AnonymBruker Skrevet 22. august 2011 #1 Skrevet 22. august 2011 Hei! er det noen som vet hvor jeg kan få tak i slikt stoff som ofte refleksvester er laget av? Har tenkt å lage meg noen egne til hundene Gjerne vaskbart stoff.
Kamikatze Skrevet 22. august 2011 #2 Skrevet 22. august 2011 Du kan høre med Reflectil og de som lager vester, det er ikke umulig. Men da jeg lagde høyvisibilitetstrekk til sykkelveskene, kjøpte jeg billigvester på Europris, og sydde om/sammen. Kostet bare noen tiere. Bare refleksen var verdt mer enn hva jeg betalte for vestene.
Moscato Skrevet 22. august 2011 #3 Skrevet 22. august 2011 Har selv planer om å sy til hunden, og da blir det samme metode som Kamikatze har brukt, med "redesign" av vester.
AnonymBruker Skrevet 23. august 2011 #4 Skrevet 23. august 2011 Hmm... Jeg hadde egentlig tenkt på en annen farge enn de orange/gule. Synes ikke de er noe pene. Noen andre??
Kamikatze Skrevet 24. august 2011 #5 Skrevet 24. august 2011 Men da blir det ikke lenger synlighetsplagg, da de oransje er de som gir størst kontrast mot de fleste bakgrunner; høst, vinter og vår. Da kan du forsåvidt kjøpe hvilket stoff som helst, og sy på refleks. Refleksbånd kan du kjøpe som metervare hos Reflectil eller Wenaas - eller andre som lager/selger yrkesklær. Selvsagt kan du plukke det rimeligere av billigvester. Reflectil lager funksjonsvester i samme modell som synlighetsvester. Så der kan du kanskje få stoff i ønsket farge. Men du må være obs på at selv om refleksen gjør alle vestene godkjente etter EN471-standard i mørke, vil det kun være de i synlighetsfarger som gjør at bikkja sees på lang avstand om dagen. Fargene hvit, blå, rød, sort etc har ingen synlighetsfunksjon - de brukes bare for å markere hvilke oppgave bæreren har. For eksempel betyr som regel blå vest observatør eller presse.
AnonymBruker Skrevet 24. august 2011 #6 Skrevet 24. august 2011 Men da blir det ikke lenger synlighetsplagg, da de oransje er de som gir størst kontrast mot de fleste bakgrunner; høst, vinter og vår. Da kan du forsåvidt kjøpe hvilket stoff som helst, og sy på refleks. Refleksbånd kan du kjøpe som metervare hos Reflectil eller Wenaas - eller andre som lager/selger yrkesklær. Selvsagt kan du plukke det rimeligere av billigvester. Reflectil lager funksjonsvester i samme modell som synlighetsvester. Så der kan du kanskje få stoff i ønsket farge. Men du må være obs på at selv om refleksen gjør alle vestene godkjente etter EN471-standard i mørke, vil det kun være de i synlighetsfarger som gjør at bikkja sees på lang avstand om dagen. Fargene hvit, blå, rød, sort etc har ingen synlighetsfunksjon - de brukes bare for å markere hvilke oppgave bæreren har. For eksempel betyr som regel blå vest observatør eller presse. Oi, dette hadde du jo litt peiling på! Tusen takk for så utfyllende svar :D Bikkja skal ikke bruke vesten om dagen, kun på kveldstid, hvor hun også har blinkende lys i båndet. Jeg tenkte en mer nøytral farge med refleks, siden den orange fargen ikke har noe for seg når det er mørkt uansett. Men jeg tenker kanskje feil?? :S Vet at orange brukes på jaktbikkjer for synlighet, men min hund går ikke i skogen på kveldstid, vi bor i sentrum.
AnonymBruker Skrevet 24. august 2011 #7 Skrevet 24. august 2011 Forresten, angående stoffet; jeg kan jo i og for seg selvfølgelig bruke et hvilket som helst stoff, men jeg tenkte at "refleksvest-stoff" var litt...luftig? Hmmm vanskelig å forklare, hehe. At det hvertfall er slitesterkt og enkelt å vaske. Men bruker gjerne et annet type stoff om noen har tips til noe som høres ut å funke. Som dere kanskje skjøner har jeg ikke mye peiling på stoff, hehe-
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå