Pusekatt Skrevet 26. november 2003 #1 Del Skrevet 26. november 2003 Heldigvis ingen aktuell problemstilling nå (eget hus!), men jeg leide en leilighet tidligere, og da jeg flyttet ut etter fire år, sa huseier at veggene sannsynligvis måtte males, og parketten lakkes. Det var selvfølgelig greit nok, spesifisert i leieavtalen, og jeg hadde planer om å gjøre dette selv. Imidlertid forlangte han at dette arbeidet skulle utføres av profesjonelle håndverkere - og jeg måtte betale kostnadene av det. Forrige leietaker lakket gulvet selv da han flyttet ut (og han var IT-konsulent). Hadde huseier lov til dette? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Anonymous Skrevet 26. november 2003 #2 Del Skrevet 26. november 2003 Neppe Han kan kreve at ting blir fagmessig utført, men ikke hvem som skal gjøre det. Dette gjelder selvsagt ikke forskriftsemessige ting, som el, rør osb. Du får nok ikke lov til å skifte do selv, men male vegger burde gå bra. Sliping av gulv er jo selvsagt litt verre for det er jo ikke alle som er født til slike ting, og skadene som kan bli etter hjemmesliping kan være uoprettelige. Det kunne med andre ord bli svært dyrt for deg.... I mitt svar forutsetter jeg også at det ikke sto at han kunne kreve fagmenn i kontrakten..... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Pusekatt Skrevet 26. november 2003 Forfatter #3 Del Skrevet 26. november 2003 I mitt svar forutsetter jeg også at det ikke sto at han kunne kreve fagmenn i kontrakten..... Det sto ingenting om fagmenn i kontrakten. Og forrige leietaker var såvidt meg bekjent ikke fagmann (IT-konsulent) Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Titti72 Skrevet 26. november 2003 #4 Del Skrevet 26. november 2003 Kan ikke skjønne at dette er ditt ansvar. Ved vanlige leiekontrakt så er slitasje ikke ditt ansvar, dvs så sant du ikke har spraylakkert veggene og hatt bikkje som har skrapet opp gulvet masse. Jeg kan ikke tro det er ditt ansvar overhodet. Isåfall skal vel huseier stå for oppussing hvis det trengs/er prekært, du kan male etter ønske og tillatelse (frivillig mens du bor det) for egne penger. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Lea Skrevet 26. november 2003 #5 Del Skrevet 26. november 2003 Til maling og slike ting, så synes jeg at det høres sprøtt ut at huseier krever fagfolk/profesjonelle. Vi leier ut selv og har sagt i fra at leietakerene kan male og beise der inne. Men om det er andre ting, som elektriker eller rørleggerarbeide, så vil vi gjerne ha proffer. Sånt vedlikehold er uansett ikke leietakerene sitt ansvar (så lenge det er normal slitasje. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Grooo Skrevet 26. november 2003 #6 Del Skrevet 26. november 2003 Kan virkelig ikke tenke meg at det er leietaker som må betale hvis huseier forlanger fagmann til slike ting som alle og enhver har lov til... Høres rart ut... Og selv om det ev. skulle være avtale i kontrakten om at leietaker er ansvarlig for å ordne opp i slitasje kan jeg heller ikke tro de kan kreve fagmenn til slike ting med mindre det også står spesifisert... Vi er heldige vi, for vi leier av noen flotte folk som lar oss pusse opp så mye vi vil, - og DE betaler alt! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Madley Skrevet 29. november 2003 #7 Del Skrevet 29. november 2003 Utleier kan ikke kreve av deg at du skal pusse opp en leilighet. Skal noe utføres må h*n dekke dette. Man kan jo gjøre avtaler da! Elektrisk arbeid og rørleggerarbeid skal vel utføres av profesjonelle. Hvor er Poirot når man trenger henne??? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Poirot Skrevet 29. november 2003 #8 Del Skrevet 29. november 2003 Utleier kan ikke kreve av deg at du skal pusse opp en leilighet. Skal noe utføres må h*n dekke dette. Man kan jo gjøre avtaler da! Elektrisk arbeid og rørleggerarbeid skal vel utføres av profesjonelle. Hvor er Poirot når man trenger henne??? Jeg kan jo ikke alt, da..... :blunke: Ville holdt meg til det som står i kontakten, forøvrig er det vel som Leya sier mht elektrisk og rørlegger. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Madley Skrevet 29. november 2003 #9 Del Skrevet 29. november 2003 Trodde du var vårt vandrende jussorakel??? har jeg tatt så feil??? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Poirot Skrevet 29. november 2003 #10 Del Skrevet 29. november 2003 Trodde du var vårt vandrende jussorakel??? har jeg tatt så feil??? Ja, så feil kan man altså ta! Hadde jeg vært slik, så hadde jeg kanskej hatt jobb. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå