selvsagt fint at du ønsker å være grei - men pass deg så du ikke ender med både å påføre deg selv og din familien en hel masse ekstra kostnader (reiseutgifter i forbinedlse med samvær skal deles) og påtar deg en hel masse ekstraarbeid. Barnet har vel besteforeldre på begge sidere, dere som familie ønsker også å ha fritid sammen, så å legge opp til en hel masse samvær med det ene settet med besteforeldre i tillegg til fars samvær ville jeg vært forsiktig med. Når det passer sånn ja - men som et systematisk tilbud, nei. Husk og at ungen blir større og at hans behov da endrer seg - ikke sikkert det er like stas som 10-12 åring å stadig måtte reise fra nærmiljøet/venner fordi at "alle andre" skal få treffe han.... 2
AnonymBruker Skrevet 23. august 2011 #10 Skrevet 23. august 2011 Besteforeldre/øvrig familie har IKKE samværsrettigheter. Det vil far også få opplyst på megling. Jeg syns ellers du tilrettelegger noe voldsomt for fars familie her - på en måte som gjør at far vel igrunn ikke trenger å ta noe ansvar. Og det er muligens det han er redd for - at det nå blir HAN som i større grad må sørge for at barnet opprettholder kontakten med SIN EGEN familie?!? Det er selvsagt fint at du ønsker å være grei - men pass deg så du ikke ender med både å påføre deg selv og din familien en hel masse ekstra kostnader (reiseutgifter i forbinedlse med samvær skal deles) og påtar deg en hel masse ekstraarbeid. Barnet har vel besteforeldre på begge sidere, dere som familie ønsker også å ha fritid sammen, så å legge opp til en hel masse samvær med det ene settet med besteforeldre i tillegg til fars samvær ville jeg vært forsiktig med. Når det passer sånn ja - men som et systematisk tilbud, nei. Husk og at ungen blir større og at hans behov da endrer seg - ikke sikkert det er like stas som 10-12 åring å stadig måtte reise fra nærmiljøet/venner fordi at "alle andre" skal få treffe han.... Takk skal du ha, det er dette jeg også i stor grad mener. Kommer til å dele reiseutgiftene i alle tilfeller.
AnonymBruker Skrevet 23. august 2011 #11 Skrevet 23. august 2011 Det vil være MANGE uenige her, men utifra det du skriver synes jeg det høres flott ut! Og når samværet ikke påvirkes, gjør det saken enda lettere. Når gutten blir større vil han jo selv få valget om hvor han har lyst til å være mest. Så lenge ungen får se faren som vanlig ser jeg ikke problemet som sådan Skulle selv ønske vi kunne flytte, må nå bo i byen ettersom sambo har en fra før av vi må ta hensyn til. Hadde moren vært villig til å stille opp mer og engasjere seg kunne vi bodd en annet sted. Mer barnevennlig. Husk at ugen din er jo ikke "dødsdømt" bare fordi du flytter lenger unna far! Mange her inne vil mene det..... Hvis dere samarbeider bra så går dette fint, det er jeg overbevist om Takk for fint innlegg! Jeg tror at hverdagen til 6-åringen min blir bedre når vi flytter og tenker at det nesten må telle mesti tillegg til at vi får betraktelig bedre økonomi-noe som kommer alle til gode
Gjest frøken am Skrevet 23. august 2011 #12 Skrevet 23. august 2011 Takk for fint innlegg! Jeg tror at hverdagen til 6-åringen min blir bedre når vi flytter og tenker at det nesten må telle mesti tillegg til at vi får betraktelig bedre økonomi-noe som kommer alle til gode Nemlig. Mange er redde for å bli dratt for retten eller tror at fars rettigheter er det som veier tyngst. Men jeg synes det du gjør er utrolig bra - full tillretrelegging for sønnen din! Det skal ingen ta deg på!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå