April Skrevet 26. november 2003 #1 Skrevet 26. november 2003 Nå har jeg snakket meg presten og organisten ang bryllupet vårt og jeg fikk beskjed om at jeg måtte skaffe notene til "Det Vackraste" og Canon i D dur! Så er det noen som kan hjelpe meg med det ? Tenkte kanskje noen hadde brukt de i bryllup eller skal bruke de? På forhånd takk...
Gjest Tex Skrevet 26. november 2003 #2 Skrevet 26. november 2003 www.kollandsrud.tk han kan skaffe hva som helst.
April Skrevet 26. november 2003 Forfatter #3 Skrevet 26. november 2003 www.kollandsrud.tk han kan skaffe hva som helst. Mail er sendt... *Venter spent på svar...*
hallingbrud Skrevet 26. november 2003 #4 Skrevet 26. november 2003 Søk her:http://www.nissimo.no/ Eller kjøp de her: http://www.aktivioslo.no/noter.html
Arwen Skrevet 26. november 2003 #5 Skrevet 26. november 2003 jeg bestillte notene til canon in D på nettet og det ble så mye rot at jeg fikk de gratis når de endlig kom. Junibrud, skal du ha bare orgel på canon?
Gjest Fighter Skrevet 26. november 2003 #6 Skrevet 26. november 2003 Noen som vet hvor jeg får tak i noter til "Mysteriet deg"?
April Skrevet 26. november 2003 Forfatter #7 Skrevet 26. november 2003 jeg bestillte notene til canon in D på nettet og det ble så mye rot at jeg fikk de gratis når de endlig kom. Junibrud, skal du ha bare orgel på canon? Synes det er fint med stryke orkester el hva det heter, men det blir fort dyrt! Solisten skulle ha 2500kr for å synge Det Vackraste.... Så det blir vel bare orgel, hva annet tenkte du på?
Pusekatt Skrevet 26. november 2003 #8 Skrevet 26. november 2003 Noen som vet hvor jeg får tak i noter til "Mysteriet deg"? Norsk Musikkforlag i Oslo? De har MYE noter!
Arwen Skrevet 26. november 2003 #9 Skrevet 26. november 2003 Synes det er fint med stryke orkester el hva det heter, men det blir fort dyrt! Solisten skulle ha 2500kr for å synge Det Vackraste.... Så det blir vel bare orgel, hva annet tenkte du på? Det står en OBO/klarinetstemme på notene.
April Skrevet 26. november 2003 Forfatter #10 Skrevet 26. november 2003 Hm, er den veldig dominerende? Sånn at det blir stusselig med bare orgel? Tex, hvordan skal dere gjøre dette?
zmurfette Skrevet 26. november 2003 #12 Skrevet 26. november 2003 For ulike musikkstykker skrives det ut div. stemmer. (Når man skriver noe for et symfoniorkester, f.eks., skrives det en stemme for 1. fiolin, en for 2. fiolin osv., dvs. mange stemmer per instrument...) Det man bør huske når man skal bestille noter er at man bestiller soliststemmen dersom det kun er et instrumet det skal spilles på. Flinke (og snille) organister (og andre musikere også, forsåvidt) kan arrangere sine egne stemmer ut fra solostemmen.
Gjest Tex Skrevet 26. november 2003 #13 Skrevet 26. november 2003 Tex, hvordan skal dere gjøre dette? Canon er nydelig nesten uansett hvordan man setter den opp. Vi har forøvrig bestilt Kollandsrud til å spille trompet til kirkeorgelet, og det blir alldeles nydelig! Jeg vet tilfeldigvis at Kollandsrud har, om enn et elendig opptak, så ihvertfall et opptak av Canon med trompet og orgel, så man får en anelse. Direkte nyyydelig og jeg gleder meg!!
Arwen Skrevet 26. november 2003 #14 Skrevet 26. november 2003 For ulike musikkstykker skrives det ut div. stemmer. (Når man skriver noe for et symfoniorkester' date=' f.eks., skrives det en stemme for 1. fiolin, en for 2. fiolin osv., dvs. mange stemmer per instrument...) Det man bør huske når man skal bestille noter er at man bestiller soliststemmen dersom det kun er et instrumet det skal spilles på. Flinke (og snille) organister (og andre musikere også, forsåvidt) kan arrangere sine egne stemmer ut fra solostemmen.[/quote'] Ja, var nøye og sjekket at jeg betsillte canon for orgel, men jaggu står det ikke en clarinett stemme inni der.. men på forsiden såtr det bare arrangement for organ, så regner med at det er OK
Gjest ninach ( ulogget) Skrevet 27. november 2003 #15 Skrevet 27. november 2003 Jenter,jenter,jenter..... slapp helt av nå: Hva i alle dager er det jeg leser??? Må dere skaffe noter selv??? :o :o :o for det første, er det ikke våres oppgave (våres = brudeparet ) sin oppgave å fremskaffe noter til organister, det har de et så stort nettverk rundt seg til å fremskaffe dette selv. for det andre, kirkeorganister er forpliktet til å kunne spille/skaffe noter til musikkstykker som er vanlig å bruke i bryllupssammenheng. kan de ikke sangen fra før av, er de også forpliktet til å øve den inn slik at brudeparets ønsker kommer på sin plass. Om dere har problemer med å få dette til med organisten, så ta kontakt med kirkekontoret. de vil nok kunne ta tak i dette for dere med organisten. En venninde av meg giftet seg i vinter, og organisten der fikk sparken fordi han nektet å spille andre musikkstykker enn dem han "pleide" å spille i bryllup. Han nektet å spille til soliststykker ( de hadde 3 solisstykker ) pluss at han sa at hvis han i det hele tatt skulle vurdere å spille til disse, måtte han ha xtra betalt.... ( Dette er strengt forbudt i den norske kirke - organister jobber for fast lønn, og da er lørdagsjobbing og søndagsjobbing (!) ) inkludert i dems fastlønn. ) Når så min venninde gikk med på å betale ham xtra ( kr. 3000!! :o ), bestemte han seg plutselig for at han ikke hadde tid til å øve på stykkene likevel og det ville bli så mye stress ( dette var 6 mnd. før bryllupet!! ) Resultat: Min venninde stod plutselig uten organist ( som hørte til kirken!) :o :o :o det endte opp med at hun fikk tak i organisten som hørte til kirken i nabokommunen, som sa at dette var ikke noe problem og selvsagt skulle han spille de stykkene, og betaling ville han ihvertfall ikke ha, for dette var jo jobben hans!!! Det endte med andre ord bra, men lærdommen må være at man må trå til med egne ønsker og krav og ikke være redd for å gi beskjed. det er så mange andre organiser og solister der ute,at vi må være det markedet bevisst også; ikke godta alt mulig, for vi er så redd for å stå uten organist/solist på bryllupsdagen! Når det gjelder solostykker, vil det være lurt å henvende seg til solister som har spilt det bestemte stykket fra før, evt. har nettverk rundt seg til å skaffe de rette notene selv. De vet best hvilke noter som passer sitt eget instrument og til det bestemte musikkstykket. om det blir slik at man ender opp med å måtte kjøpe notene et sted for solisten, så husk at disse notene er deres eiendom; hvis dere ikke får dem tilbake etter bryllupet, har dere jo i realiteten sponset et annet brudepar med noter.......... Klem Ninach
April Skrevet 27. november 2003 Forfatter #16 Skrevet 27. november 2003 Vel, organisten sa at jeg måtte skaffe notene...Solisten hadde notene til "Det vackraste", så den er grei! Når det gjelder Canon har jeg fått beskjed om å kontakte Norsk Musikkforlag..Så da gjør jeg det! Regnet egentlig med at organisten ordet notene! Har også hørt hele tiden at organisten og presten må godkjenne sangene vi vil ha, så da er de vel sånn sett ikke forpliktet til å kunne/spille alt mulig rart..Men de burde kanskje sett på det som en utfordring og skaffet seg notene og lært seg sangen, i stedet for at jeg må styre rundt...
Green Skrevet 27. november 2003 #17 Skrevet 27. november 2003 Eg er organist sjølv. Det er ikkje alltid lett å skaffe alle moglege noter som folk kjem med av ynskjer. Vi prøver å strekke oss så langt vi kan sjølvsagt, men vi kan ikkje køpe inn nye noter fordi nokon vil ha ein bestemt solosang i eit bryllaup. Og sjølvsagt tar vi ikkje ekstra betalt for å spele til soloinnslag, men vi har rett til å seie nei viss det er musikalsk uforsvarleg. De må også skjøne at vi har veeeldig mange bryllaup å spele i på ein somar. Visst vi skal ordne forskjellige noter for kvar enkelt brud til 50 bryllaup, så får vi ikkje tid til anna! Og 2500 kr for å synge "det vackraste"??? Det er heilt vilt!!! Du vert flådd! Er det Sissel Kyrkjebø du har leigd inn eller? :o
April Skrevet 27. november 2003 Forfatter #18 Skrevet 27. november 2003 Skjønner at det sikkert ikke er lett å skaffe noter til alle, er greit for meg at jeg gjør det! Samme for meg... Nei, det er ikke Sissel Kyrkjebø...Hun får en reisevei på ca.10 mil, vet ikke om det har noe å si! For den prisen synger hun de sangene jeg vil ha, så vi får se om det blir en til! Prisen er vel høy nok, men jeg hadde ikke giddi å kjørt land og strand rundt for småpenger!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå